logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۵۸۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان مطرح کرد:

مراقبت از سلامت شنوایی با ترفندهای ساده

مراقبت-از-سلامت-شنوایی-با-ترفندهای-ساده
کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: قرار گرفتن دائمی در معرض صداهای بلند صدماتی را به همراه دارد که در برخی موارد غیرقابل جبران است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان زنجان؛ مهناز حدادیان ارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان به مناسبت ۱۳اسفند، روز جهانی شنوایی؛ با بیان اینکه گوش کردن به موسیقی با صدای بلند و طولانی‌مدت با هندزفری، باعث صدمات برگشت‌ناپذیری به شنوایی می‌شود گفت: ضربات صوتی وارده می‌تواند سلول‌های شنوایی که ترمیم آنها غیرممکن است را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید

وی خاطرنشان کرد: گوش‌ها اندام شنوایی بدن هستند که وظیفه دریافت صداهای محیط و حفظ تعادل را بر عهده دارند و اختلال و بیماری در هر یک از قسمت‌های بیرونی، میانی و داخلی گوش می‌تواند سبب افت شنوایی خفیف تا ناشنوایی کامل شود و بنابراین برای داشتن گوش سالم، رعایت اصول مراقبت از آن بسیار مهم است.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: استفاده از هندزفری در زندگی امروز خصوصا بین جوانان بسیار رایج شده ولی باید توجه داشت که هندزفری در صورت داشتن صدای بلند می‌تواند شخص را دچار کاهش شنوایی کند که پس از گذشت زمان، بیمار متوجه آن می‌شود و برای درمان بسیار دیر است و توصیه می‌شود از این وسایل با شدت صوت پایین استفاده شود.

وی با بیان اینکه کودکان به عفونت گوش بیشتری مبتلا می‌شوند و علت آن، کوتاه و گشاد بودن شیپور استاش است، گفت: در شیر دادن به شیرخواران باید آنها را به صورت نیمه‌نشسته نگه داشت چون در حالت خوابیده، شیر از طریق حلق و شیپور استاش وارد گوش میانی شده و منجر به عفونت این ناحیه می‌شود.

حدادیان در خصوص عفونت گوش بزرگسالان اظهار کرد: در فصول سرد سال، سرماخوردگی می‌تواند عامل مهمی در بروز عفونت گوش میانی باشد و ممکن است در اثر این بیماری به ظاهر ساده، فرد دچار پارگی پرده گوش شود و بنابراین افراد به محض ابتلا به سرماخوردگی و شروع علائم درد، باید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: عفونت گوش خارجی یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به گوش در فصل تابستان است و دلیل عمده آن شنا کردن در آب‌های آلوده می‌باشد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان، جرم تولید شده در گوش را دارای فواید مختلفی دانست و با اشاره به اینکه معمولا استفاده از گوش‌پاک‌کن در تمیز کردن گوش توصیه نمی‌شود، افزود: بخشی از جرم تشکیل شده در گوش خاصیت اسیدی دارد که عفونت کانال گوش را کم و از سویی دیگر، باعث چرب شدن کانال گوش شده و اجازه وارد شدن حشرات به گوش را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه چه بسا استفاده از گوش‌پاک‌کن باعث فشرده شدن جرم‌ها شده و فرد را ناچار به شستشوی گوش کند، اظهار کرد: افراد سالم نباید نگران آبی که داخل گوش نفوذ کرده است باشند چرا که معمولا این آب خود به خود از گوش خارج می‌شود مگر اینکه جرمی در گوش باشد و آن جرم، آب را به خود جذب کرده باشد یا پشت آن جرم، آب جمع شده باشد که گوش پاک‌کن توانایی جذب آن را ندارد. بنابراین بهتر است پس از استحمام، فقط مدخل گوش را با دستمال پاک کرد.

حدادیان با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، احتمال ابتلا به ضعف شنوایی مربوط به افزایش سن را بیشتر می‎‌کند، گفت: به منظور مراقبت از گوش، ضمن پرهیز از کشیدن سیگار باید از مکان‌هایی که در آن سیگار مصرف می‌شود دوری کرد.

وی افزود: افراد با فشارخون بالا، بیش از دیگران در معرض ابتلا به ضعف شنوایی مربوط به افزایش سن هستند و بنابراین برای مراقبت از شنوایی لازم است از ابتلا به بیماری فشارخون، پیشگیری و در صورت ابتلا، آن را کنترل کنیم.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان، هشدار داد: کم‌شنوایی سالمندان باعث افزایش احتمال وقوع حوادث برای آنها می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ ]
خیلی جالب و مفید بود
فرم ارسال نظر