logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۷
[ شناسه خبر : ۳۳۵۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان در گفتگو با موج‌‎رسا:

امپراطور دروغین در برابر قدرت ایران ناتوان است

امپراطور-دروغین-در-برابر-قدرت-ایران-ناتوان-است
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه با تسخیر سفارت بعد از انقلاب در 13 آبان 58 ماهیت اصلی سیاست‌های این کشور در ایران کاملا برملا شد گفت: امپراطور دروغین در برابر قدرت ایران ناتوان است.

کاظم سلامت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم به تدریج آمریکا توانست خود را به عنوان قدرت برتر جهان معرفی کند و طبیعتاً تأثیرگذاری بیشتری نیز در عرصه جهانی توانست ایفا کند گفت: از طرفی نیز با قدرت‌گیری بیشتر محمدرضا شاه در رأس امور،  شرایط برای نفوذ و تأثیرگذاری بیشتر کشورهای غرب و در رأس آن‎ها آمریکا فراهم شد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: آمریکا برای استثمار کشور ما دو برنامه را در داخل ایران در صدد بود تا پیاده کند اولی گسترش روابط تجاری و عمدتا خرید نفت ایران و فروش گسترده سلاح نظامی به ایران بود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان عنوان کرد: از طرفی نیز نزدیک کردن سیاست داخلی حکومت پهلوی به نوع گفتمان موجود در آمریکا تا جایی ‌که تأسیس نیروهای ویژه نظامی از جمله ساواک برگرفته شده از نوع مشابه آن در آمریکا (سیا) صورت گرفت.

سلامت گفت:  به همین جهت کشور ایالات متحده سفیران و مستشارانی را به ایران اعزام می‌کرد تا در این دو حوزه به خصوص بتوانند اهداف کشور متبوع خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کنند.

وی ابراز کرد: این فعالیّت‎های استثماری با وقوع انقلاب سفید در ایران یعنی نیمه نخست دهه 1340 شروع شد و با اعطای کاپیتولاسیون به شهروندان آمریکایی در ایران به اوج خود رسید.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان تاکید کرد:  به طوری که در واقع با آغاز دهه 50 شمسی، محمدرضا شاه خود را به لحاظ روانی وابسته به ایالات متحد می‌دانست تا جایی‌که تحقق منافع آمریکا در سیاست خارجی این کشور قسمتی از تعهد وی را شامل می‌شد.

سلامت تصریح کرد: همین امر باعث شد که روابط ایران و آمریکا بیش از پیش دوستانه‌تر شود به شکلی که سفیر مستقر ایالات متحده آمریکا در ایران در خصوصی‌ترین محافل شاه نیز حضور داشت و این قرابت موجب تأثیرپذیری محمدرضا شاه از ایشان می‌شود.

وی افزود: البته ترس شاه از وجود کمونیست در منطقه به ویژه شوروی سابق، نیاز به داشتن سلاح‎های نظامی کامل به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور به این مسئله دامن می‌زد و این امر در نهایت موجب شد ایران سالیانه قسمت عظیمی از درآمد نفت خود را صرف خرید سلاح نظامی از آمریکا نماید و برای محافظت از شکور در مقابل شوروری بیشتر به آمریکا نزدیک شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان اضافه کرد: اقداماتی از این دست، علاوه بر اینکه سود سرشاری را نصیب ایالات متحده می‌کرد، زنگ خطری بود برای کمونیست (شوروی) در منطقه که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان مهمترین دشمن آمریکا مطرح بود.

همانطور که اشاره شد، محمدرضا شاه در دهه 50 چنان خود را وابسته به آمریکا می‌دانست که برای انجام کوچکترین مسائل مربوط به سیاست داخلی ایران بدون صحبت با سفرای آمریکا در ایران و توجه به نقطه نظرات وی اقدامی نمی‌کرد.

سلامت عنوان کرد: این ترس از آن جهت نشأت می‌گرفت که سفارت آمریکا در ایران به عنوان نماینده منافع این کشور، اوضاع منطقه و جهان را طوری برای شخص شاه و نزدیکان وی ترسیم کرده بود که حکومت پهلوی بدون کمک و رابطه با آمریکا توان حفظ خود و جایگاهش در منطقه و جهان را نخواهد داشت.

وی ابراز کرد: خیلی‌ها معتقد هستند در آستانه انقلاب اسلامی آمریکا حمایت خود را از محمدرضا شاه برداشت و سقوط حکومت پهلوی را تسریع  ‌کرد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: ولی بر اساس اسناد موجودی که از سفارت آمریکا در ایران پیدا شده، این دولت همواره تمامی برنامه‎های اقتصادی، نظامی و سیاسی خود در قبال ایران تا اخرین لحظه انجام می‌داده و تلاش برای حفظ رژیم داشته است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان ابراز کرد: با آغاز انقلاب اسلامی در سال 57 تمامی منافع استثماری اقتصادی ، نظامی و سیاسی آمریکا از ایران از هم پاشید به طوری که تلاش کرد انقلاب را برانداز نماید ولی با تسخیر سفارت بعد از انقلاب در 13 آبان 58 ماهیت اصلی سیاست‌های این کشور در ایران کاملا برملا  و دستش از چپاول ثروت‎های کشور ایران کوتاه شد و با صراحت می‌توان گفت: امپراطور دروغین در برابر قدرت  ایران ناتوان است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر