logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۴۴۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده خبر داد:

ایجاد ۸ فروشگاه صنایع دستی و گردشگری در بقعه قیدار نبی

ایجاد-۸-فروشگاه-صنایع-دستی-و-گردشگری-در-بقعه-قیدار-نبی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده از ایجاد ۸ فروشگاه صنایع دستی و گردشگری در بقعه قیدار نبی خبر داد و گفت: با تغییر کاربری حجره‌ها ۲۰ زائرسرای سنتی ایجاد می‌شود و قول وزیر میراث فرهنگی برای مشارکت در ایجاد موزه است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان زنجان علی ذوالقدری گفت: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار‌نبی (ع) به ساختمان جدید 28 حجره قدیمی این بقعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع‌دستی و گردشگری می‌شود و از فروردین سال آینده آماده خدمت‌رسانی به زائرین، مسافرین و گردشگران است. 

بیشتر بخوانید

‌وی افزود: اداره اوقاف شهرستان در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از 2 میلیارد تومان برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره‌ها هزینه کرده است که می‌توان به انجام سفیدکاری مجدد، ایجاد تاسیسات سرمایشی و برقی، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه همزمان خدمات به ده خانواده، تعویض درب‌های قدیمی با درب‌های جدید، شیشه رنگی و ساخت 4 حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائرین و مسافرین، اشاره کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت: زیرزمین قدیمی واقع در قسمت زیرین حجره‌ها با قول مساعد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حال پاکسازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات مورد نیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود‌.

وی ادامه داد: اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از 3 سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی، بیش از 36 میلیارد تومان از محل عواید موقوفه قیدار نبی(ع)، برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد 16 واحد، سنگفرش و دیوار‌کشی محوطه با مساحت 9000 متربع و ساخت 40 سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای 1500 متربع ، هزینه کرده است که مهرماه امسال با حضور استاندار زنجان افتتاح شد.

 شهر ۸۰ هزار نفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به خاطر نیک اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار این روستا را با نیت‌های صرف در هزینه‌های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار‌نبی(ع) نمود‌.

اکنون با توجه به تبدیل آن به شهر، کلیه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستاجر موقوفه محسوب می‌شوند و اجاره سالیانه پرداخت می‌کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه‌گذاری در همین موقوفه مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر