logo
امروز : چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۴۱۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاد دانشگاه و حوزه در گفتگو با موج‌رسا:

وحدت حوزه و دانشگاه از اصول تغيير ناپذير انقلاب است

وحدت-حوزه-و-دانشگاه-از-اصول-تغيير-ناپذير-انقلاب-است
استاد دانشگاه و حوزه علمیه با بیان اینکه حدت ميان حوزه و دانشگاه را از مبانی و اصول تغيير ناپذير فكری و اجتماعی انقلاب اسلامی است گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از اصول تغيير ناپذير انقلاب است.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه طبق معارف دینی آنچه که در قالب آیات و روایات خلاصه شده است بحث علم آموزی، تعلیم و تعلم مطلق است گفت: این مباحث در زمینه علوم تجربی و علوم انسانی  پایه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: با توجه به این مطلب که  اوج تمدن اسلامی در قرن سوم و چهارم شکل گرفت و تمدن غرب امروز وابسته به تمدن اسلامی است که  آثار به جا مانده از دانشمندان جهان اسلام گویای آن است.

استاد دانشگاه و حوزه عنوان کرد: برای جلوگیری از احیای این تمدن و شیطنت‌هایی که در این مورد توسط برخی افراد در این حوزه صورت گرفت تا بین علوم تجربی و علوم انسانی جدایی انداخته شود.

حجت‌الاسلام شامی ابراز کرد: با تاسیس دانشگاه‌ها در دنیا و در کشورمان تلاش‌های لازم در این زمینه صورت گرفت تا بین علوم اسلامی و علوم تجربی یا به عکس فاصله انداخته تا تفکیک در تاین باره صورت گیرد از این رو تدابیری مبنی بر اینکه علوم تجربی را به دانشگاه‌ها اختصاص داده و علوم انسانی و دینی به حوزه‌ها اختصاص یابد داشتند.

وی گفت: با شیوه‌هایی که پیش رو قرار گرفت این مسائل در زمان حکومت پهلوی پر رنگ و به اوج خود رسید.

استاد دانشگاه و حوزه افزود: آن‌ها می‌خواستند  بین فارغ التحصیلان علوم دانشگاهی و علوم حوزوی جدایی اندازند و آنچه که باید در نظر داشت ریشه و پایه علوم مشترک در تعالیم است که از این جدایی برای تخریب همدیگر و توجیه به اصطلاح خلاف بودن آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام شامی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام (ره) که  بنیانگذار این حرکت نوین در جامعه بودند برای ایجاد وحدت بین دانشگاه‌ها و اثبات اینکه علوم بین دانشگاه‌ها تجربی و دانشگاه‌های حوزوی م تنه یک درخت تنومند به نام اسلام هستند و متمایز از هم نمی‌باشند تلاش بسیار نمودند.

وی ابراز کرد: ایشان برای ایجاد مراکز آموزشی حوزه و دانشگاه و ایجاد وحدت بین این دو  "وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح نمودند تا جدا ناپذیر بودن آن را برای همه اثبات نمایند.

استاد دانشگاه و حوزه تصریح کرد: به مناسبت جریان شهادت شهید مفتح که این شهید بزرگوار در واقع از افرادی بودند که از حوزه بر خواسته و در دانشگاه نیز صاحب کرسی بودند که رشد و تعالی این شهید بزرگوار برای استکبار جهانی خوشایند نبود و در آخر دست به ترور ایشان زدند و ایشان به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام شامی افزود: در واقع بنیانگذار این حرکت وحدت بین حوزه و دانشگاه شهید مفتح بود که سالروز شهادت ایشان به عنوان هخفته وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد.

وی گفت: حرکت زیبا و ارزشمند این شهید بزرگوار باعث شد که شاهد حضور روحانیون در دانشگاه‌ها و حضور دانشگاهیان در حوزه باشیم و برای تلفیق  این دو شجره طیبه گام‌های خوب و ارزشمندی برداشته شده است.

استاد دانشگاه و حوزه تاکید کرد: از این رو امروزه به درستی در جامعه قابل درک است که وحدت حوزه و دانشگاه از اصول تغيير ناپذير انقلاب است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر