logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
[ شناسه خبر : ۳۵۱۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

۱۲ بهمن تجلی حمایت مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی است

۱۲-بهمن-تجلی-حمایت-مردم-از-آرمان‌های-انقلاب-اسلامی-است-
پيروزی انقلاب اسلامی از بزرگترين افتخارات ملت مسلمان ايران است که اين افتخار، تجلی شكوهمند حماسه‌ 22 بهمن، روز پيروزی حق بر باطل است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» 12 بهمن ماه سال 1357 هجری خورشیدی در ایران، اتفاقات مهمی رخ داد که به قیام مردمی علیه حکومت شاهنشاهی و سرنگونی حکومت محمدرضا پهلوی منجر شد و این حوادث در اواخر دهه ی 1970 آغاز شد که نشانه‌هایی از نارضایتی مردم از حکومت پهلوی وجود داشت.

بیشتر بخوانید

در ماه بهمن سال 1357، دولت پهلوی به رهبری محمدعلی رجایی (وزیر دادگستری در آن زمان) تصمیم گرفت که آیت الله روح الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی را از تبعید در پاریس به ایران برگرداند.

بازگشت خمینی به ایران در روز یک بهمن 1357 با استقبال بزرگی از سوی مردم همراه بود. این رویداد باعث افزایش نشاط و امید بهبود شرایط زندگی در بین مردم شد.

در روز دوم بهمن، مردم به صورت گسترده‌ای در تهران و سایر شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند و با شعارهای ضد حکومتی و ضد شاهنشاهی خواستار تغییرات سیاسی و اجتماعی شدند و  این روز به عنوان "روز حماسه" شناخته می‌شود و به عنوان آغازی از انقلاب اسلامی در نظر گرفته می‌شود.

اعتراضات مردم در روزهای بعد از دوم بهمن همچنان ادامه یافت و به تظاهرات و اعتصابات عمومی تبدیل شد. این تظاهرات در سراسر ایران گسترش یافت و از جمله خواسته‌های مردم، سرنگونی حکومت پهلوی و برقراری جمهوری اسلامی بود.

در اواخر بهمن و اوایل اسفند، ارتش و نیروهای امنیتی شروع به شکستن اعتصابات و سرکوب معترضان کردند. با این حال، تلاش‌های پهلوی برای حفظ قدرت ناموفق بود و او در روز 16 فوریه (27 بهمن) از تخت جمشیدی فرار کرد و به خارج از کشور رفت. این رویداد به عنوان پایان حکومت شاهنشاهی و برقراری جمهوری اسلامی در ایران در نظر گرفته می‌شود.

در روز دوم بهمن سال 1357، مردم به صورت گسترده‌ای در تهران و سایر شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند و با شعارهای ضدحکومتی و ضدشاهنشاهی خواستار تغییرات سیاسی و اجتماعی شدند. این تظاهرات و اعتراضات از سراسر کشور گسترش یافتند و به تظاهرات عمومی تبدیل شدند.

مردم در این تظاهرات خواستار سرنگونی حکومت پهلوی، برقراری دموکراسی و برآورده شدن نیازهای اجتماعی و اقتصادی خود بودند. آنها همچنین خواستار پایان استبداد و خشونت دولت و نیروهای امنیتی بودند.

انقلاب اسلامی در ایران منجر به تأسیس جمهوری اسلامی شد. این رژیم جدید تغییرات عمده‌ای را در سیاست، فرهنگ و اقتصاد ایران به همراه داشت و تأثیرات آن همچنان تا به امروز ادامه دارد.

امام خمینی(ره) در مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دلالت بر اهمیت و نقش مردم در تعیین سرنوشت و الگوی حکومت و اداره جامعه و قانونمندسازی ساختار و بنیان‌های نظام داشتند و مردم را عامل اصلی پیروزی در انقلاب می‌دانستند.

 بنیان گذار جمهوری اسلامی خط بطلانی بر تبلیغات مسموم استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد و با تاکیدات و راهنمایی های ایشان بود که انقلاب اسلامی در 12 بهمن سال 1357 به پیروزی رسید.

زهرا اسماعیلی /کارشناس حوزه خدیجه کبری (س)

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر