logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۴۴۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم:

مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان بروزرسانی شد

مسائل-مربوط-به-مقررات-ملی-ساختمان-بروزرسانی-شد
سفیر مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم، گفت: بعد از زلزله بم مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و بروزرسانی شد و شاکله و رویکرد ساخت و ساز کشور از سال 82 تغییر کرد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، مصطفی زینت‌بخش گفت: سال گذشته شرکت بازآفرینی شهری ایران پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد و بسته‌های تشویقی در زمینه مقاوم‌سازی به فرمانداران و شهرداران شهرستان‌ها توسط شرکت بازآفرینی شهری ابلاغ شد و برکات خوبی هم داشت.

بیشتر بخوانید

وی ابراز کرد: زلزله بم یک اتفاق دلخراش و واقعی بود که در ۱۲ ثانیه با عمق کانونی ۱۵ کیلومتر، شهر را با خاک یکسان کرد و بعداز زلزله بم، اگر همت و تلاش مردم بازمانده و امداد‌رسانی هموطنان از این زلزله نبود، بازسازی انجام نمی‌شد.

سفیرنوسازی، مقاوم سازی و بازسازی شهرستان بم، با بیان اینکه امروز شهر بم به یک شهر پویا و مقاوم تبدیل شده است، گفت: بعد از گذشت ۲۰ سال از زلزله بم و انجام ساخت و سازهای ایمن و مقاوم، نشان دادیم که می‌توانیم در برابر حوادث طبیعی از جمله زلزله مقاوم باشیم و کمترین آسیب‌ها را داشته باشیم. 

زینت‌بخش تاکید کرد: این زلزله تبعات بسیار سنگین و مصیبت‌های زیادی را به مردم بم وارد کرد ولی برکاتی نیزداشت چرا که شهر بم به کارگاه تبدیل شد و از تمام ایران و به خصوص متخصصان برای تحقیقات و مطالعه در این خصوص وارد بم شدند و با وجود اینکه اتفاقات ناخوشایندی در شهر بم روی داد ولی به عنوان یک رویداد خوب در امر بهسازی و بازسازی سکونت گاه‌ها و ساختمان در کشور مورد توجه قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه در شهر بم بافت‌های فرسوده، ریز دانه‌ها و سازه‌های خشتی و گلی زیاد وجود داشت و این اتفاق باعث بالا بردن تلفات جانی و مصدوم‌ها شد که به نوعی رویکرد ساخت و ساز و مقررات ساختمان بعد از سال ۱۳۸۲ در کشور تغییر یافت، گفت: در این راستا آیین نامه مقررات ملی ساختمان «۲۸۰۰» در طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر یافت و مقاوم‌سازی و بهسازی بناها مورد تاکید قرار گرفت. 

سفیرنوسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم، با تاکید بر اینکه زلزله بم درس و الگوی خوبی برای ارگان‌های ذی ربط بود و مسائل مربوط به مقررات ملی ساختمان و اصول ایمنی ویرایش و به روز‌رسانی شد، گفت: شاکله و رویکرد ساخت و ساز کشور از سال ۸۲ تغییر کرد و یک مقاوم‌سازی در تمام بحث‌های مختلف فنی مطرح شد و این مهم جزو دستاوردهای مهم زلزله بم بود.  

 زینت‌بخش، با بیان اینکه مردم غیور ایران در بخش‌های مختلف اجتماعی و ساخت و‌ساز واحدهای مسکونی مردم شهربم را یاری و امدادرسانی کردند، افزود: در زلزله بم، زنجان به عنوان استان معین در شهر بم زحمات زیادی کشید و در امر بازسازی و امداد رسانی بسیار تاثیر‌گذار بودند و از مردم غیور و حسینی شهر زنجان تشکر و قدردانی می‌کنم.  

وی بیان کرد: در امر بازسازی و بهسازی سکونت گاهها در حوزه شهری و روستایی، با رعایت اصول مقررات ملی ساختمان باید توسط دستگاه‌های مختلف نظارت و کنترل لازم انجام شود تا دیگر شاهد حوادث ناگوار نباشیم. 

سفیرنوسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی شهرستان بم، افزود: امسال هم در تمام استان‌هارویدادی تحت عنوان «تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری» به منظور ارزیابی و پایش عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه برگزار شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر