logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۵۰۲۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل محیط زیست استان زنجان:

شهرک تخصصی روی نباید با عجله جا‌به‌جا شود

شهرک-تخصصی-روی-نباید-با-عجله-جا‌به‌جا-شود
مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه درخواست مطالعه برای جابه‌جایی شهرک صنعتی روی ارائه شده است گفت: قطعا باید این شهرک جا‌به‌جا شود اما با عجله نمی‌توان کاری انجام داد و باید با مدیریت و برنامه‌ریزی پیش رفت.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» محمد‌رضا یافتیان امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان که به مناسبت هوای پاک برگزار شد، اظهار داشت: باید قبول کنیم حال زمین خوب نیست.

بیشتر بخوانید

آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان

وی افزود: چهارمین علت مرگ و میر و ۱۲ درصد آن در دنیا ناشی از آلودگی هوا است، تردد خودروها فرسوده به خصوص خودروهایی که استاندارد لازم را ندارند خود دلیلی برای آلودگی هوا هستند. 

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه امسال به ازای هر روز یک عنوانی را برای روز‌های هوای پاک تعریف کرده است، گفت: اولین حقوق عامه است، و زمانی که این موضوع مطرح می‌شود تمام جامعه حقی دارند.

وی با اشاره به اینکه آلاینده‌ کننده‌ها بنا به دلایل مختلف حق برای خود می‌دانند، ادامه داد: توسعه مورد نظر است و باید توسعه انجام شود اما باید کیفیت زندگی در کنار توسعه نیز مد نظر قرار داشته باشد.

یافتیان با اشاره به اینکه اگر مشارکت مردم نباشد نمی‌توان به حقوق عامه دست یافت، اذعان کرد: به همین دلیل مشارکت مردمی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه آنچه امروز تاثیرگذاری خاص بر مردم دارد، رسانه و فضای مجازی است، گفت: اگر اطلاعات درست باشد می‌تواند کمک کننده به جامعه باشد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه گاها خبرهای زرد مخاطبان بیشتری دارند، گفت: از این جهت نیز محیط زیست مظلوم است و تمام امور تقریبا با محیط زیست در ارتباط است.

افزایش ۲۲ درصدی گونه جانوری زنجان

وی در ادامه با بیان اینکه تا رسیدن به آمار مورد قبول در حیات وحش فاصله زیادی داریم، خاطر‌نشان کرد: به طور میانگین در سه گونه شاخص در طارم کل و بز، ماهنشان قوچ و میش ارمنی، سهرین و فیله خاصه وجود آهو ایرانی به طور میانگین ۱۲ درصد بود و از سویی دیگر در حدود ۲۲ درصد افزایش گونه‌های جانوری در استان را شاهد بودیم.

یافتیان با بیان اینکه آمار آهو در برخی سال‌ها به ۲۸۰۰ راس نیز رسیده است، بیان کرد: در دوره‌های گذشته شرایط برای زیست این گونه‌های جانوری بهتر بوده است.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار داشت: اگر بر روی شهرک صنعتی سرب و روی متمرکز شویم، نظارت بر این شهرک بخش اعظمی از انرژی را از محیط زیست می‌گیرد.

یافتیان با بیان اینکه در سال‌های گذشته تصمیم گرفته شده تا شهرک تخصصی سرب و روی در محل فعلی ایجاد شود، بیان کرد: هیچ چالشی را نداریم که محیط زیست بر روی آن مشکل نداشته باشد. این موضوع در زمان خود اعلام شده که محدوده شهر است اما خوب توجهی نشده و شهرک تخصصی روی ایجاد شده است.

شناسایی ۲۸ واحد متخلف سرب و روی در زنجان

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار زیادی انجام شده تا مشکلات زیست محیطی کمتر شود، ادامه داد: قرارگیری شهرک در محیط شهری سوال محیط زیست بوده و هست. ولی محیط زیست اقدامات زیادی برای بهبود شرایط انجام داده و فقط ۲۸ مورد در طول ۹ ماه گذشته علیه واحد‌هایی که در شهرک سرب و روی تخلف محیط زیستی داشتند اقدام حقوقی انجام داده‌ایم.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد تصفیه خانه، پاک‌تراشی در مسیل، پاک‌تراشی در اطراف شهرک، عدم توسعه این شهرک اقداماتی بوده که در مسئله کنترل آلودگی‌ها انجام شده است، گفت: حرکت به سمت بهبودی است و باید این شهرک جا‌به‌جا شود اما اینکه کجا به چه شکل سوال است ولی نباید با عجله کاری کرد با این شرایط جابه‌جایی باید در روال‌کاری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه صنعتی که با ۴ هزار پرنسل فعال هستند، زیرساخت ایجاد شده و سرمایه این مملکت هستند قطعا باید مطالعه و بر روی آن برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: باید مکان مناسب پیدا شود. 

یافتیان با بیان اینکه گروه‌های توانمند و مجموعه دارای صلاحیت باید در این زمینه وارد مطالعه شود، گفت: درخواست مطالعه را به استاندار داده‌ایم و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ بودجه لازم برای این کار در نظر گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان  در پاسخ به سوالی در خصوص سهم محیط زیست در مصوبات مربوط به سفر ریاست جمهوری گفت: مصوبات مربوط به حوزه محیط زیست در سفر ریاست جمهوری صفر بود. و متاسفانه اسمی از محیط زیست در سفر اخیر ریاست جمهوری (سفر اول و دوم) نبود. الامابته بعد از پیگیری؛ قول‌های مساعدی از سوی نهاد ریاست جمهوری داشته‌ایم.

پیگیری اختصاص اعتبار به محیط زیست استان زنجان

وی اذعان کرد: مقرر شد تا مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به محیط زیست استان اختصاص یابد که ۵۰ درصد آن برای تجهیزات حفاظتی مناطق تحت مدیریت و ۵۰ درصد دیگر نیز به ایستگاه‌های سنجش هوا اختصاص خواهد یافت و البته این موضوع قطعی نیست.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر