logo
امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۱۰۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

امام هادی (ع) مظهر فضایل اخلاقی و بهترین الگوی جامعه است

امام-هادی-(ع)-مظهر-فضایل-اخلاقی-و-بهترین-الگوی-جامعه-است
رئیس شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه امام هادی (ع) اسوه راست‌گویی و ایمان بود، گفت: امام هادی (ع) مظهر فضایل اخلاقی و بهترین الگوی جامعه است.

حجت الاسلام علی ناصر در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه متوکل به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت ایشان در بین مردم داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند و منزلشان را طوری انتخاب کرده بود اظهار کرد: متوکل به طور مرتب دستور تفتیش منزل ایشان را صادر ‌کرد و تمام دیدارها و رفت و آمدها را توسط نیروهای حکومتی کنترل می کرد، که در این زمینه علی رغم اینکه امام هادی(ع) شدیدا تحت نظر بود، اما از پای ننشست و فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد.

بیشتر بخوانید

وی گفت: امام هادی (ع) در نیمه ذیحجه سال 212 هجری در اطراف مدینه در محلی به نام صریا به دنیا آمد آن حضرت در سال 220 هجری قمری در 8 سالگی، پس از شهادت پدرشان، امام رضا علیه السلام به پیشوایی شیعیان رسید. دوران امامت امام هادی (ع) از نظر سیاسی – اجتماعی این ویژگی‌ها را دربرداشت: بی کفایتی زمامداران عباسی؛ گسترش فساد اخلاقی و مالی در دستگاه خلافت، بروز آشوب‌ها و فتنه ها در قلمرو اسلامی وگسترش نهضت های علویان است.

رئیس شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان عنوان کرد: امام علی النقی(ع) در طول 33 سال امامت خویش، با چند تن از خلفای عباسی هم عصر بود، که به ترتیب عبارتند از:  معتصِم، برادر مأمون (217 - 227)، واثِق، پسر معتصم (227 - 232)، متوکِّل، برادر واثق (232 - 248)، منتصِر، پسر متوکل(6 ماه)، مستعین، پسر عموی منتصر (248  252) و معتَزّ، پسر دیگر متوکل (252  255 ) است.

حجت الاسلام ناصر ابراز کرد: در زمان امامت امام هادی که 33 سال طول کشید با توجه وضعیت بغرنج سیاسی و دعوای خلفا بر سر حاکمیت به جرأت می‌توان گفت که کار تشکیلاتی به معنای واقعی انجام پذیرفت که قبل از حضرت بی‌سابقه بود.

وی تاکید کرد: با وجود آزار و اذیت امام و در انزوا و محاصره نظامی قرار دادن امام ، از جمله کار های تشکیلاتی که امام هادی علیه السلام انجام داد تثبیت و گسترش شبکه وکالتی در بین شیعیان بود که هدف این کار مهم بسط و گسترش شیعه و تبیین جایگاه اصلی امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام و همچنین افشاگری ظلم و ستم عیاشی و فساد خلفای وقت آنهم به روش مکاتبه‌ای بین مکلای منتخب حضرت بود که بسیار هم موثر بود .

رئیس شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان تصریح کرد: امام هادی (ع) برای تبیین جایگاه امامت و مشخص شدن منزلت پیشوایان معصوم (علیهم السلام) یکی از آثار ماندگار و گران سنگ، خویش را به نام زیارت  جامعه کبیر که یک دوره امام شناسی جامع و کامل می‌باشد، به دوست داران و پیروان اهل بیت(ع) عرضه کرده است.

حجت الاسلام ناصر گفت: به گفته علامه مجلسی، این زیارت از نظر سند صحیح‌ترین و از جهت محتوی فراگیرترین زیارت‌‎ها نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) می‌باشد و در مقایسه با دیگر زیارت‌ها از فصاحت لفظ و بلاغت معنی و شأن و منزلت والایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: امام هادی (ع) علاوه بر زیارت جامعه، "رخداد غدیر" و پیشوایی اهل بیت (ع) را در چشم مردم و حاکمان برجسته می کرد، امام در زمان معتصم خلیفه عباسی زیارتی را ویژۀ این رخداد انشا کرد که در بخشی از آن گفته است: "ای امیر مؤمنان! شهادت می‌دهم هر کس در مورد تو تردید داشته باشد، به رسول اکرم (ص) که امین خداوند است ایمان نیاورده و کسی که از ولایت تو به سوی غیر تو عدول کند از دین استوار خداوند که پروردگار جهانیان برای ما برگزیده و در روز غدیر با ولایت تو آن را کامل نموده برگشته است و گواهی می‌دهم که معنی این آیه تو هستی که فرمود: این راه مستقیم من است، از او پیروی کرده و راه‌های دیگر را پیروی نکنید.

رئیس شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان عنوان کرد: نکته پایانی اینکه امام هادی علیه السلام با این کار های تبیینی و تشکیلاتی و حضور حداقلی در میان مردم و بخصوص شیعیان چه به اختیار و چه به اجبار و پس از ایشان فرزند عزیزشان امام حسن عسگری علیه السلام زمینه را برای آمادگی مردم علی الخصوص شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام جهت غیبت آخرین حجت الهی یعنی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم آوردند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر