logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۵۳۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

سیره اصلی امام کاظم(ع) در عمل و گفتار مبارزه با ظلم بود

سیره-اصلی-امام-کاظم(ع)-در-عمل-و-گفتار-مبارزه-با-ظلم-بود
حضرت عده‌ای را در شهرهای مختلف به عنوان وکیل منصوب کرده بودند و به مردم نیز اعلام شده بود که اگر کسی مشکلی داشت و یا با سوال شرعی مواجه بود به این افراد مراجعه کند. فلسفه این کار هم این بود که عملاً امکان ارتباط رو در رو و مستقیم حضرت با شیعیان فراهم نبود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» امام موسی کاظم(ع) نام پدر امام جعفر صادق(ع) مادر گرامی ایشان حمیده بود که در شهر مدینه دیده به جهان گشودند دوران این امام بزرگوار مصادف بود با شروع مرحله استبداد و ستمگری حکام بنی عباس گه بر امام بزرگوار ستم فراوان نمودند.

بیشتر بخوانید

ظلم و ستم حکام از زمان امام جعفر صادق شروع شد و در دوران امام موسی کاظم(ع) به اوج خود رسید و دوران سختی برای شیعیان بود.

هارون الرشید خلیفه ناحق جهان اسلام  بود که 11 سال این امام بزرگوار در اسارت نگه داشت و دوران ایشان سخت‌ترین دوران نسبت به دوران علویان بود.

دشمن به خاطر واهمه شدیدی که از نفوذ و قدرت ایشان داشت در زندان این امام بزرگوار مسموم و بعد به شهادت رسیدند و بعد از شهادت جسد مبارک ایشان را در بغداد گذاشتند و به مردم گفتند که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.

به دستور سندى بن شاهك (زندانبان) جنازۀ امام كاظم عليه السّلام را روى جسر (پل) بغداد آوردند و در آنجا به زمين نهادند، و جار زدند كه اين موسى بن جعفر عليه السّلام است كه مرده است، بيائيد او را بنگريد، مردم مى‌آمدند و چهرۀ آن حضرت را با دقّت مشاهده مى‌كردند و مى‌رفتند، و در عصر موسى بن جعفر عليه السّلام گروهى گمان مى‌كردند كه آن حضرت، همان قائم منتظر و مهدى موعود عجل اللّه تعالى فرجه الشّريف است، و حبس و زندان را همان غيبتى مى‌دانستند كه براى امام قائم عليه السّلام ذكر شده است، از اين رو، پس از شهادت آن حضرت، يحيى بن خالد دستور داد، جار زنند كه اين موسى بن جعفر عليه السّلام است كه رافضيان گمان مى‌كردند امام قائم عليه السّلام است، و نخواهد مرد، پس او را بنگريد، و مردم مى‌آمدند و نگاه مى‌كردند و مى‌ديدند كه آن حضرت، از دنيا رفته است.

امام بزرگوار دانشگاهی که امام جعفر صادق شروع کرده بود در سن 20 سالگی این دانشگاه را مدیریت و اداره نمودند و دانشمند ترین فرد در زمان خود بودند و شاگردان بسیاری زیر نظر ایشان برای تبلیغ دین و دستاوردهای بزرگ اسلام تربیت شدند.

در تاریخ از دوران زندگانی امام موسی کاظم(ع) هفتمین امام شیعیان روایات و نقل‌های فراوانی وجود دارد اما یکی از مقاطعی که در حیات مبارک آن حضرت برجسته است دوران حبس و زندانی شدن آن امام همام به دست خلفای عباسی و دوری از شیعیان در شرایط مختلف و عدم حضور فیزیکی طی چند سال در جامعه بود؛ با این وجود اما حضرت به طرق مختلفی ارتباط خود را با مردم حفظ کردند؛ چه از طریق وکلا و چه با پیام‌ها و ارتباطات ولو محدودی که وجود داشت.

شبکه وکالت قبل از امام موسی کاظم(ع) پی‌ریزی شده بود. حضرت عده‌ای را در شهرهای مختلف به عنوان وکیل منصوب کرده بودند و به مردم نیز اعلام شده بود که اگر کسی مشکلی داشت و یا با سوال شرعی مواجه بود به این افراد مراجعه کند. فلسفه این کار هم این بود که عملاً امکان ارتباط رو در رو و مستقیم حضرت با شیعیان فراهم نبود.

حجت الاسلام سید حسین محمدی /مسئول امور روحانیون اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر