logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۴۱۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

تبیین، مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه است

تبیین،-مقدمه‌ای-برای-اصلاح،-تحول-و-مطالبه-است
مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان زنجان با بیان اینکه تبیین حقایق عالم تا تبیین وجود انسان، و تبیین ظرفیت‌های او، تبیین مسیر و تبیین مقصد است گفت: تبیین مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه است.

ربابه اسمعیلیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه یکی از کلید واژه‌هایی که امروزه مطرح است «جهاد تبیین» می‌باشد که این موضوع  در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  بارها با عبارات گوناگون مورد تأکید واقع شده است گفت: پرداختن به جهاد تبیین و گسترش رویه آن در جامعه امری مهم و ضروری است که اهمیت پرداختن به موضوع را می‌رساند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: ایشان به ضرورت، ابعاد و مخاطبین و موظفین  آن نیز پرداخته‌اند و در عبارات ایشان  جملاتی چون : «جهاد تبیین» یک فریضه است.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان زنجان عنوان کرد: «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند در این زمینه باید اقدام کند.» آمده است ایشان عموم افراد جامعه را مخاطب دانسته و ایشان  را به مقابله با هجمه رسانه‌ای به تجهیز با باز خوانی، یاد آوری و تبیین حقایق انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فرا می‌خواند .

اسمعیلیان افزود: با یک بررسی اجمالی می‌توان تبیین را در معارف اسلامی ریشه‌یابی نمود. قطعا تبیین مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه است.

وی ادامه داد: همچنین از راهکارهای جذب حداکثری کسانی است که احیاناً برداشت صحیحی از حقایق ندارند و بر اثر تبلیغات و القائات دیگران، دچار تحلیل غلط از واقعیات می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) استان زنجان  ابراز کرد: با ملاحظه حرکت انبیا می‌توان گفت بعثت پیامبران نیز با ابزار  تبیین همراه است. تبیین  اسمعیلیان گفت: حقایق عالم تا تبیین وجود انسان، وتبیین ظرفیت‌های او، تبیین مسیر و تبیین مقصد است و چنانچه، قرآن کریم نیز بیان کننده معرفی شده  است: قرآن تبیین‌کننده‌ای برای مردم است.

وی اضافه کرد: در سیره معصومین از جمله حضرت زهرای مرضیه نیز حرکت در مسیر تبیین کاملا واضح  است.  این حرکت، تلاش و مجاهدت به ویژه در روزهای پایانی عمرشان کاملا مشهود است.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) افزود: ایشان در محورهای متعدد به  روشنگری و تبیین پرداخته‌اند، از جمله با «بیان فضایل امام علیه‌السلام»، « لزوم اطاعت از قرآن‌ و اهل بیت علیهم‌السلام »،« یادآوری فراموش شده‌ها»  و « ترسیم سیمای عرب قبل از انقلاب نبوی صلی‌الله‌علیه‌وآله»

اسمعیلیان ابراز کرد: در اینجا برخی از جملات ایشان در  محورهای فوق مورد اشاره قرار می‌گیرد .در بیان فضایل امام علیه‌السلام از ایشان نقل شده است که بیان داشته‌اند: علی‌ علیه‌السلام امامی‌ ربانی‌ و الهی و هیکلی نورانی و مرکز توجه تمام عارفان و خداپرستان، و فرزندی از خاندان پاکان، نقطه دایره امامت‌ و محور‌ اصلی‌ امامت، و پدر حسن و حسین، دو دسته گل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و دو بزرگ و سَرور جوانان‌ اهل‌ بهشت است.

وی گفت: ایشان در  « لزوم اطاعت از قرآن‌ و اهل بیت علیهم‌السلام» بیان داشته‌اند: ما اهل بیت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله وسیله‌ ارتباط‌ خدا با مخلوقات، ما برگزیدگان خدا و جایگاه پاکی‏‌ها و ما دلیل‏‌های روشن خدا و وارث پیامبران الهی هستیم.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) عنوان کرد: ایشان به یادآوری فراموش شده‌ها به ویژه عهدها وپیمان‌های فراموش شده نیز می‌پردازند: ایشان احادیث غدیر، منزلت را بیان داشته و می‌فرمودند:آیا‌ روز‌ غدیر خم را فراموش کرده‌اید؟».

اسمعیلیان عنوان کرد: ایشان به جایگاه ایجاد شده به واسطه پذیرش و جاری و ساری شدن اسلام نیز می‌پردازند. با ترسیم سیمای عرب قبل از انقلاب نبوی صلی‌الله‌علیه‌وآله و سیمای‌ دگرگون شده تحت لوای اسلام  تاکید می‌کند و بیان می‌دارند‌: چه‌ بودیم و چه شدیم؟ آن حضرت فرمودند: « شما در عصر‌ جاهلیت‌ بر کناره پرتگاهی از آتش بودید؛ چون جرعه‌ای آب، خوراک هر کس بوده‌، لقمه‌ هر‌ طمع ‏کننده و آتش‏زنه‌ای بودید، که فوراً خاموش می‌شدید.

وی ادامه داد: لگدکوبِ هر رونده‌ای بودید و نوشیدنی شما‌، آب‌ گندیده، و خوردنی شما، پوست جانور و مردار بود. خوار و ذلیل بودید، و رانده شده، و می‌ترسیدید‌ که‌ مهاجران‌ اطرافتان شما را بربایند، تا آنکه خدای بزرگ با دستان محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله نجاتتان بخشید؛ پس از‌ حوادث‌ فراوانی که پدید آمد و رنج‌ها و بلاهای زیادی که از دست شجاعان شما‌، گرگ‌های‌ عرب‌، و از سرکشان اهل‌کتاب کشید.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) تصریح کرد: امروزه لازم است این راهبرد حضرت در جهاد تبیین مورد توجه قرار گرفته و دستور کار تلقی شود.

اسمعیلیان افزود: امید که با تبین در محورهای گوناگون برکات انقلاب اسلامی بتوانیم رسالت دفاع از ارزش‌ها در برابر هجمه‌ها به نحو مقتضی به انجام برسانیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر