logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۴۱۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یک تلنگر؛

از جشنواره استانی آش زنجان تا رویداد بین‌المللی مصطفی اصفهان؛ مردم خود قضاوت کنند!

از-جشنواره-استانی-آش-زنجان-تا-رویداد-بین‌المللی-مصطفی-اصفهان؛-مردم-خود-قضاوت-کنند!
همزمان با میزبانی زنجان برای برگزاری جشنواره آش؛ استان اصفهان در نهایت تلاش و کنار زدن رقبا میزبان پنجمین دوره اعطای جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) بود، دلیل این میزان تفاوت در برگزاری جشنواره‌ها توسط استان‌های مختلف کشور در چیست؟!

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»هر وقت که نام زنجان و جشنواره که به گوش می‌رسد ناخودآگاه جشنواره آش در ذهن تداعی می‌شود، انگار نام زنجان را با جشنواره آش گره زده‌اند البته استان زنجان در خصوص برگزاری جشنواره‌های دیگر همانند جشنواره بین المللی غذای اکو - جاده ابریشم نیز پیش قدم است و با همین جشنواره توانسته نام خود را تقریبا در کشور و حتی کشورهای همسایه که بر پایه غذا است به منصه ظهور برساند.

بیشتر بخوانید

با این چند جمله می‌توان متوجه شد که پایه و اساس جشنواره‌هایی که در زنجان برگزار می‌شود غذا بوده و تقریبا افراد جامعه که دستی بر آتش دارند و آشپزی می‌کنند بدون داشتن تخصص خاصی در این جشنواره شرکت می‌کنند این جشنواره عمومی سالهاست که در زنجان برگزار می‌شود و امسال شانزدهمین جشنواره آش ایرانی ۷ تا ۱۱ مهرماه در زنجان برگزار شد؛ که البته خالی از لطف برای استان به لحاظ جذب گردشگر نبود.

از این موضوعات رد شویم به نظر مخاطبان در اصفهان در این بازه زمانی چه جشنواره‌ای برگزار شد؟! جشنواره غذا و آش! قطعا نه. ۷ تا ۱۲ مهرماه همزمان با میزبانی جشنواره آش در زنجان؛ استان اصفهان با کلی تلاش و کنار زدن رقبا میزبان پنجمین دوره اعطای جایزه بین‌المللی مصطفی بود، جایزه مصطفی (ص) به دانشمندان جهان اسلام اعطا می‌شود و در وهله نخست به شناسایی و معرفی از چهره‌های برتر علم و فناوری می‌­پردازد و در گام بعدی، نسبت به شبکه‌سازی میان اندیشمندان جهان اسلام اقدام می‌کند.

 با اینکه مذاکرات متعددی با کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، عمان، پاکستان، قطر، بنگلادش، قزاقستان و آذربایجان و شهرهای یزد و اصفهان برای برگزاری آیین اعطای این جایزه در دوره پنجم شده بود، اما اصفهان توانست از رقبای خود برای برگزاری این مراسم سبقت بگیرد.

جایزه مصطفی(ص) با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری در جهان، بعد از مطالعه علمی ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز از اوایل دهه ۹۰ شروع به کار کرد و به دلیل اهمیت دانش در سخنان پیامبر خاتم، مزین به نام پیامبر اکرم(ص) شد.

این جایزه چهار دوره در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شد و پنجمین دوره آن از تاریخ ۷ الی ۱۲ مهرماه به میزبانی شهر اصفهان برگزار شد.

ناگفته پیداست برگزاری این رویداد به برقراری ارتباط موثر بین دانشمندان کشورهای دیگر با محققان دانشگاهی کمک کرده است و در بلند مدت به نتایج علمی و پژوهشی و نتایج فناورانه و اقتصادی منجر می‌شود بنابراین نام اصفهان با چنین جشنواره و رویدادی می‌درخشد.

شاید انتظار برگزاری چنین رویدادی در ذهن مسئولان استان زنجان که تمام فکر و اندیشه خود را در جشنواره آش و غذا خلاصه کرده‌اند ناممکن باشد و شاید هم پرداختن به جشنواره آش و غذا چنان فکرشان را محصور کرده است که فرصت اندیشیدن به موضوعات و چنین رویدادهای باشکوهی را دیگر ندارند!

حال از جنبه دیگر به موضوع بپرداریم؛ استان زنجان مزین و مفتخر به پرورش شهیدی است که توانایی ایشان در خصوص مسائل و موضوعات فیزیک هسته‌ای به قدری بوده که دشمن تاب و تحمل این حجم از توانایی را نداشته و سرانجام ۸ آذر ماه ۱۳۸۹ رژیم کوردل صهیونستی در یک عملیات تروریستی دانشمند فیزیک هسته‌ای زنجان، را به درجه رفیع شهادت رسانده است.

به طوری که رهبر معظم انقلاب ۳ بهمن ماه ۱۳۸۹ در دیدار با خانواده شهید دکتر مجید شهریاری می‌فرمایند؛ «شهادت دکتر شهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت همچنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، اینجور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد. دیدید که مردم ما چه قدردانی و چه ارزش‌گذاری کردند از این شهید بزرگوار».

بنابراین با وجود داشتن چنین ظرفیتی در استان مسئولان استان زنجان نیز می‌توانستند به جای برگزاری یک یادواره چند ساعته در روز شهادت ایشان، با اندکی تفکر، تامل، برنامه‌ریزی در همان گستردگی که برای جشنواره‌های غذا در استان دارند، جشنواره یا رویداد علمی شهید دکتر مجید شهریاری را در زنجان پایه‌گذاری کنند و هر سال این جشنواره را در استان به اجرا درآوردند همین امر خود دلیلی می‌شود تا در کنار تداعی شدن نمادهای دیگر زنجان، نام این استان نیز با جشنواره‌ای همچون جشنواره علمی شهید دکتر مجید شهریاری آوازه جهانی یابد و همه دنیا متوجه متفکر بودن زنجانی‌ها نیز شوند! 

البته زنجان را با دسته حسینیه اعظمش که سالانه خیل عظیم عاشقانش را به سمت و سوی خود از سراسر دنیا می‌کشد شناخته‌‌اند، از سویی دیگر این دسته نخستین قربانگاه جهان تشیع است و سالانه پذیرای میهمانان از سراسر جهان است بنابراین زنجان در کنار داشتن فرهنگ غنی، حسینی بودن به دلیل داشتن شهید هسته‌ای می‌تواند نام و آوازه‌ دیگری به خود بگیرد؛ و این امر تنها به همت مسئولان مربوطه برمی‌گردد اما این همت گویا در آنان وجود ندارد!

شاید مسئولان زنجان چنان غرق در مسائل ریز و جزئی هستند، به موضوعات ارزشمند کاملا بی‌توجهند، استان را نیز به همان سمت و سو، دیدگاه عمومی که خود دارند و می‌خواهند سوق می‌دهند که با برگزاری جشنواره‌هایی همچون آش؛ فرصتی برای برگزاری جشنواره‌های دیگر یا ندارند یا اینکه نمی‌خواهند داشته باشند!

زهرا بیات

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : نوشین ] [ ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ]
چه مقایسه نادرستی و طبیعتا قضاوتی غلط
فرم ارسال نظر