logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۴۵۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

حضرت زهرا (س) مادری مهربان برای بشریت است

حضرت-زهرا-(س)-مادری-مهربان-برای-بشریت-است
سخن از حضرت زهرا سلام الله علیها سخن از یک شخصیت و یک انسان نیست بلکه سخن از حقیقتی متعالی و نوری از انوار الهی بر روی زمین است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» بانوی پاکی‌ها حضرت صدیقه کبری (س) در مکه مکرمه دیده به جهان گشود و در دامن پر مهر پیامبر خوبی‌ها محمد مصطفی (ص) رشد و نمو پیدا کرد ایشان نه تنها فرزند پیامبر بلکه بهترین دوست و رفیق ایشان در شرایط سخت بودند.

بیشتر بخوانید

خداوند متعال فاطمه زهرا (س) را بهانه خلقت خلق نمود زیرا ایشان ریشه شجره طیبه پیامبر خدا و برگزیده الهی است.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خدای عزوجل او و کسی را که دوستدار او باشد از آتش جدا و دور کرده است، در جایی دیگر دلیل این نامگذاری را این گونه بیان کرده‌اند که از هر گونه بدی جدا و بریده شده است.

پیامبراکرم (ص) برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر نموده‌اند و  ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه‌های بانوی دو عالم است.

حضرت زهرا (س) نه تنها دختری مهربان برای رسول خدا و همسری رئوف برای حضرت علی (ع) بلکه مادری نمونه برای فرزندان خود بودند و در تربیت فرزندان جزو بهترین‌های عالم خلقت هستند.

علی علیه السلام هنگامی که برای خواستگاری دختر پیامبر (ص) به خانه ایشان رفته بود، با سخنانی شیرین خواسته‌اش را چنین بازگو کرد: یا رسول الله زمانی که خردسال بودم مرا با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم.

نخستین ویژگی که قرآن برای فاطمه(س) یاد می‌کند اخلاص است. اخلاص صفتی است که می بایست همه مومنان از آن برخوردار باشند تا به مقام کمال و سعادت برسند. هرچند که برای اخلاص مراتبی بیان شده است ولی راه آن برروی همگان باز است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند و الگویی برای مقابله با تجمل گرایی شود.

از آفت جامعه یک نمونه همین بس که تجمل گرایی نمونه ای از آفات مهم در جامعه و زندگی افراد محسوب می‌شود و حضرت فاطمه (س) نسبت به این امر حساس بودند زیرا واقف بودند زمانی که ساده زیستی در جامعه کم رنگ شود برکت از آن جامعه رخت خداحافظی می‌پوشد.

تجمل گرایی آثار منفی فراوانی در جامعه دارد نمونه‌های آن طغیان و سرکشی انسان‌ها، انحطاط اجتماعی، از بین رفتن سرمایه‌های مادی و وابستگی اقتصادی، گسترش فقر در جامعه، تبدیل ارزش‌ها به ضد ارزش، زمینه‌سازی برای گناهان و گسترش فحشا و منکرات، کاهش معنویت در جامعه، از بین رفتن آرامش واقعی و مهمتر از همه فراموشی یاد قیامت آثار تجمل گرایی است که باید نسبت به آن آگاه بود.

روز ولادت بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) را روز مادر نامیده‌اند مادری که خداوند متعال بهشت را زیر پایش و سند بهش به نام مقدس مادر بنا نهاده شده است.

مادری که از صبح تاشب مشغول "رفت و رب " در منزل است زمانی که بوی غذا در چهارچوب اتاق به مشام می‌رسد گویی زمین و زمان به صدا می‌آیند و می‌گویند عالمیان زندگی در این سرا در جریان است زندگی که از وجود مقدس مادر سر چشمه می‌گیرد.

مادری که هر لحظه نگران فرزند خود است مادری که همیشه چشم به راه است تا جگر گوشه خود از راه رسد و چندین بار در روز به بانه‌های مختلف تماس می‌گیرد و جویای حال است آری قلب و روح شخصی مانند مادر تسخیر شده برای فرزندان است و گاهی فرزند در حق لطف بی کران والدین ناشکری می‌کند و از تماس های مکرر ایشان خرده می‌گیرند.

روز ولادت بانوی مهربانی‌ها صدیقه کبری (س) بر تمام مادران سرزمین‌ام مبارک باد و روح مادران آسمانی شاد.

سمیرا قربانی

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ]
متن شو دوست دارم زیبا نوشته شده لایک طلایی
[ نام : ] [ ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ]
خیلی عالی و پر مفهوم بود
فرم ارسال نظر