logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۳۲۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یک گام به نفع محیط زیست؛

زنجانی‌ها حق پرورش ماهی تیلاپیا را ندارند

زنجانی‌ها-حق-پرورش-ماهی-تیلاپیا-را-ندارند
مدیر امور شیلات ‌و آبزیان استان زنجان گفت: در استان زنجان پرورش ماهی تیلاپیا همچنان ممنوع است و اگر متقاضی برای پرورش نیز وجود داشته باشد مجوز این کار داده نمی‌شود.

منصور حقی‌راد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: به دلیل اینکه ممکن است تولید ماهی تیلاپیا مشکلاتی را در دریا ایجاد کند مجوزی برای پرورش آن صادر نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: ماهی تیلاپیا دو گونه بوده که یکی از گونه‌های آن مهاجم است و اگر گونه مهاجم در محیط بسته نگهداری شود مشکلی به لحاظ پرورش ندارد اما اگر در محیطی پرورش یابد که در نهایت به رودخانه ختم شود می‌تواند آلودگی را در پی داشته باشد.

مدیر امور شیلات ‌و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر در استانی مانند شرق اصفهان، خراسان جنوبی پرورش ماهی تیلاپیا در حال انجام است‌، گفت: در استان زنجان پرورش ماهی تیلاپیا همچنان ممنوع است و اگر متقاضی برای پرورش نیز وجود داشته باشد مجوز این کار داده نمی‌شود.

وی با اذعان به اینکه اخیرا یک شرکت دانش‌بنیان زنجانی درخواست پرورش ماهی تیلاپیا به صورت فوق متراکم‌ را داشت، یادآور شد: نمی‌توان تضمینی برای اجرای چنین طرحی را داشت و مطمئن بود که این ماهی از محل پرورش خارج نشود.

حقی‌راد با اشاره به اینکه استان‌هایی که به دریا راه ندارند، مشکلی در پرورش ماهی تیلاپیا ندارند، گفت: علت اینکه محیط زیست با پرورش این گونه ماهی در تمام استان‌هایی که به وسیله رودخانه‌ها با دریا در ارتباط هستند موافقت نمی‌کند این است که این ماهی با سرعت رشد بالا به عنوان مهاجم سایر گونه‌های آبزی شناخته شده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در زنجان امکان پرورش ماهی تیلاپیا به دلیل وجود رودخانه قزل‌اوزن که در حوزه آبریز سفید رود قرار دارد وجود ندارد، تاکید کرد: فعلا حساسیت در استان بیشتر است و تا زمانی که محیط زیست اجازه و تاییدیه پرورش این ماهی را ندهد پرورش انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: شاید در همین سال‌ها عوارض پرورش این ماهی مشخص نشود اما در ۵۰ سال آینده عوارض خود را نشان خواهد داد و باید با کارشناسی و مطالعه دقیق به این کار اقدام شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر