logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۳
[ شناسه خبر : ۳۴۸۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
تشریح جزئیات دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به استان زنجان؛

از اختصاص اعتبار به راه‌آهن زنجان تا از سرگیری مجدد ساخت سد مشمپا

از-اختصاص-اعتبار-به-راه‌آهن-زنجان-تا-از-سرگیری-مجدد-ساخت-سد-مشمپا-
استاندار زنجان با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به استان زنجان با اتفاقات و نتایج مطلوبی همراه بود، جزئیات برخی از تصمیمات گرفته شده در خصوص راه‌آهن، ورزش، راه‌های مواصلاتی، آب، سد، صنعت و معدن و ... را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» محسن افشارچی شامگاه امروز، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به استان زنجان همراه با اتفاقات و نتایج مطلوبی همراه شد، جزئیات برخی از تصمیمات گرفته شده در خصوص راه‌آهن، ورزش، راه‌های مواصلاتی، آب، سد، صنعت و معدن و ... را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید

تکمیل راه‌آهن زنجان _قزوین از اولویت‌های کشور شد

وی اظهار داشت: دو خطه کردن راه‌آهن زنجان_ قزوین جزو یکی از اولویت‌های بنده است اما با توجه به اینکه ترافیک اردبیل به این منطقه وارد خواهد شد اما تکمیل این پروژه تبدیل به یک اولویت در کشور شده است.

افشارچی با بیان اینکه این پروژه در تاکستان دارای معارض است، افزود: استاندار قزوین اعلام آمادگی کرده تا این پروژه پیش رود. 

تخصیص یک هزار میلیارد تومان به تکمیل راه‌آهن زنجان

استاندار زنجان گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان، بودجه قریب به یک هزار میلیارد تومان برای اتمام و تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده که باید از طریق استان، سازمان مدیریت برنامه ریزی و وزارت کشور تامین شود و تا پایان سال آینده این پروژه افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در خصوص تکمیل پروژه‌ راه آهن ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق استان، ۴۳۰ میلیارد تومان سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و وزارت کشور تامین می‌شود، گفت: در سفر اول ۸۰۰ میلیارد تومان برای راه‌آهن ابلاغ شده بود که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت. 

اختصاص اعتبار به راه‌های ارتباطی استان

افشارچی با اشاره به اینکه برای چهار بانده کردن جاده ترانزیت_زنجان به میانه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، گفت: همچنین برای محور ابهر به قیدار نیز ۴۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، بقیه مسیرهای ارتباطی مثل کلور_ درام محور ابهر_سلطانیه، آببر_شفت_ملاسرا، زنجان_بیجار، زنجان _دندی نیز به صورت جداگانه اعتباراتی در نظر گرفته شده است و به شرط تخصیص اعتبار، پروژه‌ها پیش خواهد رفت.

رساندن اقساط مسکن ملی به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

وی با بیان اینکه مسکن یک آورده و قول و انرژی مهم دولت است، گفت: در استان زنجان ساخت ۱۷ هزار مسکن ملی آغاز شده اما سال گذشته مشکلاتی پیش آمد و تورم سبب شد تا با ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیون تومان تسهیلاتی که به مردم قول داده شده تا در کنار آورده خود صاحب خانه شوند محقق نشود، برای کمک به متقاضیان میزان تسهیلات از ۳۰۰ به ۵۰۰ میلیون تومان و درصد تسهیلات نیز از ۲۳ به ۱۸ درصد تغییر یافت و برخی از مشکلات حل شد. در نهایت مبلغ اقساط نیز در دو سه سال اول ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه تعیین شد.  

افشارچی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۴ هزار واحد مسکن روستایی استان مقاوم‌سازی شده است، گفت: ۷۰۰ قطعه زمین رایگان نیز در طرح جوانی جمعیت به متقاضیان اختصاص یافت.  

بهمن ماه، موعد الحاق لیل‌آباد به شهر زنجان

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در بهمن ماه الحاق شدن محدوده لیل‌آباد به شهر زنجان رسما با یک برنامه ویژه‌ای اعلام خواهد شد، گفت: اگر در مسکن ملی استان زنجان به متقاضیان زمین اختصاص می‌داد راحت بود اما زحمت ساخت مسکن‌های ملی را متقبل شد.

تکمیل استادیوم ۱۵ هزار نفره زنجان تا پایان شهریور ۱۴۰۳

افشارچی با اشاره به اینکه تکمیل استادیوم ۱۵ هزار نفری جزو دغدغه‌ها است، گفت: اما سازنده این پروژه تاکنون، استان زنجان نبود، با این که در سفر اول به این پروژه اعتبار اختصاص یافت و متمم سفر نیز گرفت، اما به دلیل اینکه کارفرما شرکت توسعه و تجهیز بود و پروژه پیش نرفت؛ استان نیز نتوانست پیشرفت پروژه را پیگیری نمایید.

افشارچی با اشاره به اینکه در سفر دوم رئیس جمهور به استان مقرر شد تا به دستگاه دیگری تفویض اختیار شود و در این راستا این پروژه به نوسازی مدارس تفویض اختیار شد و استان ادامه کار این پروژه را پیگیری و انجام خواهد داد، گفت: خوشبختانه مبلغی اعتبار نیز دریافت شده و نقدا در دسترس است و در ۹ ماه پیشرو و تا اواخر شهریور این پروژه به اتمام خواهد رسید. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه به استخر نیمه کاره سلطانیه و یک پروژه در ابهر اعتبار اختصاص یافت و کار این پروژه‌ها تقریبا تمام شده است، تصریح کرد: استخر صایین قلعه دهه فجر به افتتاح می‌رسد. با این وجود به دلیل اینکه تقریبا ورزش و جوانان دست پر است، بقیه پروژه‌های ورزشی از طریق مولدسازی به اتمام خواهد رسید.

خبر خوش تخصیص آب به استان 

افشارچی با تاکید به اینکه یکی از دغدغه‌های بنده آب است، گفت: متاسفانه در حوزه آب به استان زنجان ظلم شده است، در صورتی که ۷۰ درصد آب‌های سطحی در استان‌های دیگر کنترل می‌شود اما در استان زنجان تنها ۵ درصد آب‌های سطحی کنترل می‌شود، در صورتی که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق قزل‌اوزن از استان خارج و وارد دریای خزر می‌شود اما اکنون به لطف خداوند تخصیص آب به استان را گرفته‌ایم.

استاندار زنجان گفت: ما از استان‌های دیگر برای طارم آب می‌خریم اما استانی که آب را رها می‌کند متاسفانه دوباره از همان آب برداشت دارد.

افشارچی با بیان اینکه استان زنجان ۱۰ میلیون متر مکعب حقابه از سد تالوار دارد، تصریح کرد: به دلیل وجود دو سد بلوبین و مراش از بابت تامین آب ایجرود و ماهنشان تا چند سال تقریبا خیالمان راحت است.

دستور صریح رئیس جمهور به از سرگیری ساخت سد مشمپا

استاندار زنجان با اشاره به مسئله سد مشمپا اذعان کرد: به نظر بنده مسئله سد مشمپا از اول زیست محیطی نبوده که ساخت سد را متوقف کرده‌اند، با این حال این سد ۴۰ درصد به صورت زیر زمینی پیشرفت کرده و ۶۰ درصد باقی مانده است.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور در زنجان دستور صریح برای رسیدگی به سد مشمپا را دادند، با این حال برای اقدام اولیه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد، گفت: ساخت این سد می‌تواند زنجان را از تنش آبی نجات دهد.

حل مشکل ۵ معدن استان

استاندار زنجان با بیان اینکه در حوزه صنعت در تلاش هستیم تا اکوسیستم را به بهترین نحو به اجرا درآوریم گفت: از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ میزان پروانه‌های بهره‌برداری در بخش صنعت ۷ برابر سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ است.

وی اذعان کرد: به لحاظ تمام مسائل زیست محیطی ما می‌توانیم معدن و استخراج معدنی را بزرگترین کمک برای استان لحاظ کنیم به شرطی که به محیط زیست و مردم آسیب نرسانیم. با این حال با وجودی که ۱۰ معدن در استان مشکل داشت با دستور آقای سلاجقه، مشکل ۵ معدن استان در این سفر حل شد.

افشارچی در پایان تصریح کرد: از محل سفر اول رئیس جمهور به استان ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتیم که جدا از بوجه معمول سال است.

زهرا بیات

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر