logo
امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۳۳۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پس از 15 سال انتظار؛

درِ یادمان شهدای زنجان به روی عاشقان باز شد/ مزار سرداران بی پلاک زنجان مامن دلدادگان و عاشقان

درِ-یادمان-شهدای-زنجان-به-روی-عاشقان-باز-شد-مزار-سرداران-بی-پلاک-زنجان-مامن-دلدادگان-و-عاشقان

پس از 15 سال از تدفین شهدای گمنام در منطقه گاوازنگ زنجان، درِ یادمان شهدای آن به روی عاشقان برای  همیشه باز شد.

به گزارش موج رسا; شهدای گمنام، شهدای جاوید‌الاثر و شهدای مفقودالجسد، از اصطلاحاتی است که علاوه بر بار معنایی لغوی دارای گستره مفهومی عمیقی است که با تاریخ و فرهنگ و عواطف ملت ایران پیوند خورده است.

دوران دفاع مقدس دارای ابعاد مختلفی است که ویرانی و خسارت مالی و جانی شهروندان و رزمندگان و تخریب زیر‌بناهای حیاتی اقتصادی یک روی آن است و شجاعت، از‌خودگذشتگی، ولایت‌مداری، دین، کشور دوستی و خلق آثار بدیع زندگی را در آن روی دیگر است.

دفاع در مقابل دشمن که با حمایت بسیاری از کشورهای جهان جنگی هشت‎ ساله را مقابل انقلاب نو‌پای اسلامی به‎وجود آورد و جلوگیری از نفوذ آن دارای آثار مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و دینی بوده است، تشییع و تدفین شهدا یکی از آثار فرهنگی آن محسوب می شود.

در تپه نورالشهدای زنجان از سال ۱۳۸۱ هشت شهید گلگلون کفن انقلاب اسلامی آرمیده اند تا این محل مامنی برای دلدادگان و عاشقان به شهدا باشد.

یادمان شهدای گمنام زنجان در منطقه گاوازنگ زنجان احداث شده و هر جمعه شاهد حضور عاشقان به فرهنگ ایثار و شهادت بود اما این همه ماجرا نبود و مردم پایتخت شور و شعور حسینی از اینکه چرا نمی توانستند هر روز به زیارت قبور مطهر شهدا بروند گلایه هایی داشتند.

اما با تدبیرهای انجام شده یک جمعی امروز دست به دست هم داده و یادمان شهدای گمنام زنجان را مدیریت می کنند بر اساس تصمیم مدیریت جدید این مجموعه،مردم و عاشقان به فرهنگ ایثار و شهادت می توانند 24 ساعته قبور شهدای مطهر در این منطقه را زیارت کنند.

مسعود علی اسماعیلی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با تایید باز بودن 24 ساعته یادمان های شهدا در تپه نور الشهدای زنجان، خاطرنشان کرد: مردم از بسته بودن درهای این مجموعه به روی خودشان همواره گلایه داشتند.

وی با بیان اینکه از 20 روز گذشته این مکان به مکانی دائمی برای عرض ارادت مردم به پیشگاه مطهر شهدا شده است، گفت: روزانه مشتاقان بسیاری از این یادمان بازدید می کنند.

مسئول یادمان تپه نورالشهدای زنجان با اشاره به اینکه استقبال مردم از بازگشایی این مجموعه بسیار بالا است، گفت: روزانه گروه های مختلفی از این یادمان بازدید می کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: از شهرهای مختلف کشور گروه ها به زنجان آمده و دلشان را در کنار مزار مطهر شهدای گمنام زنجان سبک می کنند.

وی از حضور گروهی از کاظمین عراق در این یادمان خبر داد و گفت: هر روز به آمار زائران قبور شهدای گمنام زنجان افزوده می شود.

این مسئول برضرورت توجه مسئولان فرهنگی استان به این مجموعه تاکید کرد و گفت: برای محوطه سازی این مجموعه نیز ضروری است شهرداری پای کار باشد.

پیش از این  سردار جهانبخش کرمی،فرمانده سپاه انصار المهدی (عج) زنجان در خصوص عدم توجه مسئولان در ساماندهی مزار شهدای گمنام در استان زنجان گفته بود: شهدا با رشادتهای خود برای ما عزت آفریدند در نتیجه ما نباید نسبت به ساماندهی مزار شهدای گمنام در استان زنجان بی‌تفاوت باشیم. 

وی با اشاره به عدم اقدام جدی از سوی مسئولان ذیربط در ساماندهی مزار هشت شهید گمنام در تپه نورالشهدای زنجان ابراز کرد: وضعیت کنونی مزار هشت شهید‌ گمنام در تپه نورالشهدا در شان شهدای ما نیست در نتیجه ضروری است تا مسئولان مربوطه همت کافی را در عملیات مربوط به ساماندهی داشته باشند. 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع ‌مقدس استان زنجان نیز علت بسته بودن یادمان شهدای گمنام در تپه نورالشهدای ارتفاعات گردشگری گاوازنگ زنجان، نداشن تولیت مشخص و عدم وجود متولی برای آن مکان عنوان کرده بود.

علی مهدیخانی گفته بود پس از ساماندهی این بنا؛ درب این یادمان بسته نخواهد ماند.

وی افزوده بود: هشت شهید گمنام در تپه نورالشهدای ارتفاعات گاوازنگ زنجان مدفون هستند که پیکر یکی از این شهدای والامقام در سال 79 و سایر شهدا در سال 80 تفحص شده‌اند.

 وی معتقد است، این اداره اجازه گماردن نیروی کارمند برای حضور در محل فوق و باز نگهداشتن درب یادمان را ندارد و طبق قانون بنیاد شهید و امور ایثارگران باید در این زمینه ورود پیدا کند.

مهدیخانی با اشاره به تشکیل هیئت امنایی به عنوان تولیت این یادمان خاطرنشان کرد: مسئول این هیئت امنا در هر شهر با فرمانداری بوده و اعضای آن مسئولان نهادهای مختلف از جمله امام جمعه و شهردار هستند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر