logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۳۹۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابهر خبر داد:

کسب مهر اصالت توسط هنرمند ابهری

کسب-مهر-اصالت-توسط-هنرمند-ابهری-
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابهر گفت: در سال‌جاری به میزبانی استان آذربایجان شرقی که با حضور اکثریت هنرمندان استان‌های همجوار این جشنواره برگزار شد، که در این رویداد مهم یک هنرمند بزرگ ابهری افتخاری دیگر در تقویم هنری شهرستان ثبت کرد .

امیر علی‌محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»  گفت: اداره میراث‌فرهنگی بر سه محور رسالت خود را به مردم ارائه می‌دهد که یکی از این محورها صنایع دستی است در کشور ما نزدیک به ۲۹۵ گروه رشته و زیررشته در صنایع‌دستی و حرفه سنتی وجود دارد که هنرمندان در این رشته ها فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: اگر تعریف ساده‌ای از صنایع‌دستی انجام دهیم در واقع به محصولاتی گفته می‌شود که حاصل دست و یا دست و ابزاردستی است که از مواد اولیه طبیعی برگشت‌پذیر با قابلیت تکثیر و یا تولید داشته باشد ساخته می‌شود.

علیمحمدی تصریح کرد: عمده کارهایی که در این مجموعه یعنی واحد صنایع‌دستی شهرستان ابهر انجام می‌شود شامل؛ صدور مجوز تأسیس و پروانه تولید انفرادی و کارگاهی، صدور کارت شناسایی هنرمندان، صدور مجوزهای فروشگاهی، صدور گواهی اصالت برای آثار صنایع دستی، ارائه وام‌های ابلاغی از طرف وزارت، از همه مهم‌تر ایجاد اشتغال و کارآفرینی در حیطه کاری و تخصصی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: تا به حال ۷۸۳ مورد پروانه تولیدی در شهرستان ابهر صادر شده که در رشته‌های متنوعی همچون؛ تراش سنگ‌های قیمتی، مصنوعات چرمی، قلمزنی، گلیم‌بافی، سازهای سنتی، زیورآلات سنتی، معرق، منبت و انگشترسازی، سفال و .... بوده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که یاد شد صدور گواهی اصالت هست هیأت داوران محصولات صنایع دستی هنرمندان را بر اساس ۴ معیار مهم ارزیابی می‌کنند که در آن مرغوبیت، اصالت، نوآوری و قابلیت فروش یا بازاریابی و همچنین مواردی از احترام به ارزش‌های محیط زیست را مدنظر قرار می‌دهند، البته اهداف مهمی که این نشان یعنی مرغوبیت و اصالت خلاقانه را دنبال می‌کند که می‌توان مواردی چون: ایجاد رقابت سالم بین صنعت‌گران، ایجاد بستر مناسب برای بروز انگیزه و استعدادها و خلاقیت در تولید صنایع‌دستی، کاربردی کردن آثار، معیارهای زیبایی‌شناسی، استحکام و ... نام برد.

علیمحمدی ابراز داشت: در آبان‌ماه سال‌جاری به میزبانی استان آذربایجان شرقی که با حضور اکثریت هنرمندان استان‌های همجوار، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان این جشنواره برگزار شد، که در این رویداد مهم یک هنرمند بزرگ ابهری افتخاری دیگر در تقویم هنری شهرستان ثبت کرد .

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابهر افزود: حمیده کاظمی محصولی که خلاقانه با دست آفرید که شامل: ست اکسسوری چوبی (شانه، آینه، سرمه‌دان ، سینه‌ریز ، انگشتر، پین مو )، برگرفته از الگوهای مفرغی زیبای لرستان که با چوب شمشاد با پوشش گیاهی از مو است.

وی اظهار داشت: این محصولات چوبی نشان مرغوبیت و نشان ملی رو در کشور به خود اختصاص دادند، با کسب این نشان آمار شهرستان ابهر به سه نشان ملی در افزایش پیدا کرد که امیدوار هستیم در دوره‌های آتی هنرمندان این شهرستان آثار بدیع خود را به این نشان تزئین کنند و افتخارات دیگری بی‌آفرینند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر