logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۳
[ شناسه خبر : ۳۴۰۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشکده فنی و اطلاعات علوم رایانه استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

هوش مصنوعی نوعی دستیار در کارهای پزشکی مدرن است

هوش-مصنوعی-نوعی-دستیار-در-کارهای-پزشکی-مدرن-است
عضو هیئت علمی دانشکده فنی و اطلاعات علوم رایانه استان زنجان با بیان اینکه کاربردهای هوش مصنوعی در جامعه مخصوصا علوم پزشکی مهم است گفت: هوش مصنوعی نوعی دستیار در کارهای پزشکی مدرن است.

محسن هوشمند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه برای توصیف استفاده از رایانه و فناوری برای شبیه‌سازی رفتار هوشمند و تفکر انتقادی قابل مقایسه با یک انسان استفاده می‌شود گفت: در تعریف هوش مصنوعی اجماعی وجود ندارد که در واقع درباره بسیاری از مسائل  تعریف مشخصی نداریم که البته طبیعی است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اگر بخواهیم سابقه هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دهیم حدود ۷۰ سال پیش از علمای کامپیوتر در اردویی تابستانی حضور داشتند تا درباره هوش و نحوه اندیشیدن همفکری داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده فنی و اطلاعات علوم رایانه استان زنجان عنوان کرد: اردویی که در رابطه با هوش مصنوعی برگزار شده بود با شکست مواجه شد و اما از ثمرات آن استفاده از اصطلاح «هوش مصنوعی» برای اولین بار بود و در تقریبا ۶۸ سال پیش ما با اصطلاح هوش مصنوعی روبرو بودیم .هر چند سابقه آن پیش از اصطلاح وضع به کارهای قبلی در حزه اقتصاد و سیبرنتیک و منطق برمی‌گردد. پس پیش از وضع اصطلاح هوش مصنوعی نیز درباره نحوه تفکر انسانی و تفکر ماشینی صحبت در بین دانشمندان و محققان در جریان بوده است.

وی گفت: پس از وضع اصطلاح هوش مصنوعی، حوزه مذکور دچار دگرگونی‌های ابزاری و معنایی فراوان شده است. در ابتدا نگاهی اصطلاحا سمبیلکی به هوش مصنوعی داشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم رایانه و فناوری اطلاعات استان زنجان عنوان کرد: هرچند نگاه سمبیلک تنها نگاه و شیوه تفکر به هوش مصنوعی نبود. در نگاهی دیگر، اطلاعات از متخصصین در این امر جمع آوری شود و سپس با استفاده از ابزارهای استنتاجی سعی بر استخراج مفاهیم و اطلاع و حقایق جدید از چنین اطلاعاتی شود. چنین روش‌هایی مندرج در سیستم‌های خبره قرار گرفتند.

هوشمند ابراز کرد: در ادامه مشکلاتی در نگاه مبتنی بر سیستم‌های خبره ایجاد شد و مباحث احتمالی نیز به کاربرد هوش مصنوعی اضافه شد. موازی با آنها پارادایم دیگری  در هوش مصنوعی پیش آمد که به آن اتصال گرایی گویند.

وی گفت: شبکه عصبی در واقع نمودی از اتصال‌گرایی است که در ابتدا از الگوهای الهام گرفته نورون مغزی انسان برای حل مسائل استفاده شد.

عضو هیئت علمی دانشکده فنی و اطلاعات علوم رایانه استان زنجان تاکید کرد: در دوران متاخر استفاده از روش‌های آماری و اعمال آن بر روی مجموعه‌ای بزرگی از داده در حوزه هوش مصنوعی وارد شد که پارادیم «یادگیری ماشین» نام عمومی چنین روش‌هایی است.

هوشمند گفت: در حال حاضر در راستای استفاده از مجموعه داده‌های بزرگ و روش‌ها و الگوریتم‌های مبتنی بر شبکه عصبی و خلف آن شبکه‌های عمیق با مسائل مختلف روبرو و سعی بر حل آنها می‌شود که در حوزه‌های گوناگون شامل ترجمه، تشخیص تصویر و افزودن توصیفات به تصاویر و حل مسائل پزشکی و بسیاری جاهای دیگر نتایج مناسبی را در پی داشته است و به بهبودهای محسوسی در عملکرد دست یافته است.

وی گفت: فرایند کشف هوش مصنوعی فرایندی پیچیده جهت استخراج الگوها و انجام رده‌بندی و پیش‌بینی است که برای کشف دارو نیز در علوم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا هزینه و زمان معرفی دارو برای بیمار کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم رایانه و فناوری اطلاعات افزود: بیشترین استفاده از هوش مصنوعی در علم پزشکی مربوط به غربالگری و پیش از آزمایشات بالینی است و سعی بر پیش‌بینی و پیشنهاد داروهای جدید برای بیماری‌ها در شرایط اضطراری و یا با هزینه کمتر می‌کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر