logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۵۳۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خبر داد:

الگو‌برداری ۸ استان از طرح منظومه روستایی زنجان

الگو‌برداری-۸-استان-از-طرح-منظومه-روستایی-زنجان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان تنها استانی است که در همه بخش‌ها مطالعه طرح منظومه روستایی را انجام داده است، گفت: هشت استان دیگر نیز از استان زنجان الگو‌برداری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» رضا خواجه‌ای امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان با گرامیداشت ایام‌الله مبارک دهه فجر اظهار داشت: بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی است که بعد از فرمان امام راحل در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ دایر شد. 

بیشتر بخوانید

وی بیان کرد: در سه حوزه عمران روستایی، بازسازی مسکن روستایی و مسکن شهری اقدامات توسط بنیاد مسکن پیش می‌رود.

خواجه‌ای با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که بعد از انقلاب شکل گرفته‌اند تا حدودی توانسته‌اند به وظایف خود عمل کنند و باری از محرومیت‌زدایی بردارند، گفت: بنیاد مسکن بیشترین فعالیت خود را در بحث مقاوم‌سازی مسکن روستایی، طرح‌ هادی به کار گرفته است و خوشبختانه در چند سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در استان انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد مطالعه طرح هادی روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان انجام شده است، گفت: ۱۹۸ روستای زیر ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که در ۶۸ روستا مطالعه طرح هادی انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در بیش از ۳۸۴ روستا بازنگری طرح هادی روستایی انجام شده است، گفت: امسال نیز در ۱۶۸ روستا بازنگری طرح هادی در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۷۵ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی در ۶۷ روستا انجام شد، گفت: استان به اهداف از پیش تعیین شده دست یافته‌ است.

وی بیان کرد: تامین قیر رایگان نیز در دستور کار است و به استان ابلاغ شده و به محض اینکه اقلیم اجازه دهد اجرای آسفالت را آغاز خواهیم کرد.

خواجه‌ای گفت: در بحث صدور سند مالکیت روستایی ۸۳.۷ درصد واحد‌های مسکونی روستایی استان سند‌دار شده است و این استان چندین سال است که رتبه یک کشور را دارد.

وی با بیان اینکه استان زنجان تنها استانی است که در همه بخش‌ها مطالعه طرح منظومه روستایی را انجام داده است، اذعان کرد: هشت استان دیگر نیز از استان زنجان الگو‌برداری کرده و در استان خود آن را به کار گرفته‌ است. 

خواجه‌ای گفت: در این طرح بر اساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت‌های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک منظومه‌هایی طراحی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ۴۷۶ پروژه در روستاهای طارم در حال انجام است که ۵۰ درصد به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: در خدابنده نیز اقدامات انجام شده و در سایر شهرستان‌ها نیز به فراخور نیاز اقدامات آغاز خواهد شد.

خواجه‌ای بیان کرد: از محل تبصره ۱۶ در حدود ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص یافت و تمام پرونده‌های متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه صدور سند مالکیت ۳۶ درصد در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در استان انجام شده است، یادآور شد: با تعاملی که با اداره ثبت اسناد داریم بحث صدور سند مالکیت انجام می‌شود و گاها مشکل وراث باعث طولانی شدن روند صدور سند مالکیت می‌شود‌.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه ۵۸ درصد واحد‌های مسکونی روستایی استان مقاوم‌سازی شده است، یادآور شد: مقرر شده بود امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گیرد، این تسهیلات اخیرا به ۳۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد با دوره مشارکت سه ساله و بازپرداخت ۲۰ ساله رسیده و به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد 

وی بیان کرد: از این تعداد تسهیلات تا به امروز ۱۰ هزار و ۵۳۰ فقره به استان تخصیص یافته و ۶ هزار و ۳۴۷ فقره نیز به بانک‌های عامل معرفی شده است. 

خواجه‌ای گفت: اگر این اتفاق انجام شود و کل تسهیلات دریافت شود، میزان مقاوم‌سازی مسکن روستایی از ۵۸ به ۶۸ درصد خواهد رسید و به عبارتی در عرض یک سال ۱۰ درصد واحد‌ها مقاوم‌سازی خواهند شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه در شهر زنجان و ابهر پروژه‌های مسکن ملی در حال اجرا است، گفت: برای بیش از ۳ هزار پروژه مسکن نیز برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

خواجه‌ای در پاسخ به سوال موج‌رسا مبنی بر علت عدم تحویل واحد‌های پروژه ۳۶۸ مسکن ملی گلشهر گفت: پروژه‌های نهضت ملی چون اعتبار ملی ندارد تماما از محل آورده متقاضی تکمیل می‌شود. با این شرایط در پروژه ۳۶۸ گلشهر تنها ۴۲ نفر آورده خود را تکمیل کرده‌اند، این در حالی است که ۶۴ واحد آماده تحویل است.

وی اذعان کرد: اگر برنامه زمان‌بندی تعیین کنیم اما آورده متقاضیان تکمیل نشود نمی‌توان واحد‌ها را تکمیل و تحویل متقاضیان داد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر