logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۶
[ شناسه خبر : ۳۳۶۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان:

۴۴ درصد مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالای زلزله قرار دارد

۴۴-درصد-مساحت-استان-زنجان-در-پهنه-با-خطر-بالای-زلزله-قرار-دارد
مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه ۴۴ درصد مساحت استان در پهنه با خطر بالای زلزله قرار دارد، گفت: این استان توسط دو گسل بزرگ شمالی و سلطانیه تهدید می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» عباس بابایی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار داشت: اصل بحث بر این است که جان انسان‌ها حفظ شود و در مرحله بعدی حفظ و صیانت از مال مردم مهم است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: تمام کشورها در معرض بحران‌های مختلف هستند و کشور ما به لحاظ شاخصه بحران وضع خوبی ندارد و از ۶۴ بحران شناسایی شده در دنیا ۴۶ بحران در کشور ما شناسایی شده است. با این حال کشور ایران در تنوع بحران در رده پنجم قرار دارد.

بابایی با اشاره به اینکه تلفات جانی در وقوع حوادث و بحران‌ها در ایران ۶ برابر کل دنیا است و باید بتوانیم سطح تلفات حوادث را پایین بیارریم و از ظرفیت‌ها در راستای کاهش خسارات استفاده کنیم، گفت: امسال در چند ماه گذشته ۴۹ میلیون هکتار در سراسر دنیا طعمه حریق و آتش‌سوزی شده است، زلزله و سیل اخیر در لیبی، زلزله در افغانستان چندین هزار نفر را به کام مرگ کشانده است و هیچ چاره‌ای در مقابل آن نیست مگر اینکه پیشگیری نماییم. 

وی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد مساحت کشور در محدوده گسل قرار دارد و نشان می‌دهد که کشور ما در بحران زلزله قرار دارد گفت: در استان زنجان دو گسل بزرگ وجود دارد. با این شرایط مقاومت ساختمان‌های ما باید در مقابل چنین گسل‌ها افزایش یابد و اما اینکه رعایت می‌شود یا نه باید از دستگاه‌های متولی پیگیر بود! 

بابایی با بیان اینکه نباید از یک آبگرفتگی کوچک در شهر زنجان به عنوان یک بحران نام برد، گفت: گاها با نبود بحران خودمان از حوادث کوچک به نام بحران یاد می‌کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به اینکه آنچه مهم می‌باشد بحث آموزش است که رکن اساسی در بالا بردن آمادگی در بحران‌های طبیعی و مخاطرات است، اذعان کرد: باید به آموزش بها بدهیم در کنار آموزش باید به بحث تمرین نیز اهمیت دهیم دستگاه‌های مختلف مثل اورژانس، هلال احمر و ... باید تمهیدات لازم را بیندیشند. 

وی با اشاره به اجرای مانور بزرگ زلزله در زنجان گفت: این مانور روز شنبه ۲۷ آبان ماه اجرا می‌شود و بالغ بر یک هزار نفر در این رزمایش با ۱۱ تیم امداد و نیروهای عملیاتی خدماتی، با ۱۰۰ دستگاه سنگین برگزار می‌شود و برای تمام دستگاه‌ها وظایفی در نظر گرفته شده است. زلزله فرضی در این مانور ۶.۸ ریشتر خواهد بود.

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان در پاسخ به سوالات موج رسا در خصوص آمادگی در دستگاه‌های استان برای بحران‌های مختلف، وضعیت قرارگیری استان در مسیر گسل‌ها و مقاوم بودن ساختمان‌ها، افزود: این آمادگی در سطح قابل قبولی است. 

بابایی با اشاره به اینکه ۴۴ درصد از مساحت استان زنجان در پهنه با خطر بالای زلزله، ۴۸ درصد در پهنه با خطر متوسط زلزله و فقط ۸ درصد از مساحت استان در پهنه با خطر پایین زلزله قرار دارد، گفت: دو گسل بزرگ شمالی و گسل سلطانیه به عنوان بزرگترین گسل‌های تهدید کننده شهر زنجان هستند.  

وی با اشاره به اینکه استان زنجان ۱۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد، گفت: سهم بافت فرسوده شهر زنجان نسبت به کل مساحت شهر ۸.۳ درصد، ابهر ۸.۵ درصد، خرم‌دره ۱۶.۳ درصد و شهر قیدار نیز ۸.۸ درصد است.

بابایی با اشاره به اینکه بافت فرسوده یعنی تاب‌آوری در مقابل زلزله‌ها پایین است و باید در برنامه‌ریزی استانی به این موارد دقت شود گفت: با مشوق‌های دولت باید بازسازی و نوسازی انجام شود تا در زمان وقوع زلزله شاهد حوادث نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با بیان اینکه ۱۵۳ روستا در استان در حریم گسل قرار دارد که دارای ۱۸ هزار و ۷۳۴ واحد مسکونی است، گفت: تاکنون ۶ هزارو ۸۵۷ واحد مسکونی روستایی قرار گرفته در محدوده گسل مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد روستاهایی که در مسیر گسل بودند مقام سازی شده‌اند و باید برنامه‌ریزی برای مقام‌سازی ۳۰ درصد دیگر انجام شود.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر