logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۵۷۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در جایگاه پاسخگویی_۳؛

راهکارتان برای بهبود وضعیت ذخایر آبی استان زنجان چیست؟

راهکارتان-برای-بهبود-وضعیت-ذخایر-آبی-استان-زنجان-چیست؟
یکی از موضوعات و چالش‌های اساسی که مردم استان زنجان خصوصا قشر کشاورز و روستانشین با آن درگیر هستند بحث کمبود و نبود آب در استان است و سوال از داوطلبان نمایندگی مجلس این است چه راهکاری برای بهبود وضعیت استان به لحاظ بحران آب و برون رفت از این شرایط دارید؟

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» یکی از موضوعات و چالش‌های اساسی که مردم استان زنجان خصوصا قشر کشاورز و روستانشین با آن درگیر هستند بحث کمبود و نبود آب است و این موضوع در شهرستانی همچون طارم که دارای ۲۲ رودخانه فصلی است اما دارای حداقل سهم حق‌‌آبه در مقایسه با سایر استان‌ها در حوزه سفید رود است، بیشتر نمود دارد. 

بیشتر بخوانید

آن‌طور که آب منطقه‌ای استان زنجان اعلام کرده ۵ دشت استان زنجان از جمله دشت ابهر و زنجان در شرایط بحرانی به لحاظ تراز آبی قرار دارند به طوری که حتی تراز آب‌های زیرزمینی این استان سالانه به طور متوسط ۷۷ سانتی‌متر، اُفت می‌کند.

با اینکه این استان چندین سد نیمه کاره همچون پاوه‌رود در دست احداث دارد تا در گلوی خشکیده دشت‌های استان همچون طارم را سیراب کند اما گویا این امر میسر نمی‌شود و استان همچنان نظاره‌گر خروج آب به وسیله قزل‌اوزن از طارم است و کشاورزان طارمی نیز سال‌ها‌ است دست به دعای سایر استان‌ها شده‌اند تا از آب ذخیره شده پشت سدهایشان اندکی به استان ما نیز رها‌سازی کنند و زخم بی‌آبی مزارع را در اوج گرمای تابستان التیام ببخشند.

علاوه بر این با وجود سدی همچون مشمپا که تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی رسیده و می‌تواند بعد از اتمام تامین کننده آب شرب شهر زنجان و روستاهای اطراف باشد اما اجرای این سد هنوز در گیر و دار موضوعات زیست محیطی قرار دارد و این در حالی است که بسیاری از روستاها خصوصا در تابستان با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

با اینکه اعلام می‌شود بیشترین میزان استفاده آب در بخش کشاورزی و صنعت است اما نباید از هدررفت آب در حوزه شهری و فضای سبز آن نیز غافل بود!

و اما در حال حاضر آنچه که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب اذعان دارند باید فاضلاب شهری مورد بازچرخانی قرار گرفته و در صنعت و حتی آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد و این امر نیز زمانبر است.

گویا راهکارهای دیگری نیز برای برون رفت از بحران آب وجود دارد و این امر نیز تنها عزم مدیران و مسئولان بالا دستی را می‌طلبد.

البته نباید ناگفته بماند در طول چهار دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در تمام حوزه‌های آب، کشاورزی، گازرسانی، معدن، صنعت و محور‌های مواصلاتی و راه‌های دسترسی روستایی و هزاران کار عظیم و چشمگیر دیگر در استان زنجان انجام گرفته و مردم کاملا با پوست و گوشت و استخوان خود این پیشرفت‌ها را دیده و لمس کرده‌اند و از قبل همین پیشرفت‌ها وضعیت زندگی و رفاه و آسایش مردم نسبت به گذشته چند برابر شده و همین امور، امید را در دل مردم برای بهتر شدن بیش از پیش؛ زنده‌تر کرده است.

حال سوال از داوطلبان نمایندگی مجلس این است چه راهکاری برای بهبود وضعیت استان به لحاظ بحران آب و برون رفت از این شرایط به صورت کوتاه، میان و بلند مدت دارید؟

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر