logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۴۳۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

شب یلدا و سنت‌های دیرین در زنجان

شب-یلدا-و-سنت‌های-دیرین-در-زنجان
استان زنجان از جمله استان‌هایی است که تا حدودی سنت‌های قدیمی خود را حفظ کرده و مردم این دیار خصوصا در برخی از روستاهایی که فاصله بیشتری با شهر دارند و چندان از آداب و رسوم شهری تاثیر نپذیرفته‌اند به‌رسم و رسومات قدیمی خود همچنان پایبند هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» استان زنجان از جمله استان‌هایی است که تا حدودی سنت‌های قدیمی خود را حفظ کرده و مردم این دیار خصوصا در برخی از روستاهایی که فاصله بیشتری با شهر دارند و چندان از آداب و رسوم شهری تاثیر نپذیرفته‌اند به‌رسم و رسومات قدیمی خود همچنان پایبند هستند.

بیشتر بخوانید

یکی از رسومات قدیمی که زنجانی‌ها و صد البته کل مردم ایران به آن پایبند بوده و سالانه انتظارش را می‌کشند جشن شب یلدا یا شب چله به‌عنوان طولانی‌ترین شب سال است، که البته این شب همواره با آداب و رسوم خاص خود برگزار می‌شود.

قشنگ‌ترین رسمی که بین زنجانیان برای شب یلدا مرسوم است و البته زوج‌های جوان قشنگی آن را بیشتر احساس می‌کنند بردن خنچه به منزل عروس خانمی است که در دوران نامزدی قرار دارد.

چله عروس

اصولا خانواده داماد (اغلب در روستاها) به همراه اقوام و آشنایان سینی‌ای را که داخل آن‌ کادو‌هایی همچون لباس، تکیه‌ای طلا یا ساعت، میوه، شیرینی، آینه و ... چیده شده و روی آن پارچه قرمزی کشیده شده را آماده می‌کنند و به منزل عروس می‌برند، البته این رسم همچنان در شهرهای استان زنجان نیز خود را حفظ کرده است اما تنها نحوه چیدمان کادوهای عروس از مژمه‌های مسی به باکس‌های آماده تغییر یافته و گویا اصل قصه همان است اما از حالت سنتی خارج شده و جذابیت دیگری به خود گرفته است.

البته نباید ناگفته بماند که تازه عروس‌ها نیز که اولین سال حضور در خانه مشترک با همسر خود را تجربه می‌کنند نیز هدیه ویژه را به عنوان چله پایی از خانواده پدری خود دریافت می‌کنند...

با این حال یکی از رسومی که زنجانی‌ها پایبند به آن هستند حضور فرزندان در خانه پدری خود است به عبارتی این شب که به عنوان طولانی‌ترین شب سال نیز مطرح است کل اعضای خانواده به دور پدر و مادر خود جمع می‌شوند و شب یلدا را به بهترین نحو سپری می‌کنند.

در خانه‌هایی که هنوز حس و حال سنتی را حفظ کرده‌اند کرسی موجود است و کل اعضای خانواده به دور هم گرداگرد کرسی جمع می‌شوند، پذیرایی موجود برای مهمانان نیز اصولا شامل میوه‌های رایج شب یلدا همچون انار، هندوانه و سیب، پرتقال، موز ... و البته شیرینی و شکلات است ناگفته نماند در روستاها اغلب خانواده‌ها به دلیل اینکه خود تولید کننده محصولات کشاورزی هستند میوه‌های خشک مزین کننده سفره پذیرایی است.

از این موضوعات رد شویم یکی از رسوم قدیمی که بین اغلب ایرانیان رایج است گرفتن فال حافظ است که اصولا توسط پدربزرگ و مادر بزرگ خانواده انجام می‌شود و در ادامه این شب نشینی بزرگان داستان‌هایی شیرین از شاهنامه می‌خوانند یا قصه‌ای از قدیم تعریف می‌کنند.

یلدای لاکچری

و اما در چند سال گذشته مراسم شب یلدا دچار تغییر و تحولاتی شده و برپایی سفره‌های لاکچری از سوی برخی از افراد جامعه این سنت را تحت تاثیرقرار داده است.

 علاوه بر چیدن سفره‌های لاکچری برای یلدا، برخی افراد اقدام به برگزاری این آیین در هتل‌های مجلل می‌کنند که هزینه این هتل‌ها نیز سرسام آور است.

 امروز جای نقالی و شاهنامه خوانی یلدا را موسیقی‌های غربی و پخش زنده گرفته است و برخی‌ها برای برگزاری مراسم یلدا میلیون‌ها تومان خرج می‌کنند در حالی که عده‌ای حتی پول خرید میوه شب یلدا را ندارند.

 بحران شب یلدا طی چند سال اخیر افزایش یافته و با حذف مراسم‌های سنتی، تجمل‌گرایی و برگزاری لاکچری شیب تندی به خود گرفته است و با مد شدن لباس‌ها و مدهای عجیب و غریب این شب از فلسفه اصلی خود فاصله گرفته است.

 چشم و هم‌چشمی، سفره‌آرایی و تم‌های جدید و از سوی برخی مرفهین جامعه این روزها بیشتر از سنت‌های دیرین خودنمایی می‌کند و شب لاکچری یلدا با ده‌ها نوع میوه، انواع ژله، کیک و شیرینی، شکلات و میوه‌های لاکچری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر