logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۴۹۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر پژوهش‌سرا دانش آموزی ابن‌سینا ابهر:

پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ابهر نیاز مبرم به تجهیزات دارد+عکس

پژوهش‌سرای-دانش‌آموزی-ابهر-نیاز-مبرم-به-تجهیزات-دارد+عکس
مدیر پژوهش‌سرا دانش‌آموزی ابن‌سینا ابهر گفت: در شهرستان ابهر فقط یک پژوهش‌سرا وجود دارد که امکانات آن در حدقابل قبولی است ولی اکنون برخی از امکانات آن دیگر قابل استفاده نیست و نیاز مبرم به تجهیز دارد.

پژمان عسگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت‌های آنان با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه حضور در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش، رشد و توسعه علمی پژوهشی دانش‌آموزان و ایجاد دسترسی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی پژوهشی تأثیرگذار است افزود: اگر افراد از سنین دانش‌آموزی پژوهش‌محور بار بیایند، در مراحل بعدی زندگی خود نیز انسان‌های پژوهش‌محوری خواهند بود.

عسگری خاطرنشان کرد: پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در چارچوب اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش و در زمینه‌های علمی‌ـ پژوهشی و آموزشی، از جمله آموزش روش‌های مبتنی بر پژوهش، طراحی و انجام پروژه‌های تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانش‌آموزی و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقه‌های علمی، پژوهشی و فناورانه، فعالیت دارند.

مدیر پژوهش‌سرا دانش آموزی ابن‌سینا ابهر گفت: حمایت از دانش‌آموزان برای حضور در جشنواره‌ها و برنامه‌های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، آزمایش و تجربه ایده‌های پژوهشی دانش‌آموزی، حمایت از کاربست و تولید ایده‌ها و یافته‌های علمی و پژوهشی و تجاری‌سازی آن‌ها، و تعامل اثربخش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، از دیگر فعالیت‌های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به شمار می‌روند.

عسگری عنوان کرد: در شهرستان ابهر فقط یک پژوهش‌سرا وجود دارد که امکانات آن در حدقابل قبولی است ولی اکنون برخی از امکانات آن دیگر قابل استفاده نیست و نیاز مبرم به تجهیز دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه پژوهش‌سراها حدود سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۶ با عنوان آزمایشگاه شروع به کار کردند و بعد از تصویب «سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» (آذرماه ۱۳۹۰) و مطابق راهکار ۶-۶ این سند، با موضوع تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، پژوهش‌سراها مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و مانند کانون‌ها، کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها در فهرست محیط‌های یادگیری خارج از مدرسه معرفی شدند.

وی ادامه داد: پژوهش‌سرای دانش‌آموزی ابن‌سینا ابهر نیز از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرده و دارای کتابخانه، سایت کامپیوتر و شبکه و آزمایشگاه‌های علوم پایه است.

این مسئول گفت: دانش‌آموزان روستایی هم می‌توانند با هماهنگی‌های لازم از امکانات این پژوهش‌سرا استفاده کنند و با توجه به نوع مدارس اگر غیردولتی باشند باید هزینه پرداخت کنند ولی برای مدارس دولتی رایگان است.

عسگری خاطرنشان کرد: مخاطب ما تمام گروه‌های سنی دانش‌آموزان از پایه اول تا دوازدهم هستند و امید است، استقبال مدارس از انجام فعالیت‌ها و آزمایش‌ها در پژوهش‌سرا افزایش یافته و موجب حضور روز‌افزون دانش‌آموزان در این مکان علمی و آموزشی باشیم.

مدیر پژوهش‌سرا ابن‌سینا ابهر اظهار داشت: دانش‌آموزان جهت عضویت در پژوهش‌سرا و جهت انجام کارهای پژوهشی و تشویق آنها به شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی ترغیب می‌شوند و به دانش آموزان مستعد، آموزش عملی فعالیت‌های پژوهشی داده می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این پژوهش‌سرا انجام می‌شود، انجام آزمایش‌های کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف و تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و همکاران دوره‌های مختلف است‌.

عسگری بیان داشت: برگزاری کلاس‌های المپیاد زیست فناوری در سال گذشته با توجه به اینکه این پژوهش‌سرا در سال‌های گذشته قطب زیست فناوری بوده و امسال نیز قطب علوم و فنون هسته‌ای اضافه شده است و فعالیت‌ها در این زمینه ادامه خواهد یافت.

وی اظهار داشت: چندین پژوهش دانش‌آموزی در سال گذشته از جمله؛ بررسی خواص ضدمیکروبی گیاه پنبرک، استخراج DNA موز، کشت جلبک به منظور استخراج لیپید آن، کشت بافت گیاهی، مقایسه اثر آنتی‌بیوتیک‌های مختلف بر باکتری اشریشیاکولی است، صورت گرفته است.

عسگری با اشاره به افتخارات دانش آموزان در سال‌های گذشته، گفت: چندین مورد مقام‌آوری در جشنواره بین‌المللی مصطفی، کسب نفر سوم جشنواره خوارزمی کشوری و جزء نفرات برتر مسابقات زیست فناوری از جمله موفقیت‌های این پژوهش‌سرا است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر