logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۵۳۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
وقتی که مصوبات مجلس گره از کار مردم باز می‌کند؛

پرداخت ۱۴ هزار وام ودیعه مسکن در زنجان

پرداخت-۱۴-هزار-وام-ودیعه-مسکن-در-زنجان
یکی از مصوباتی که در راستای حمایت از مردم در مجلس به تصویب رسیده، در خصوص حمایت از مستاجران، بود و این روزها این قشر با این مصوبه می‌توانند تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی بگیرند و گره‌ای از گره‌های زندگی خود را باز کنند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» یکی از مصوباتی که در راستای حمایت از مردم در مجلس به تصویب رسیده، خاص در خصوص حمایت از مستاجران، بوده است به طوری که این مصوبه یکم مرداد ۱۳۹۹ به تصویب رسید طبق این مصوبه آن دسته از مستاجرانی که دارای حقوق ماهیانه ثابت بوده و یا تحت حمایت نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و یا سازمان بهزیستی هستند، در شهر تهران برای تامین ودیعه مسکن خود می‌توانستند 50 میلیون وام با کارمزد 13 درصد دریافت کنند، این رقم در شهرهای بزرگ 30 میلیون تومان و درشهرهای کوچک نیز 15 میلیون تومان بود.

بیشتر بخوانید

همچنین ۲ مهر ماه ۹۲ بخشنامه‌، تمدید مهلت پرداخت وام‌های ودیعه اجاره مسکن، مشاغل و کسب‌وکارها و حوزه‌های حمل‌ونقل آسیب‌دیده از کرونا را بانک‌های عامل ابلاغ شد.

در این بخشنامه جز (۶) بند (ب) از مصوبات سی و هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۲۹‏‏ شهریور ماه ۱۳۹۹ در خصوص تمدید پرداخت تسهیلات کرونایی ابلاغ شد.

طبق مصوبه، پرداخت وام‌های ودیعه اجاره مسکن تا پایان دی ماه سال ۱۳۹۹ تمدید شد.

اما یکم مرداد ماه ۱۴۰۱ بود که از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ مصوبه دائمی شدن پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران، ابلاغ شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص پرداخت هر ساله تسهیلات کمک ودیعه مسکن را به وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، بانک مرکزی موظف است هر ساله با اعلام وزارت راه و شهرسازی در حدود اعتبارات مصوب امکان پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران حائز شرایط را فراهم کند.

همچنین از دیگر شرایط وام ودیعه مسکن، امکان بازپرداخت اصل وام در موعد مقرر به بانک مرکزی به صورت یکجا است و تا قبل از سررسید، مستأجر بتواند صرفاً سود این تسهیلات را به صورت اقساطی بازپس بدهد.

ضمن اینکه بانک مرکزی مکلف به تأمین شرایطی شده که بانک‌های عامل وثایقی چون حساب یارانه افراد، سهام عدالت و امثال آنها را به عنوان ضمانت تسهیلات بپذیرند و در صورتی که این وثایق، تکافوی تسهیلات را داد، درخواست ضمانت مازاد از آنها از سوی بانک‌های عمل اعطای وام ودیعه مسکن ممنوع است.

با این حال دوم بهمن ماه جاری بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

به استناد ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن مصوب ۳۰/۶/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و مصوبات مورخ ۳/۳/۱۴۰۱ ، ۳۱/۳/۱۴۰۱ و ۲۸/۹/۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار و در راستای حمایت از مستأجرین کم درآمد، دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی به بانک‌های عامل ابلاغ شد."

افزایش سقف فردی تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن از محل منابع موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سقف کلی تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان و همچنین سقف فردی تسهیلات یادشده بر اساس طبقه‌بندی مناطق جغرافیایی است.

افزایش وام ودیعه مسکن در شهر تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها ۴۰ میلیون تومان است. تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال اعطا می‌شود.

افزایش وام ودیعه مسکن به ۱۵۰ میلیون تومان

با این حال استان زنجان نیز هم‌راستا با این مصوبه پیش رفته است به طوری که طبق اعلام بهزاد کردلو؛ رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی راه‌وشهرسازی استان زنجان از سال ۹۹ روند ثبت نام در تسهیلات ودیعه مسکن در استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از ابلاغ این مصوبه، در سال ۹۹ در حدود ۱۳ هزار و ۹۱۶ نفر در سامانه ثبت نام کردند، گفت: ۴ هزار و ۸۸ نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کردند. 

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۲ هزار و ۷۰۹ نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت نام کردند، گفت: در این میان از تعداد ثبت‌نامی‌ها در حدود ۳ هزار و ۴۱۷ نفر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شدند. 

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی راه‌وشهرسازی استان زنجان، با اینکه از سال گذشته تاکنون نیز ۲۰ هزار و ۷۷۷ نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند، اذعان کرد: برای ۶ هزار و ۳۲۳ نفر این تسهیلات پرداخت شده است. مبلغی بالغ بر بیش از ۲۷۴ میلیارد تومان را شامل می‌شود. 

کردلو با بیان اینکه پرداخت وام ودیعه مسکن با سه شرط انجام پذیر است، گفت: افراد باید متاهل و یا سرپرست خانوار باشند، در حال حاضر فاقد مالکیت باشند و همچنین دارای اجاره‌نامه رسمی و ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و اسکان و دارای کد رهگیری بوده و تاریخ انعقاد اجاره‌نامه واحد مسکونی بعد از مورخ ۱۴۰۱.۱۰.۱ باشد.

کردلو با اذعان به اینکه ثبت نام تسهیلات ودیعه مسکن در استان همچنان ادامه دارد، ابراز داشت: مردم استان می‌توانند به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس http://saman.mrud.ir مراجعه کرده و ثبت نام کنند.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه میزان این تسهیلات در گذشته مبلغ پایینی بود، اذعان کرد: میزان تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان واجد شرایط در استان زنجان به حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله افزایش یافت و مستاجرینی که از تسهیلات ودیعه مسکن تاکنون استفاده نکردند در اولویت برای دریافت تسهیلات بانکی مذکور هستند.

با این حال، این مصوبه توانسته به مردم و خصوصا قشر مستاجر کمک کند و گره‌ای از گره‌های اقتصادیشان را باز کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر