logo
امروز : یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۵۴۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

جزئیات تحولات شاخص‌های استان زنجان بعد از انقلاب اسلامی

جزئیات-تحولات-شاخص‌های-استان-زنجان-بعد-از-انقلاب-اسلامی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی کشور و استان ما شاهد تحولات گوناگونی بوده است.

احمد خداوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: ایجاد تحول در مسیر توسعه اقتصادی نیازمند تفکر عمیق و همه جانبه در چارچوب برنامه‌های سازگار و منسجمی است که عدالت و توسعه متوازن را در پی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

وی گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی کشور ما شاهد تحولات گوناگونی بوده و اجرای شش برنامه توسعه را پشت سر گذاشته و برنامه هفتم توسعه نیز در دست تدوین و تصویب است حاصل اجرای این برنامه‌ها در استان و سایر مناطق کشور تحولات و سازندگی‌های بزرگی بوده است.

شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی

مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در پاسخ به سوالی پیرامون شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی استان افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی ۹۷ باب کتابخانه در استان زنجان دایر شده به طوری که در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ باب کتابخانه در استان زنجان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: تقریبا به ازای هر نفر یک کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان موجود است. 

خداوردی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۷ در حدود ۱۰/۵ درصد از جمعیت استان دانش‌آموز بود، بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد از جمعیت استان را دانش‌آموز تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، تعداد کل دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان زنجان ۱۱۷ هزار نفر بود گفت: در هر کلاس این مقطع به طور متوسط ۲۳ نفر حضور داشته‌اند.

مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه نوسازی مدارس با مکان‌یابی صحیح به منظور متناسب کردن کانون‌های جمعیتی پراکندگی محل سکونت دانش‌آموزان و محل استقرار مدارس از اولویت‌های نظام برنامه‌ریزی است، اذعان کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد کل دانش‌آموزان مقطع دوره اول متوسطه استان زنجان ۴۸ هزار نفر بوده که در هر کلاس این مقطع به طور متوسط ۲۴ نفر حضور داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد کل دانش‌آموزان مقطع دوره اول متوسطه استان زنجان ۳۸ هزار نفر بود، تصریح کرد: در هر کلاس این مقطع به طور متوسط ۲۲ نفر حضور داشته‌اند.

خداوردی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ به ازای هر ۲۵ دانش‌آموز یک معلم در خدمت نظام آموزشی بود، ابراز داشت: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۴۴ هزار نفر دانشجو در استان مشغول به تحصیل بودند در همین دوره دانشجویان کل کشور حدود ۳ میلیون نفر هستند.

وی با اشاره به افزایش بیش از ۴۸ برابری اعضای هیات علمی استان زنجان از ابتدای انقلاب تاکنون، گفت: به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۷ تخت در استان زنجان وجود دارد؛ این شاخص در کشور ۱۶ تخت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، گفت: در حال حاضر تعداد ۶۶ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی در حال خدمت‌رسانی به مردم استان هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۴۵۳ خانه بهداشت فعال در حال خدمت‌رسانی به روستائیان استان زنجان است، خاطر‌نشان کرد: تعداد این شاخص در کل کشور ۱۷ هزار و ۶۳۵ است.

وی همچنین در خصوص تعداد پزشکان خدمات دهنده در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گفت: تعداد پزشکان استان ۹۱۰ نفر است.

شاخص‌های زیر‌بنایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در پاسخ به سوالی پیرامون شاخص‌های زیر بنایی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۲۵۶ هزار فقره انشعاب آب در نقاط شهری استان زنجان مورد بهره‌برداری قرار دارد ، گفت: مقدار این شاخص در کل کشور بیش از ۱۸ میلیون انشعاب است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳ میلیون متر مکعب آب در سطح استان به فروش رسیده است، گفت: فروش آب شامل مصارف خانگی مراکز آموزشی و اماکن مذهبی آزاد و بنایی صنعتی عمومی و دولتی، تجاری، فضای سبز است. 

خداوردی اذعان کرد: تعداد مشترکین برق از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۴ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۷ کمتر از نیم درصد از خانوارهای روستایی دارای برق بودند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از خانوارهای روستایی دارای برق هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان زنجان ۱۸۳ هزار مشترک گاز طبیعی وجود دارد، گفت: ۱۰۰ درصد شهرهای استان زنجان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت موجود برای توسعه ارتباطات استان گفت: ۴۲۹ هزار تلفن ثابت منصوبه است که ۷۵ درصد از آنها مشغول به کار است.

خداوردی با اشاره به اینکه بخشی از ارتباطات استان با تعداد ۳۲۲ هزار خط تلفن ثابت مشغول به کار برقرار می‌شود، گفت: در استان زنجان تقربیا به هر فرد بالای ۱۵ سال ۲ خط تلفن همراه اول واگذار شده است. 

وی بیان کرد: نزدیک به ۹۲ درصد آبادی‌های دارای سکنه استان دارای ارتباط تلفنی هستند.

خداوردی بیان کرد: مجموع راه‌های استان اعم از آزادراه بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی، راه درون شهری، آسفالت شوسه بیش از ۵ هزار کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک به ۴۲ درصد از جمعیت شهری استان تحت پوشش خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهری قرار دارند، گفت: در سال ۱۴۰۱ مشترکان فاضلاب شهری در استان زنجان بیش از ۷۷ هزار مشترک بوده است.

شاخص‌های تولیدی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در پاسخ به سوالی پیرامون شاخص‌های تولیدی گفت: ارزش افزوده استان در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۶۴ همت بود در این سال بیشترین سهم در ارزش افزوده استان زنجان مربوط به بخش صنعت و معدن است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ در حدود ۴۱ درصد از ارزش افزوده استان مربوط به بخش خدمات، ۴۵ درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، ساختمان و انرژی، ۱۳/۲۴ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده و سهم شاغلان این بخش در سال یاد شده نیز ۳۲/۶ درصد است.

خداوردی با بیان اینکه بعد از انقلاب تعداد ۲۱ شهرک یا ناحیه صنعتی در استان ایجاد شده است، گفت: در سال ۱۳۹۹ طبق آخرین اطلاع منتشره تعداد ۱۴۵ کارگاه صنعتی بزرگ در استان فعال بوده است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تعداد شاغلین واحدهای صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر ۳۹ برابر شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه بیشترین تولید گندم ثبت شده در استان با ۳۶۷ هزار تن مربوط به سال ۱۳۸۴ است، گفت: میزان تولید حبوبات در استان بعد از انقلاب بیش از ۱۳۰ برابر شده است.

وی با اشاره با اینکه در سال ۱۴۰۱ میزان زیتون تولیدی در استان ۱۰۴ هزار تن بوده گفت: میزان انگور تولیدی در استان زنجان ۱۸۰ هزار تن بوده است.

خداوردی با بیان اینکه ۱۶ هزار تن تخم مرغ نیز در سال گذشته در استان تولید شده است، تصریح کرد: میزان تولید تخم مرغ کل کشور در این سال ۸۶۹ هزار تن بوده است. استان زنجان در این سال رتبه شانزدهم تولید تخم مرغ در کشور را دارا است.

وی با بیان اینکه استان زنجان در سال ۱۴۰۱ با تولید ۱۶۴ هزار تن شیر رتبه هجدهم را در بین استان‌ها دارد، گفت: میزان تولید شیر کل کشور در این سال بیش از ۸ میلیون تن بوده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر