logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۲
[ شناسه خبر : ۳۴۸۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) در گفتگو با موج‌رسا:

مهمترین اقدامات امام هادی (ع) تبیین جایگاه امامت و ولایت مداری است

مهمترین-اقدامات-امام-هادی-(ع)-تبیین-جایگاه-امامت-و-ولایت-مداری-است
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) با بیان اینکه در واقع تفکر ولایت فقیه را امام دهم شیعیان بنیان‌گذاری کردند گفت: مهمترین اقدامات امام هادی (ع) تبیین جایگاه امامت و ولایت مداری است.

سمیرا داداشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه یکی از روش‌های معرفی این تفکر انتصاب نائب‌هایی بود که در برخی از مناطق تعیین کرده بودند؛ مفهوم کامل ولایتمداری را ایشان به مردم زمان خود نشان دادند و تبیین کردند گفت: اوضاع سیاسی واجتماعی جامعه به گونه‌ای بودندکه ایشان از طریق شبکه وکالت با مردم در ارتباط بودند. به عنوان مثال خلیفه عباسی متوکل به بنی هاشم بدرفتاری وخشونت بسیاری روامی داشت.

بیشتر بخوانید

وی افزود: امام دهم امام هادی (ع) درنیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ هجری دراطراف مدینه درمحلی به نام صریا به دنیا آمدند.پدربزرگوارشان امام جواد (ع)  ومادرشان سمانه بود و مشهورترین القاب امام دهم،نقی وهادی است.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) عنوان کرد: او نسبت به امیرمومنان علی (ع) وخاندانش کینه وعداوت عجیبی داشت واگرآگاه می‌شد که کسی به آن حضرت علاقه منداست،اموال اورا مصادره می‌کرد و خود او را به قتل می‌رساند.

داداشی ابراز کرد: براساس همین ملاحظات بود که حضرت هادی (ع) به ویژه در زمان متوکل فعالیت‌های خود را به صورت سری انجام می‌دادند و در مناسبات خویش با شیعیان نهایت درجه پنهان کاری را رعایت می‌کرد.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) تصریح کرد: از جمله مقالاتی که در رابطه با  زندگانی امام هادی (ع) می‌باشد می‌توان به نقش امام هادی (ع) در هدایت امت نویسنده محمد جواد طبسی اشاره کرد.

داداشی تاکید کرد: مسند الامام الهادی نوشته عزیزالله عطاردی هم کتابی است که در آن حدود۳۵۰ حدیث ازامام هادی (ع) گرد آمده است.  از امام هادی (ع) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت کرده‌اند و همچنین زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیر یه از ایشان نقل شده است.

وی گفت: امام هادی (ع) برای نشرمعارف دینی ودفاع از حقانیت شیعه فعالیت‌های خود را در دو بخش انجام می‌دادند؛ پاسخگویی به شبهات مخالفان و پشتیبانی معنوی و مادی شیعیان که امام هادی (علیه السلام) با فداکاری و کوشش پیوسته، اسلام را از تحریف و  مصون داشتند و جایگاه والای امامت در آیین اسلام را برای مؤمنان عصر خویش تبیین کردند.

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر