logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۵۰۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
فقط والدین دارای ضامن کارمند با کسر اقساط، مجاز به فرزندآوری‌‌اند!

بانک‌های استان زنجان نسخه ناامیدی والدین را می‌پیچند

بانک‌های-استان-زنجان-نسخه-ناامیدی-والدین-را-می‌پیچند
متاسفانه بانک‌های استان زنجان با والدینی که فرزندآوری کرده و پیگیر دریافت تسهیلات هستند نامهربانی می‌کنند و از پرداخت تسهیلات به درخواست کننده، در صورتی که ضامن کارمند با کسر اقساط نداشته باشند؛ خودداری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» «از دریافت وام فرزندآوری به دلیل شرایط سختش پشیمان شدم» چندین بار بود که این جمله را از افراد مختلفی که به تازگی صاحب اولاد شده بودند؛ می‌شنیدم، با خودم هر بار فکر می‌کردم چه شرایط سختی؟! مردم هر طور که هست می‌خواهند عملکرد بانک‌ها را زیر سوال ببرند. چراکه خودم اصلا مسیر بانک‌ها را برای گرفتن وام‌های مختلف نپیموده بودم و درک این جمله که واقعا باید کفش آهنین به پا کنی تا بتوانی از بانکی وام بگیری برایم سخت و غیر قابل لمس بود.

بیشتر بخوانید

به هر حال یکی از مخاطبان که از اهالی یکی از روستاهای زنجان بود چندین بار از خبرگزاری درخواست کرده بود که سختگیری بانک‌ها در ارایه وام فرزندآوری را رسانه‌ای کنیم، چون خودم درک درستی از مسئله نداشتم و از سویی دیگر شاید چندان برایم مهم نبود پیگیر مسئله نمی‌شدم، تا اینکه این مخاطب تماس گرفت و گفت، که قریب ۲ ماه است فرزند دومم به دنیا آمده و در روستا زندگی می‌کنیم. واقعا نیازمند دریافت تسهیلات فرزندآوری هستم و به این مبلغ نیاز وافری دارم، اما بعداز ثبت نام در سامانه و انتخاب بانک "نامهربان بیمه کارآفرین" هر بار که مراجعه کرده‌ام، مسئول باجه گفته است؛ آقا قانون همین است یک ضامن با کسر اقساط والسلام. اگر داری مدارکت را ارایه بده و اگر ضامن با این شرایط نداری وقت من را نگیر و راهت را بگیر و برو! 

اما من نمی‌دانم چرا باید چنین قوانینی وضع شود و از من که ساکن روستا هستم و امرار و معاشم از طریق کشاورزی می‌گذرد و تمام اقوام خودم و همسرم در روستا زندگی می‌کنند و اتفاقا همگی کشاورز و یا راننده هستند، ضامن کارمند و کسر اقساط طلب کنند؟ آیا نمی دانند که تامین ضامن با کسر اقساط برای بیش از ۹۰ درصد والدین میسرنیست و چنین درخواستی را از ما دارند؟ چرا نباید من برای دریافت ۶۰ میلیون تومان تسهیلات فرزندآوری، بتوانم از دارایی خودم از املاکی که دارم به عنوان ضامن استفاده کنم؟ اصلا این چه تدبیری است که اندیشیده شده و فقط قشری از جامعه را که اصولا در شهر زندگی می‌کنند و زندگی کارمندی دارند را در نظر گرفته و به فکر روستاییان و روستا‌نشینانی که هیچ آشنایی با جامعه کارمندی آن هم نوع کسر اقساطش ندارند، چاره‌ای نیندیشیده‌اند؟ آیا شعار فرزندآوری و دریافت تسهیلات صرفا برای افرادی که دارای ضامن با کسر اقساط هستند، بوده و بقیه باید نسخه فرزندآوری را بپیچند چراکه نخواهند توانست از تشویق‌هایی که دولت برایشان در نظر گرفته استفاده کنند؟ اگر درست به مسئله فکر کنیم قشر روستا نشین در عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر فرزندآوری و جوان‌سازی جمعیت پیشقدم هستند اما چرا باید در دریافت تشویق‌هایی همانند تسهیلات فرزندآوری صرفا به دلیل نداشتن ضامن کارمند و آن هم از نوع کسر اقساطش از دریافت تسهیلات باز بمانند؟ 

پدر جوان همان طور که سوالات را مطرح می‌کرد گفت: خانم ببینید با کمک یکی از آشناهایمان یک نفر کارمند پیدا کرده‌ام که قبول کرده تا ضامن من شود اما میدانم بازهم قبولش نمی‌کنند چون کسر اقساط ندارد. 

همان طور که با این مخاطب به گفتگو می‌پرداختم و سوالاتی که مطرح کرده را در ذهنم مرور می‌کردم مسئله برایم جالب شد به این مخاطب گفتم برای صحت سنجی هم که شده همراه تو به بانکی که می‌گویی، به دلیل نداشتن کسر اقساط تسهیلات نداده‌اند می‌آیم!

قرار گذاشتم و با این پدر جوان همراه شدم، به بانک بیمه کارآفرین شعبه هنرستان زنجان رسیدیم، بانک با تمام آن ابهتش تقریبا خالی بود شاید بتوان گفت در داخل مجموعه با آن بزرگی حتی پرنده پر نمی‌زد و چند نفر از کاکنان نیز خیره به سیستم‌هایشان نشسته بودند.

رئیس شعبه نیز در داخل باکس مخصوص به خود نشسته و خیره به سیستم، احتمالا داشت فکر می‌کرد که چگونه می‌توانم به هر مراجعه کننده‌ای نه بگویم و راحت و بی درد سر پشت سیستمم همچنان بست بنشینم!

والدین با ضامن کارمند کسر اقساط فقط فرزندآوری کنند!

بالاخره این پدر جوان مستقیم بعد ورود به این بانک سراغ رئیس شعبه رفت و توضیح داد آقا جان، من روستانشین هستم، کشاورزی می‌کنم فرزند دومم به دنیا آمده و سخت نیازمند این تسهیلاتی هستم که می‌گویند دولت برایمان در نظرگرفته، اما هفته پیش آمدم کارمندتان گفت ضامن کسر اقساط بیاور، اما من ضامن کسر اقساط ندارم، به او گفتم پدرم بازنشسته تامین اجتماعی است که کد ملی پدرم را نیز گرفت و به سیستم زد و از بالای عینک نگاهی معنی دار کرد و گفت نه آقا این ضامن قبول نیست سنش بالا است. 

آقای رئیس لطفا کد ملی‌ام را بزنید، ببینید چندین وامی که قبلا با ضامنین مختلف گرفته‌ام را سرموعد پرداخت کرده‌ام، من آدم بد حسابی نیستم.

رئیس شعبه پوزخندی زد و گفت خوب بفرمایید هر چه سوال دارید و راهنمایی در مورد تسهیلات می‌خواهید از باجه ۳ بگیرید، این پدر جوان دوباره جملاتش را تکرار و رییس شعبه هم بر موضع خود پافشاری کرد!

ضامنی که آمده بود گفت: آقای رئیس من کارمند یکی از سازمان‌ها هستم اما کسر اقساط ندارم می‌توانم ضامن ایشان شوم، رئیس با لبخند ملیحی که به لب داشت گفت خانم قانون یکی است و یک کلمه ضامن کارمند و کسر اقساط نیاورید، تسهیلات فرزند‌آوری به این آقا تعلق نمی‌گیرد. هاج و واج از او پرسید یعنی تمام آنانی که از این بانک وام فرزندآوری می‌گیرند، کسر اقساط دارند؟ چنان محکم گفت بله خانم، ضامن کسر اقساط نداری انتظار وام هم نداشته باش... به رئیس شعبه گفت خوب کارت یارانه را به عنوان ضامن قبول کنید، قبل آمدن به بانک سیری در رسانه‌ها زدم و رسانه‌های معتبر نوشته بودند که می‌توانی کارت یارانه‌ را به عنوان ضامن برای وام فرزندآوری و ازدواج قرار دهی آیا کارت یارانه را قبول می‌کنید؟ اینبار با حالتی که نیمه عصبانی بود گفت خانم من حرف رسانه‌ها و نوشته‌ها را قبول ندارم، ببین ما نمی‌توانیم کارت یارانه را که جزیی از معیشت افراد است به عنوان ضامن قبول کنیم!

یک آن در افکارات خودم غرق شدم، به ذهنم رسید ضامن کارمند بدون کسر اقساط، بازنشسته تامین اجتماعی، کارت یارانه، ضامن‌های دیگر را جز کارمند با کسر اقساط قبول ندارید از وضع و اوضاع چنین بانک بزرگی که حتی پرنده پر نمیزند هم مشخص است که شما مشتری هم ندارید چون با شرایط سختی که در نظر گرفته‌اید کسی برای دریافت تسهیلات هم که شده سراغتان نمی‌آید، بهتر نیست بودجه دولت را هدر ندهید و حقوق کارمندی نگیرید و بانک را تعطیل کنید؟ آهان بهتر نبود اسم بانک به بانک نا‌امیدی کارآفرین تغییر می‌کرد؟! 

در همین فکرها بودم که این پدر جوان از اتاق رئیس خارج شد و دوباره سراغ باجه ۳ رفت گفت آقا ببینید این خانوم کارمند است اما کسر اقساط ندارد آقا می‌توانی لطفی در حقم کنی و به عنوان ضامن قبولش کنی؟ 

متصدی باجه ۳ که هم سن و سال این پدر جوان بود، باز هم از بالای عینکش نگاه کرد و گفت اصلا ببینم اسمت در لیست مانده یا حذف شده‌ای؟ لیست افرادی که برای دریافت تسهیلات فرزندآوری در این شعبه ثبت‌نام کرده بودند را بالا و پایین کرد! نه دیگر نامت حذف شده اگر توانستی ضامن کارمند کسر اقساط پیدا کنی دوباره ثبت نام کن و مدارکت را بیاور تا به تو تسهیلات دهیم، انگار همه امید‌های این پدر نا امید شد، گفت کاش در سفر هفته گذشته رئیس جمهور به زنجان یک درخواست می‌نوشتم و میدادم شاید به دستور ایشان ضامن دیگری از من قبول می‌کردند و می‌توانستم وامم را بگیرم و مشکلاتم را حل کنم! حیف به رئیس جمهور نامه هم ننوشتم. ۱۱۱ را هم هر چه که گرفتم نتوانستم ارتباط بگیرم و مشکلم را بازگو کنم بلکه میشد از این طریق رسیدگی کنند.

وقایع را با خودم مرور می‌کردم واقعا چه شرایط سختی است، باید کفش آهنین به پا کنی و مسیرهای بانک را بروی و در نهایت به بن بست بخوری! اما برایم سوالات بزرگی ایجاد شده، آیا واقعا کل افرادی که فرزندی به دنیا آورده و با شوق و ذوق دنبال وام فرزنداوری هستند ضامن کسر اقساط دارند؟ اصلا مگر در استان خودمان چند سازمان و نهاد وجود دارد که به کارمندان خود کسر اقساط ارایه می‌دهد تا بتوانند ضامن شوند؟ افرادی که روستانشین و قشر زحمت کش و تولید کننده که با جامعه کارمندی کاملا غریبه‌اند چه‌گونه باید ضامن کسر اقساط پیدا کنند؟ آیا باید این قشر کلا بی خیال دریافت وام فرزندآوری شوند؟ آیا اگر به رییس جمهور نامه می‌داد و درخواستش را ثبت می‌کرد رسیدگی می‌شد؟ آیا الان دیگر امکان ثبت درخواست در سامانه ۱۱۱ نیست؟ آیا واقعا برای این پدر جوان نمی‌توان کاری کرد که بتواند تسهیلات فرزنداوریش را بگیرد و بلکه در این راستا خود به عنوان تبلیغ کننده فرزندآوری شود؟ و هزاران سوال بی پاسخ دیگر...

 و اما در پایان باید از مسئولان امر استان زنجان پرسید آیا از مشکلات اقشار مختلف مردم که کارهای بزرگشان در گیر و دار داشتن ضامن کارمند کسر اقساط برای معرفی به بانک و دریافت تسهیلات هستند، اطلاع دارید؟ آیا از بانک‌هایی که چنین سفت و سخت اوضاع را برای والدینی که طعم شیرین فرزندآوری را چشیده اما به یک باره تلخ شده، خبر دارید؟ آیا به این بانک‌ها نمی‌توان دستور داد که کارت یارانه یا کارمند بدون کسر اقساط و یا تضامین دیگر را قبول کنند؟ آیا صرفا به شعار فرزندآوری تکیه کرده‌اید و مسائل بعدی آن دیگر برایتان مهم نیست؟!

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ناشناس ] [ ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ ]
اولین مسئله ای که وجود داره این موضوع هستش که نویسنده این متن از سواد کافی برخوردار نیست و متن پر از اشتباهات بوده و ناشی از احساسات می باشد نخست اینکه شما قطعا به بانک مراجعه نکردید چون اصلا نام بانک رو هم بدرستی نمی‌دانید. مسأله بعدی این هستش که شما از سواد مالی برخوردار نیستید و فقط از سر احساسات سخن میگویید چرا یک روستایی می بایست هزاران هزار شعبه از روستای خودشان را رها کند و به یک بانک خصوصی که شناختی از ایشان وجود ندارد مراجعه کند مگر پست بانک محل روستا چه شده که این روستایی می بایست بدون ضامن به یک بانک در آنسوی شهر مراجعه کند پس مسیر طی کردن دریافت تسهیلات ایشان اشتباه می باشد،علاوه بر آن بانکی که با نرخ ۲۲ الی ۲۳ درصد سپرده جذب می کند در هنگام اعطای تسهیلات قطعا می بایست ضامن مناسب دریافت نماید تا بتواند اطمینان از بازگشت سرمایه داشته باشد، ثانیا نخستین اصل در ارایه مطالب و گزارش رعایت ادب نویسنده می باشد که متن حاضر سراپا ناشی از بی احترامی و بی حرمتی به بانک و کارمندان آن می باشد شما چگونه خود را خبرنگار جلوه می دهید درصورتی که هیچگونه اطلاعاتی از بانک و نحوه پرداخت تسهیلات آن ندارید و قبل از نشر مطب بهتر است با یک کارشناس بانکی مشاوره ای داشته باشید تا از نشر اکاذیب خودداری نمایید.ثالثا در بین گزینه های سامانه فرزند آوری گزینه ای بنام متقاضی در محدوده شعبه نمی باشد وجود دارد و برای این مسئله استفاده می گردد که متقاضی ۶۰کیلومتر آنطرف تر به دنبال دریافت تسهیلات نباشد و اینها ایرادات بنی اسرائیلی از جانب نویسنده و به قصد تخریب می باشد و درصورت تمایل به دریافت تسهیلات یک روستایی می تواند بسادگی و با مراجعه به بانک محل سکونت خود تسهیلات را دریافت نماید،علی ایحال بنده بعنوان یک کارشناس مالی و بصورت تصادفی پس از مطالعه متن حاضر برخورد لازم دیدم تذکرات لازم نسبت به متن وقیحانه فوق را اعلام دارم و از مسئول نشر چنین اکاذیبی خواهشمندم قبل از نشر با یک کارشناس بانکی مشاوره ای صورت بگیرد تا در این زمانه نامهربان یاس و ناامیدی بیشتری به مردم و بر بانک ها القا نگردد.
فرم ارسال نظر