logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۳۶۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه پرستاری مامایی علوم پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

مراقبت از بیماران؛ بخشی جدا ناپذیر از حیطه پرستاری است

مراقبت-از-بیماران؛-بخشی-جدا-ناپذیر-از-حیطه-پرستاری-است
مراقبت از بیماران؛ بخشی جدا ناپذیر از حیطه پرستاری است عضو هیئت علمی دانشگاه پرستاری مامایی علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه شغل پرستاری علاوه بر سختی که به همراه دارد دارای وجه خوبی هم است و آن ارتباط گیری با فرد بیمار است گفت: مراقبت از بیماران؛ بخشی جدا ناپذیر از حیطه پرستاری است.

آذر آوازه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه پرستاران شبانه روز چه در ساعات اداری یا خارج از این ساعت جهت حفظ سلامتی بیماران و ارتقا سلامتی فرد بیمار تلاش می‌کنند گفت: یکی از سختی‌هایی کار پرستاران که بر همه آشکار است شبانه وزی یا شیفتی بودن این شغل است و پرستاران علارغم اینکه مادر یا پدر یک خانواده هستند نیاز به مراقبت و پرستاری از خانواده را نیز بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید
وی گفت: دارای 30 سال سابقه کار هستم و سال گذشته به عنوان پرستار نمونه در استان انتخاب شده‌ام و روز پرستار را خدمت همه پرستاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم این روز فرصتی است که زحمات بسیار سنگین و سخت پرستاران مورد تجلیل قرار گیرد و گرنه همه روزها در واقع روز پرستار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه پرستاری مامایی علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم دار نهضت پس از شهادت حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است که این روز را روز پرستار می‌نامند.
آوازه تاکید کرد:علت اصلی نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت، و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه پرستاری مامایی علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: پرستارعلاوه بر پرستاری در محل کار در برخی موارد لازم است به پرستاری در خانه نیز مشغول باشند هم در شیفت کاری حضور یافته و هم در منزل نیز فعالیت‌های خود را دارند.
آوازه ابراز کرد: یکی از سخت ترین مشکلی که پرستاران در این حیطه با آن مواجه هستند  شیفت کاری بوده و دیگری دیدن درد و غم بیمار و رنج ناشی از بیماری در فرد بیمار و همراهان بیمار در محیطی مانند بیمارستان است.
وی تصریح کرد: تحمل درد و رنج بیماران و همراه بیمار قطعا باعث فرسودگی به تدریج در پرستاران می‌شود با این حال پرستار باید دارای روحیه قوی باشد و در هر شرایط خونسردی خود را حفظ کند و به مشکلات لبخند بزند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پرستاری مامایی علوم پزشکی زنجان افزود: ایام کرونا یک دوان خاصی بود که خاطرات تلخ فروانی را به دنبال داشت و فرصت‌هایی را به ارمغان آورد تا پرستاران در حیطه آموزشی خاطرات به جا ماندنی  خلق کنند.
آوازه عنوان کرد: خاطرات تلخ از دیدن بیماران و به سختی نفس کشیدن فرد بیمار و درنهایت از بین رفتن فرد بود و د واقع برای پرستاران در آن عرصه سخت بود زمانی که فرد مبتلا به کرونا جهت مداوا به بیمارستان مراجعه داشت و با این که بیماری کرونا در فرد مراحل پیشرفته را طی کرده بود ولی امید به زنده ماندن و ادامه دادن به زندگی دوباره به دیدن پدر، مادر، برادر، خواهر، فرزند و همسردر چشمان بیمار موج می‌زد.
وی گفت: همین امید به زندگی و ادامه دادن به آن مهمترین داروی بیماران برای مقابله با بیماری‌های دیگر است که پرستار با روبرو شدن با بیمار می‌تواند این امید را با سخنان و حرف‌هایش دو برابر کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه پرستاری مامایی علوم پزشکی زنجان افزود: یکی از بهترین خاطران زندگی من مربوط به سال 1388 می‌شود که همراه تیم حج پزشکی عازم سر زمین مکه شدیم در واقع در حج تمتع شرکت کرده بودیم در مراسم عرفات بودیم که یکی از زائران دچار لخته خون در شریان ریه‌ شد و حال مناسبی نداشت و نیاز به عملیات احیا بود.
اوازه تاکید کرد: خوشبختانه تیم پزشکی در محل بودند واقدامات اولیه و فوری جهت احیا زائر عزیز با موقیت انجام شد و اکنون نزدیک به 13 سال است که "خانم رحیمی" از اهواز هر ساله در روز پرستار با بنده تماس می‌گیرند و این روز را تبریک می‌گویند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر