logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۲
[ شناسه خبر : ۳۵۳۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

امام موسی کاظم(ع) پرچمدار جهاد تبیین بود

امام-موسی-کاظم(ع)-پرچمدار-جهاد-تبیین-بود
زندگی سراسر آموزنده امام موسی کاظم(ع) به عنوان الگویی برای مسئولان در راستای روشنگری و تبیین بوده چرا که این امام بزرگوار پرچمدار جهاد تبیین بودند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» امام خامنه‌ای رهبر حکیم و فرزانه درباره زندگی امام موسی کاظم علیه السلام می‌فرمایند: در زندگینامه آن امام عالی‌مقام امام موسی‌بن‌جعفر (علیه السّلام)، سخن از حوادث گوناگون و بی‌ارتباط با یکدیگر و تأکید بر مقام علمی و معنوی و قدسی آن سلاله‌ پیامبر (صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم) و نقل قضایای خاندان و اصحاب و شاگردان و مباحثات علمی و کلامی و امثال آن، بدون توجه به خط جهاد مستمری که همه‌ عمر ۳۵ ساله‌ امامت آن بزرگوار را فراگرفته بوده است، ناقص و ناتمام می‌ماند.

بیشتر بخوانید

تشریح و تبیین این خط است که همه‌ اجزای این زندگی پرفیض را به یکدیگر مرتبط می‌سازد و تصویری واضح و متکامل و جهت‌دار که در آن هر پدیده‌‌ای و هر حادثه‌ای و هر حرکتی، دارای معنایی است، ارائه می‌کند.

قطعا زندگی سراسر آموزنده امام موسی کاظم(ع) به عنوان الگویی برای مسئولان در راستای روشنگری و تبیین است که رهبر معظم انقلاب در تاریخ  ۲۳ فروردین ۱۳۶۴ به همین نکته اشاره داشتند: شخصیت موسی بن جعفر(ع) را حتی در داخل اسارت و زندان نیز شخصیت روشنگری برای همه امت می‌دانند که همچون مشعل تمام نما، مردم اعصار و قرون را از گمراهی و ضلالت نجات می‌دهند.

رهبر انقلاب درباره تلاش امام کاظم علیه‌السلام در جهت تحقق جهاد تبیین می‌فرمایند؛ «شخصیت موسی‌بن جعفر در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن می‌کند، ببینید حق این است. حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمی‌ماند، حتی در سخت‌ترین شرایط که ما در زمان خودمان هم در دوران اختناق شدید رژیم، دیدیم کسانی بودند در تبعید، در زندان زیر شکنجه، در شرایط سخت، بلکه در سخت‌ترین شرایط، اما در همان حال هم نه فقط خودشان نمی‌شکستند، بلکه دشمن‌شان را می‌شکستند. نه فقط تحت تأثیر قرار نمی‌گرفتند، بلکه زندانبان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دادند».

زندگی امام موسی کاظم(ع) نمایانگر آن است که ایشان حیات حیرت‌انگیزی داشته‌اند و آن طور که کسی از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی‌بن جعفر(ع) در راستای چه هدفی تلاش می‌کنند.

پیگیری این مسائل و روایات در زندگی این امام همام نشانه زندگی پرشور و هیجان ایشان بوده است که لحظه‌ای از بصیرت بخشی به امت خود غافل نیستند.

آن طور که عمیق بر نکات ریز و روشن در زندگی ایشان گواه بر این مدعی است، در حقیقت موسی‌بن جعفر علیه السلام یقیناً یک دورانی را در خفا زندگی می‌کرده‌اند.

 مسئول بسیج طلاب استان زنجان/حجت الاسلام ابراهیم نصیری

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر