logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۴۳۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

عدم مشارکت 3 شهرستان استان زنجان در طرح پویش فشار خون و دیابت

عدم-مشارکت-3-شهرستان-استان-زنجان-در-طرح-پویش-فشار-خون-و-دیابت-
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه اکثر شهرستان‌های استان زنجان مشارکت خوبی در پویش ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت داشتند گفت: در شهرستان‌های زنجان ، ابهر و ماهنشان مشارکت مردمی خوبی برای اجرای طرح صورت نگرفته است.

حسن اسمخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه پویش غربالگری سلامت فشار خون و دیابت که در استان زنجان از ۲۰ آبان ماه شروع و در ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۲ پایان می‌یابد گفت: این طرح با هدف شناسایی افراد دارای مشکل دیابت و فشار خون بالا در استان زنجان انجام شده است و افراد می‌توانند به مراکز خدمات درمانی استان و شهرستان‌ها برای انجام آزمایش مراجعه داشته باشند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: باید به این نکته توجه نمود که بیماری‌های غیر واگیر جز بیماری‌های هستند که شیوع فوق العاده بالا در افراد مختلف جامعه را دارند که پیشگیری و درمان بهترین راه مقابله با این نوع بیماری‌ها است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان  عنوان کرد: در واقع به تعریف خیلی ساده می‌توان گفت: طرح ملی غربالگری سلامت در واقع پویشی است که در آن افراد دارای بیماری فشار خون و دیابت شناسایی شده و با اقدامات درمانی بیماری را در مراحل بالاتر تحت کنترل قرار می‌دهند.

اسمخانی ابراز کرد: تقریبا یک سوم مردم کشور مبتلا به بیماری فشار خون و دیابت هستند که طرح پویش غربالگری سلامت در واقع سرمایه گذاری برای آینده است.

وی گفت: از زمان شروع طرح روزانه اطلاعاتی که در سامانه‌ها ثبت می‌شود از هر هشت شهرستان موجود در استان زنجان پنج شهرستان مشارکت خوبی در زمینه پویش ملی غربالگری سلامت ۱۸ سال به بالا داشته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: در شهر زنجان و  شهرستان‌های استان طبق میانگین کشوری به دست آمده از درصد مشارکت مردمی در طرح پویش سلامت غربالگری فشار خون بالا و دیابت که توسط سیستم‌های مربوطه ثبت شده است تعریف آنچنانی نداشته است.

اسمخانی گفت: لازم است که رسانه‌های در ارتباط با مشارکت مردمی در این طرح همکاری لازم را برای روند بهتر طرح غربالگری فشار خون و دیابت داشته باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: در واقع تقریبا ۲۰ روز آینده زمان برای اتمام طرح در استان باقی است که در حقیقت طرح مذکور تا پایان ۱۵ دی ماه سالجاری در مراکز بهداشتی تمام شهرستان‌ها دایر است تا مردم به نزدیکترین مراکز بهداشتی و درمانی محل زندگی یا محل کار خود مراجعه داشته باشند.

اسمخانی اضافه کرد: از همشهریان تقاضا داریم تا فرصت باقی مانده در طرح پالایش سلامت ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت شرکت کنند تا بتوانند با یک آمار خوب طرح به سرانجام رسد و شاهد یک سلامتی فراگیر در کشور و استان زنجان باشیم.

وی افزود: آنچه که از طریق وزارتخانه در دستور کار است مهلت تعیین شده تا ۱۵دی ماه بوده و زمان ݝیر قابل تمدید است باید در نظر داشت که در سه شهرستان از استان زنجان مشارکت خوبی توسط مردم صورت نگرفته که این شهرستان‌ها عبارتند از: زنجان، ابهر و ماهنشان است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: شهرستان‌هایی که مشارکت خوبی در آن بابت طرح پویش سلامت ملی غربالگری فشار خون بالا و دیابت صورت گرفته شامل ایجرود، سلطانیه، خدابنده، طارم و خرمدره است که مراجع کنندگان همکاری لازم را داشتند.

اسمخانی عنوان کرد: در حالت کلی باید تا به امروز حدود ۶۸ درصد شرکت کننده در این طرح ثبت می‌شد که از همین ۶۸ درصد شرکت کننده در شهرستان رنجان ۳۷درصد، ابهر ۴۵ درصد و در شهرستان ماهنشان ۵۸ درصد مشارکت را نشان می‌دهد.

وی تا‌کید کرد: مشارکت مردمی در شهرستان ایجرود و سلطانیه  ۸۱ درصد، خرمدره ۷۹ درصد و طارم ۷۳درصد و همچنین خدابنده هم ۷۳ درصد مشارکت داشتند که در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: سه شهرستان از استان زنجان باقی مانده که آمار و ارقام حاصل از مشارکت مردمی از حد انتظار پایین‌تر است از جمله شهرستان زنجان که مشارکت ضعیف تا به امروز در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر