logo
کوهنورد حرفه‌ای ابهری:

کسب علم و تجربه دو بال موفقیت برای یک کوهنورد است

کسب-علم-و-تجربه-دو-بال-موفقیت-برای-یک-کوهنورد-است
کوهنورد حرفه‌ای ابهری گفت: کسب علم و تجربه دو بال موفقیت برای یک کوهنورد است که هر دو در بستری به نام اخلاق و مرام کوهنوردی باید رشد کند.

مرتضی رجبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه دارای کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات است، گفت: در حال حاضر در مقطع دکتری در حال تحصیل است و از کودکی علاقه شدید به ورزش داشته و در ورزش کشتی و بسکتبال فعالیت داشته و توانسته در این رشته‌ها مقام‌های استانی و شهرستانی دریافت کند و دارای کمربند قرمز تکواندو است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: بنده از سال ۷۸ همزمان با باشگاه کشتی و با همراهی اساتید به کوه می‌رفتیم، اما علاقه من به کوهنوردی از سال ۷۹ توسط مسگری که مدیر مدرسه شهید رجایی بود و همنورد شدن با ایشان و رفتن به قله سندان و ملاداغی شروع شد.

رجبی با بیان اینکه خانواده ما یک خانواده ورزشی هستند، گفت: اعضاء خانواده ورزش‌های فوتبال و رزمی را انجام می‌دهند و من از سال ۸۲ و دقیقاً همزمان با زلزله بم وارد هلال احمر شدم و از آن زمان در لباس نجات‌گری خادم مردم هستم.

این نجات‌گر هلال‌احمر گفت: از سال ۸۴ به سمت آموزش‌های تخصصی کوهنوردی رفتم که در همین آموزش‌ها کمی آسیب دیدم و مجبور شدم از کوهنوردی چند سالی دور باشم، آسیبی که دیده بودم رباط صلیبی و تاندون پا بود ولی این دلیل نشد که من از ورزش غافل باشم و تصمیم گرفتم که رشته ورزشی خود را به ورزش آبی تغییر دهم، بنابراین وارد رشته ورزشی غواصی شدم و در سبک CMAS غواصی را ادامه دادم تا بهبودی حاصل شد و توانستم دوباره به کوه و کوهستان برگردم.

این کوهنورد ابهری با بیان اینکه کوهنوردی یک سبک زندگی هست، گفت: یکی از ورزش‌های خاص و سخت که برای انجام آن نیاز به آمادگی بدنی، تمرکز و استقامت زیاد است. کوه یکی از مکان‌های آرامش‌بخش برای افراد است و به همین جهت در ادامه ورزش خود، کوهنوردی را انتخاب کردم و در این مسیر به مدرسی رسمی فدراسیون ج.ا.ا رسیدم.

این مدرس رسمی کوهنوردی خاطرنشان کرد: بنده صعودهای داخل کشوری زیادی انجام دادم و برون‌مرزی هم قله آرارات ترکیه را صعود کردم که اگر عمری باقی باشد، سال آینده صعود برون‌مرزی دیگری را خواهم داشت.

این کوهنورد ابهری با اشاره به ثبت باشگاه کوهنوردی آلاداغلار در سال ۹۹ گفت: این باشگاه با هدف اینکه بتوانیم در ورزش کوهنوردی برای شهرستان ابهر مثمرثمر واقع بشویم افتتاح شد و از آنجایی که آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای کسب علم باید بهتر باشد ما هدف آموزش را در پیش گرفتیم و کسب علم و تجربه دو بال موفقیت برای یک کوهنورد است که هر دو در بستری به نام اخلاق و مرام کوهنوردی باید رشد کند.

این فعال محیط زیست افزود: درصدد پیشبرد این اهداف هستیم و در همین راستا، در مهر ماه مراسم تجلیل از کوهنوردان پیشکسوت، جوانان مستعد و سنگ‌نوردان و دوچرخه‌سواران ابهر را برگزار کردیم تا بتوانیم به نمایندگی از همه عزیزان شهرستان بابت زحماتی که این بزرگواران در طی سال‌های گذشته انجام دادند، تقدیر و تشکر کنیم.

وی اظهار داشت: باشگاه آلاداغلار ۱۰۰ عضو دارد و ما به کمک مسئولین و دوستان همراه ۲۳ دوره رسمی فدراسیون کوهنوردی را برگزار کرده و توانستیم ۱۲ صعود برون‌استانی داشتیم و با همنوردان عزیز به استان‌های دیگر سفر کرده و صعود کنیم که در همین راستا، کلاس هواشناسی کوهستان را برگزار کردیم، البته این کلاس مستلزم تمرین است که ما در جلسات متعدد باشگاه و یا صعودهای آخر هفته این موارد را تمرین می‌کنیم.

این غواص ابهری با اشاره به مشکلات و درخواست از مسئولین گفت: مشکلات خیلی زیادی در این حرفه وجود دارد ولی بر این موضوع واقف هستیم که مسیر موفقیت هیچ وقت هموار نبوده و نخواهد بود و ما محدودیت‌های ایجاد شده را به فرصت تبدیل کرده و وارد یک ماجراجویی برای یک رویای بزرگ به اسم داشتن نماینده از ابهر در تیم ملی هیمالیا نوردی شدیم.

رجبی افزود: در یک خانواده مذهبی در شناط متولد شدم و دو برادر و دو خواهر دارم، در مسیر زندگی برادر بزرگترم راهنمای خوبی برای من بوده، مقاطع تحصیلی را در مدرسه شهید فرهاد معصومی، شهید رحمانی و دبیرستان شهید رجایی گذرانده و وارد هنرستان شدم که در هنرستان دیپلم سیم‌پیچی را دریافت کردم که پس از اتمام دوره فنی، دوره پیش‌دانشگاهی تجربی را نیز گرفتم.

وی در پایان گفت: از همسرم که مشوق من در ورزش بوده و در همین راستا به من کمک‌های خیلی زیادی کرده و از استاد شعبان مرادی، محرم خدابنده، مرتضی غنی و استاد مرحوم ابوالفضل هاویه‌چی که مسیر مرام و منش ورزشگاه را یاد دادند بسیار تشکر می‌کنم و قدردان زحماتشان هستم.