logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۶
[ شناسه خبر : ۳۳۶۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه کبری (س) در گفتگو با موج‌رسا:

حضرت زینب(س) شخصیتی تاثیرگذار در طول تاریخ دارد

حضرت-زینب(س)-شخصیتی-تاثیرگذار-در-طول-تاریخ-دارد
کارشناس حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه کبری (س) با بیان اینکه در طول دوره‌های مختلف، زنان نقش تاثیرگذار و تاریخ سازی در پیشرفت جوامع و یا عقب ماندگی آن داشته‌اند گفت: حضرت زینب (س) شخصیتی تاثیرگذار در طول تاریخ دارد.

زهرا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه یکی از مصادیق بی بدیل میراث معنوی، آیین سوگواری و عزاداری حسینی (ع) است که دستاورد روایت‌گری، بصیرت بخشی و روشنگری بازماندگان جریان عاشورا به ویژه کاروان سالار آنان حضرت زینب کبری (س) است  گفت: حاصل آن آیین ماندگار عزاداری حسینی در محرم، صفر و به ویژه در پیاده روی ده‌ها میلیونی اربعین است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: در طول دوره‌های مختلف، زنان نقش تاثیرگذار و تاریخ سازی در پیشرفت جوامع و یا عقب ماندگی آن داشته‌اند و تلاش آنان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گاه به صورت چشم گیری تاثیرگذار بوده است.

کارشناس حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه کبری (س) عنوان کرد: ازجمله این اقدامات، فعالیت آنان در بخش میراث ناملموس است؛ میراثی که هرچند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اما ماندگاری، تاثیرگذاری و قابلیت تعمیم و تکثیر آن بدان جهت که عمدتا از جنس نرم است بیش از میراث‌های ملموس است.

اسماعیلی ابراز کرد: آیینی که تمامی ویژگی‌های میراث معنوی در حوزه‌های سه گانه رفتارها، نمادها و آیین‌ها را در برمی‌گیرد و جنبه‌های هنری، سنت‌ها، آداب و رسوم را در قالب بیان و زبان شامل می‌گردد؛ اما به رغم آنکه در رابطه با زینب کبری (س) و شخصیت ایشان پژوهش‌های بسیاری انجام شده است، تاکنون در رابطه با نقش حضرت به ویژه صبر و ایستادگی ایشان در ایجاد عزاداری حسینی به عنوان بزرگ ترین میراث معنوی جهان، پژوهشی انجام نگرفته است.

وی گفت: لذا این مقاله بر آن است تا با روش تحلیلی، اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی صبر حضرت زینب (س) در جریان نهضت حسینی را بررسی کند و مواضع صبر ایشان در سه حوزه صبر بر طاعت، صبر بر معصیت و صبر بر مصیبت را به تصویر کشد.

کارشناس حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه کبری (س) تاکید کرد: بی تردید حضرت زینب (س) شخصیتی تاثیرگذار در تاریخ و اسوه‌ای جامع و کامل برای همگان است.

اسماعیلی افزود: شخصیتی که در نهضت عظیم کربلا، نقش اساسی و سرنوشت سازی در حفظ و ماندگاری و جاودانگی این قیام داشته است.

وی اضافه کرد: مهم ترین و برجسته ترین بخش زندگی حضرت زینب (س)، صبر و مقاومت در بعد اجتماعی و سیاسی است که به عنوان بارزترین خصیصه آن بزرگوار به شمار می‌آید؛ موضوعی که ابعاد مختلف آن در رویدادهای گوناگون زندگی آن حضرت کاملا مشهود و محسوس است و از او به عنوان شخصیت نمونه و نماد صبر جمیل ساخته است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر