logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
[ شناسه خبر : ۳۵۶۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

مردم با مشارکت در انتخابات مشت کوبنده‌ای بر پیکر دشمنان می‌زنند

مردم-با-مشارکت-در-انتخابات-مشت-کوبنده‌ای-بر-پیکر-دشمنان-می‌زنند
رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات باعث یاس و ناامیدی دشمنان نظام خواهد شد گفت: مردم با مشارکت در انتخابات مشت کوبنده‌ای بر پیکر دشمنان می‌زنند.

رویا کرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه مشارکت سیاسی یکی از شاخص‌های توسعه جوامع است که از مصادیق آن حضور مردم در تعیین سرنوشت خود و انتخابات است و در نهایت، برونداد درون و برون مرزی دارد گفت: رفتار انتخاباتی بیانگر الگوی خاصی از رفتار سیاسی است که مبتنی بر مجموعه نگرش‌ها، ارزش‌ها، هنجارها و آداب و رسوم یک جامعه می‌باشد و آشکارترین نوع مشارکت سیاسی برای اغلب شهروندان در جوامع مردم سالار است. 

بیشتر بخوانید

وی افزود: رای دادن مؤثرترین و عملی‌ترین وسیله برای شهروندان است تا افکار و عقاید خود را در اداره امور عمومی و اجتماعی اعمال کنند. 

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان عنوان کرد: رای گیری در واقع یک نوع سازوکار اجتماعی برای گردآوری و تشخیص گزینه‌ها و راهکاری برای مردم سالاری است. اساسی‌ترین عملکرد مشارکت رأی دهی، فرصت دادن برای جانشینی و انتقال مناصب و مسئولیت‌ها در جامعه است. 

کرمی اضافه کرد: افزایش مشارکت سیاسی مردم یکی از عوامل مهم سرمایه اجتماعی است و اعتماد اصلی‌ترین جز سرمایه اجتماعی یک نظام سیاسی به شمار می‌رود.

وی گفت: برقراری فضای اعتماد میان دولت و ملت موجب تعامل بیشتر و بهتر آنها و افزایش مشارکت سیاسی مردم و گرایش به نهادهای سیاسی می‌گردد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان عنوان کرد: اما مردم برای مشارکت ابتدا ارزیابی می‌کنند، اگر در این ارزیابی متوجه شوند پاداشی که از مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی به دست می‌آید از پاداش دیگر فعالیت‌ها بیشتر است یقینا خود را در این امور درگیر خواهند کرد.

کرمی ابراز کرد: همچنین اگر پیش روی خویش در مسائل مختلف  تفاوت‌های بارز احساس کنند و به آن اهمیت دهند بیشتر به مشارکت در سیاست و امور اجتماعی خواهد پرداخت. می‌توان گفت هرگاه فرد تصور کند، فعالیت او در صحنه سیاست تاثیرگذار است و می‌تواند منشا تغییر باشد، بی شک اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین مردم اگر معتقد باشند با مداخله آنان، نتایج اقدامات سیاسی رضایت آنان را تامین می‌کند، احتمال مشارکت آنها در سیاست بالاتر و به موازات کاهش مشکلات، ورود با علاقه به سیاست و احتمال مشارکت بیشتر می‌گردد. چرا که مشارکت فرصتی برای شهروندان فراهم می‌کند تا صدای سیاسی خود را با بیان ترجیحات سیاسی خویش به کار گیرند. 

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان افزود: همچنین مشارکت مردم قلب فرآیند انتخاباتی است زیرا شهروندان را قادر می‌سازد تا بر ترجیحات خود تمرکز کنند و بر گزینش مقامات انتخابی تاثیر بگذارند.

کرمی ابراز کرد: مشارکت انتخاباتی با نتایج موثر در سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی، دارای ابعاد فرامرزی نیز می‌باشد. ملت و دولت واحدی که در زمان جنگ تحمیلی با دستان خالی در مقابل تمامی استبکار ایستاد، هم اکنون هم با همدلی مثال زندنی می‌تواند مشت گره کرده‌ای بر پیکر دشمنان باشد‌.

وی گفت: اما این مشارکت اثرگذار سیاسی زمانی محقق می‌شود که بتوانیم صادقانه و شفاف در مورد مشکلات ملموس مردم مثل مشکلات اقتصادی صحبت کنیم و چگونگی ارتباط مشکلات و انتخاب صحیح را روشن نماییم. 

رئیس دانشگاه پیام نور استان زنجان عنوان کرد: پیشنهاد می‌گردد که سیاستمداران کشور نیز در وعده‌هایی انتخاباتی خود به حیطه وظیفه و مسئولیت نمایندگی دقت داشته و به جای شعار، برنامه‌های عملیاتی در باب قانونگذاری حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم ارائه دهند. 

کرمی گفت: بدین ترتیب مردم نیز با احساس امنیت خاطر و اعتماد بیشتر به مشارکت‌های اجتماعی و  سیاسی گرایش می‌یابند. هرچه شعارها با برنامه و عملکرد نزدیکتر باشد، اعتماد بین مردم و مسئولین بیشتر، سرمایه اجتماعی بالاتر و امکان فریب رسانه‌ای در تشویق به عدم مشارکت کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: همچنین به علت اینکه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی امروزه به شدت گسترش یافته‌ و در دسترس همگان قرار گرفته است و در جامعه‌پذیر کردن مردم نیز نقش به سزایی ایفا می‌کنند، آموزش سواد رسانه‌ای امکان قضاوت آگاهانه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا از آن برای تعامل موثر با رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی و گسترش مشارکت مدنی سود ببرند و اینگونه می‌توان از این فضا با کمترین نگرانی، بهترین استفاده را کرد و برای اهداف مختلف از جمله آگاه سازی مردم، ترغیب به مشارکت و تعیین سرنوشت و انتخاب بهترین گزینه، بهره برد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر