logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۳۹۵۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون سازمان انرژی اتمی:

سهم کشور ایران از راکتورهای هسته‌ای جهان فقط ۱.۵ درصد است

سهم-کشور-ایران-از-راکتورهای-هسته‌ای-جهان-فقط-۱.۵-درصد-است
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه سهم کشور ایران از راکتورهای هسته‌ای جهان ۱.۵ درصد است و این میزان برای ملت سرافراز ایران قابل قبول نیست، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و تا پایان دولت سیزدهم سامانه‌های پرتو دهی در ۱۲ نقطه کشور نصب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» پژمان شیرمردی در سیزدهمین یادواره شهید دکتر مجید شهریاری اظهار داشت: در سازمان انرژی اتمی یک شهید مدافع حرم نیز وجود دارد که پیکر ایشان هنوز به کشور بازنگشته و روز گذشته خبر پیدا شدن پیکر ایشان اطلاع‌رسانی شد که در تاریخ هسته‌ای کشورمان خواهد ماند‌. 

بیشتر بخوانید

وی در خصوص ابعاد شخصیتی شهید شهریاری گفت: ایشان سه بعد شخصیتی داشتند و اولین بعد از جنبه دانشگاهی ایشان بود و دکتر شهریاری در دهه ۶۰ و ۷۰ دو رشته مهندسی الکترونیک و هسته‌ای و نیز در دو دانشگاه پلی‌تکنیک امیرکبیر و صنعتی شریف تحصیل کردند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه شهید شهریاری در بعد کاری در دو مجموعه هسته‌ای و حساس کار کردند، گفت: ایشان در مرکز تابش گامای تهران در دهه ۸۰ در سال ۸۴ و ۸۵ مشغول بودند به عبارتی در دوره‌ای که کسی اطلاعاتی در مورد انرژی هسته‌ای و اثرات آن در کشاورزی و بهداشت نداشت، ایشان مسئولیت داشتند.

شیرمردی بیان کرد: ایشان مسلط به برنامه شبیه‌سازی هسته‌ای بود و محاسبات صفحات سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد کشور را انجام داد و ایشان سرآمد در این عرصه بود.

وی با اشاره به اینکه ایشان یک شخصیت بی‌نظیر بود و ادامه دهنده راه ایشان امروز نیز در دانشگاه شهید بهشتی دانشمندان به نامی وجود دارد که مسائل بزرگ را حل می‌کنند، گفت: ایشان در دانشگاه استاد تمام بودند.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: شهید شهریاری کاری انجام داد و نظام سلطه را به سمتی سوق داد که نتوانستند در مقابل علم ایشان بایستند و در نهایت مجبور به حذف فیزیکی دکتر مجید شهریاری شدند.

وی با بیان اینکه شهید شهریاری فردی معتقد به مبانی الهی و اسلامی بودند، تصریح کرد: ایشان اعتقادات خاص برای نماز اول وقت داشتند حتی برای حل مشکلات و مسائل نیز از نماز خواندن کمک می‌گرفتند به عبارتی ایشان تلفیق بین علم و ایمان و عمل صالح بودند. 

شیرمردی تصریح کرد: در سال ۸۶ ایران تحت سخترین تحریم‌ها در خصوص رادیوداروها قرار داشت، افرادی که مدعی حقوق بشر بودند هیچ گونه دارویی به ایران نمی‌دادند و اما امروز با پیشرفت در حوزه پزشکی هسته‌ای وابستگی در این حوزه نداریم. و دکتر شهریاری یکی از پایه گذاران و نیروهای توانمند در این رشته‌ بوده و دشمن می‌دانست چه کسی را به شهادت برساند.

وی با بیان اینکه یکی از عمل صالح شهید شهریاری تلفیق ایمان و علم بود که متاسفانه در نظام غربی اعتقادی به این ندارند، گفت: اما می‌دانستند که باید شهید شهریاری را ترور کنند چراکه عده‌ای هستند که تنها با یک چراغ سبز کشور رها می‌کنند و می‌روند در صورتی که شهید شهریاری فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های کشور است و برای تحصیل به خارج از کشور نیز نرفتند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در بعد اجتماعی، یکی از اخلاق خوب ایشان ارتباطشان با دانشجویان بود، گفت: توانایی تیم‌سازی بالا و حل مسئله یکی از قابلیت‌های ایشان بود، شهید شهریاری در انتقال دانش به بدنه علمی دانش محدودیتی نداشتند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم یکی از مهمترین برنامه‌ها تدوین سند جامع راهبردی ۲۰ ساله کشور است، گفت: به عنوان یک چهارچوب برای حرکت در عرصه توسعه هسته‌ای نیازمند یک سند بودیم، که در ۲۰ فرورودین ۱۴۰۱ رونمایی شد؛ یکی از مهمترین بخش‌های این سند توسعه متوازن ابعاد مختلف هسته‌ای کشور است.

شیرمردی گفت: در برخی بخش‌های هسته‌ای کم کار کردیم و باید با ظرفیت موجود؛ اثرات هسته‌ای را در زندگی مردم بیشتر وارد کنیم. این ابعاد یکی از مهمترین فصل‌های سند راهبردی است و در این سند ۲۰ هزار مگاوات هسته‌ای را پیش‌بینی کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از پایدارترین روش‌های تولید برق از طریق انرژی اتمی است، گفت: به سمتی خواهیم رفت که با تولید برق به وسیله نیروگاه‌های اتمی مانع خاموشی در تابستان خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که با جمهوری اسلامی و استفاده صلح آمیز آن از انرژی هسته‌ای مخالفت می‌کنند خود بیشترین بهره‌برداری را از این صنعت دارند، گفت: در زمان حاضر ایالات متحده با داشتن ۱۰۴ راکتور هسته‌ای رتبه‌ اول بهره‌مندی از آن را در دنیا دارد که ۲۰ درصد برق کشورش را تامین می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کشور فرانسه با داشتن ۵۹ راکتور هسته‌ای ۷۵ درصد برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کند، اذعان کرد: بیش از ۴۴۰ راکتور هسته‌ای در جهان وجود دارد که ۱۰ درصد برق مورد نیاز از آنها تامین می‌شود.

شیرمردی با اشاره به اینکه سهم کشور ایران از راکتورهای هسته‌ای جهان ۱.۵ درصد است و این میزان برای ملت سرافراز ایران قابل قبول نیست، گفت: در خصوص راکتور هسته‌ای تهران، بدترین فشارهای بین‌المللی را وارد ساختند و حتی با ایجاد شهبه اعلام کردند برای راه اندازی آن هزینه‌ای بیش از آنچه که باید برای راکتور قدرت در دنیا انجام شود صورت گرفته است در صورتی که چنین چیزی نبود.

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در حال حاضر با صرفه جویی حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت توانستیم حدود ۲ برابر در هزینه‌ای که برای ساخت یک راکتور هسته ای انجام می‌گیرد، صرفه جویی نماییم و از انتشار ۶۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری نماییم، تصریح کرد: امروزه ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که باید با استفاده از روش‌های جدید نگهداری از خرابی آنها جلوگیری کرد.

شیرمردی با اشاره به اینکه امروزه ۲.۵ میلیارد نفر در جهان دچار ناامنی غذایی هستند، گفت: یکی از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از ضایعات کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی استفاده از فناوری هسته‌ای و توسعه سامانه‌های پرتودهی است.

معاون سازمان انرژی هسته‌ای با بیان اینکه امروز در حوزه سلامت یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص و درمان‌، استفاده از رادیوداروهاست، گفت: ما دست کم ۵۰۰ هزار کیت رادیودارویی را برای تشخیص تومورهای سرطانی تولید می‌کنیم.

وی خاطرنسان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و تا پایان دولت سیزدهم سامانه‌های پرتو دهی در ۱۲ نقطه کشور نصب می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید و در این راستا پیشرفته‌ترین این سامانه‌ها طی ماه گذشته در قزوین با کاربردهای مختلف نصب شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر