logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۵۵۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی که مصوبات مجلس گره از کار مردم باز می‌کند_۴؛

بهره‌مندی ۹۵.۵ درصد خانوارهای روستایی زنجان از نعمت گاز طبیعی

بهره‌مندی-۹۵.۵-درصد-خانوارهای-روستایی-زنجان-از-نعمت-گاز-طبیعی
۷۴۰ روستای استان زنجان با ضریب نفوذ ۹۵.۵ درصد از نعمت گاز بهره‌مند شده است، در مصوبه اخیر مجلس نیز گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده کشور به تصویب رسیده که در صورت اجرا ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان نیز بیشتر از این مقدار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» طبق مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ ۲۲ اسفندماه ۱۳۸۵ در طرح، توسعه گاز‌رسانی به شهرها و روستاها توسط شرکت ملی گاز ایران ‎‎‎‎‎به روش بیع متقابل به استناد جزء (۱) بند«ج» ماده (۱۳) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۳) قانون «‌حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات» مورد بحث و بررسی قرار داد و ضمن تایید توجیه فنی و اقتصادی اجرای طرح مذکور، با انجام آن، موافقت کرد.

بیشتر بخوانید

بر اساس مصوبه اخیر مجلس نیز در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۳، بند الحاقی ۲ تبصره ۴ این لایحه‌ را تصویب کردند، طبق این مصوبه، وزارت نفت مکلف است از محل منابع «حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور» نسبت به سرمایه‌گذاری در طرح پروژه‌های اولویت‌دار اقدام نماید.

منابع موضوع بند (ب) ماده (۱۴) الحاقی قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت در شرکت‌های تابعه ذیربط وزارت نفت به تشخیص وزارت مزبور صرفاً در چهارچوب بودجه مصوب شرکت‌های تابعه ذیربط آن وزارت برای پالایش، انتقال و توزیع گاز طبیعی و نگهداشت تأسیسات مربوط و نیز گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده کشور هزینه می‌شود. بر این اساس وزارت نفت مکلف به گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده کشور شد.

با این مصوبه سرعت گازرسانی به روستاها نیز شدت می‌گیرد. در این میان استان زنجان نیز جزو استان‌هایی است که ۹۱۱ روستا دارد که بیش از ۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار‌ دارد و گازرسانی در این استان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بهره‌مندی ۷۴۰ روستای زنجان از نعمت گاز

رحیم سلیمانی‌نژاد، مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان محرومیت‌زدایی، توزیع عادلانه رفاه عمومی، توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی و اجتماعی پایدار، ایجاد زمینه اشتغال و امید به زندگی را از اهداف شرکت گاز استان در امر گازرسانی به روستاها خواند و گفت: تا کنون اکثر روستاهای نزدیک به شهرهای و استان گازرسانی شده است و فقط روستاهای صعب‌العبور و کمتر از 20 خانوار هنوز گاز دار نشده‌اند که همواره مسئولان شرکت گاز استان در اجرای عملیات شبکه‌گذاری و گازرسانی به این روستاها، اهتمام و برنامه جدی دارد و توانسته است تاکنون گام‌های موثری در این زمینه بردارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، 602 روستا در استان زنجان جزو روستاهای برخوردار از گاز طبیعی بود، گفت: امروز تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی به 740 مورد افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت گاز استان زنجان تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی در سال گذشته را 673 روستا اعلام کرد و ادامه داد: در طول یک سال گذشته 67 روستا با جذب 3 هزار و 118 مشترک گاز طبیعی روستایی به شبکه گازرسانی استان زنجان اضافه شده است.

سلیمانی‌نژاد در ادامه با اشاره به خدمات‌رسانی شرکت گاز زنجان در بخش‌های مختلف مصرفی، افزود: شرکت گاز استان زنجان در حال حاضر تامین کننده‌گاز مصرفی، 251 هزار و 5 مشترک خانگی شهری، 117 هزار و 435 مشترک خانگی روستایی، 33 هزار و 536 مشترک تجاری و 2 هزار و 553 مشترک صنعتی است.

سلیمانی نژاد گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد شهرهای استان و ۷۴۰ روستا از مجموع ۹۱۱ روستای استان گازدار هستند.

وی اذعان کرد: تا دهه فجر و هفته دولت در سال آینده میزان روستاهای برخوردار از نعمت گاز در استان به بیش از 97 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان افزود: با اتمام طرح‌های مصوب گازرسانی به روستاها، حدود ۵۰ روستای واجد شرایط گازرسانی در استان باقی خواهد ماند، طراحی آن‌ها انجام شده و منتظر اخذ مجوزهای لازم هستیم. ضمن اینکه برای 29 روستا نیز مطالعات امکان سنجی برای گازرسانی در دست اجرا است.

وی نرخ بهره‌مندی خانوارهای روستایی را از نعمت گاز طبیعی در زمان حاضر ۹۵.۵ درصد بیان کرد و افزود: این پوشش در مجموع استانی به ۹۸ درصد رسیده است.

با تمام این‌ها در صورت اجرا مصوبه اخیر در بهمن ماه جاری، ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان نیز بیشتر از این مقدار خواهد شد و کل جمعیت استان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر