logo
امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۵۰۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
همراه با خبرنگاران تا انتخابات_۷؛

مردم سازو‌کاری برای نظارت بر عملکرد نمایندگان ندارند

مردم-سازو‌کاری-برای-نظارت-بر-عملکرد-نمایندگان-ندارند
خبرنگار خبرگزاری فارس استان زنجان گفت: نظارت بر عملکرد نمایندگان بسته به احساس وظیفه اجتماعی افراد در جامعه ایرانی دارد چراکه با توجه به ناکارآمدی احزاب در ایران که مهم‌ترین راه برای این نظارت است، به نظر ساز و کاری برای این مهم وجود ندارد.

سهیلا محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: مهم‌ترین وظیفه نمایندگان از نظر قانون وضع قانون برای کمک به اداره کشور، احصای مشکلات و ارائه راهکار برای حل آن بازهم با وضع قانون و در نهایت نظارت بر حسن اجرای قوانین تدوین شده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: البته در شرایط فعلی کشور با توجه به وضع قوانین متعدد در گذشته، تجمیع و خلاصه کردن و به‌روز کردن قوانین بنا به اقتضای زمانه است. که این وظیفه در کلان و حوزه انتخابیه بسته به فراگیر بودن موضوع تعریف می‌شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس استان زنجان احصای مشکلات ناشی از قوانین تدوین شده و به نوعی قانون‌زایی را از مهم‌ترین وظایف نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت: هر چند اعتقاد دارم گرفتن درز قوانین موجود برای پیشگیری از تخلفات هم از وظایف نمایندگان مجلس است‌. چرا که متخلفان در سطح کلان با استفاده از همین قوانین راه و چاه رانت را یاد گرفته و تخلفاتی در سطوح بالا را انجام می‌دهند که فاش شدن آن ابعاد بسیار بزرگ روانی و اجتماعی را ایجاد می‌کند که راهکار پیشگیری از آن شفاف بودن قوانین و بسته شدن راه‌های دررو است.

فعال رسانه‌ای استان زنجان در خصوص وظایف نمایندگان در استان نیز بیان کرد: وظایف نمایندگان در حوزه انتخابیه تفاوت چندانی با سطوح کلان کشور نمی‌کند جز آشنایی بیشتر نماینده با آن مشکل و مسئله مد نظر، که این آشنایی به ارائه آن مشکل و همچنین راه‌کار آن کمک خواهد کرد.

محمدی در پاسخ به سوالی دیگر با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد نمایندگان بسته به احساس وظیفه اجتماعی افراد در جامعه ایرانی دارد چراکه با توجه به ناکارآمدی احزاب در ایران که مهم‌ترین راه برای این نظارت است، به نظر ساز و کاری برای این مهم وجود ندارد، تصریح کرد: ولی از طرف دیگر مردم با بررسی عملکرد نمایندگان از جمله عمل به وظایف قانونی و پرهیز از وعده می‌توانند در عملکردها نظارت کنند چرا که وعده دادن مربوط به مسئولیت‌های اجرایی است و طبق قانون نماینده مجلس چنین وظیفه‌ای ندارد.

وی در پاسخ به سوالی گفت: پاسخگویی به افکار عمومی یکی از دشوارترین کارها است چرا که براساس قاعده موجود هیچ وقت نه می‌توان و نه می‌شود که همه را راضی کرد و این دشواری با توجه به عملکرد نمایندگان سابق افزون هم شده است.

این فعال رسانه‌ای استان زنجان در خصوص لزوم شفافیت آرا نمایندگان گفت: شفافیت در هر امری از جمله انتخابات مطلوب است و نتایج خوبی هم در برخواهد داشت و پاسخگویی را هم تسهیل می‌کند که معنی آن میزان بودن رای ملت در یک جمله است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر