logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۳۲۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یک ادعا؛

محدودیت جدی برای ساخت‌و‌ساز در حریم گسل وجود ندارد!

محدودیت-جدی-برای-ساخت‌و‌ساز-در-حریم-گسل-وجود-ندارد!
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه شهرسازی استان زنجان گفت: اگر آیین‌نامه‌ها رعایت شود محدودیت جدی حتی در حریم گسل برای ساخت و ساز وجود ندارد.

رحیم توسلیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در خصوص قرارگیری محدوده‌ای از شهر زنجان بر روی گسل و اینکه آیا در ساخت پروژه‌های بزرگ به این موضوع توجه می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: کل کشور ایران‌بر روی گسل قرار دارد و شهر زنجان نیز از این قائده مستثنا نیست.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه اگر پوشش شناسایی گسل‌ها به اتمام برسد ممکن است گسل‌های دیگری نیز مورد شنایی قرار گیرد، افزود: گسل در غرب شهر زنجان شناسایی شده و زنجان جزو چند شهری بود که پایلوت برای شناسایی گسل‌ها قرار گرفت، بله در غرب شهر زنجان گسل شناسایی شده اما محدودیتی برای ساخت و ساز وجود ندارد.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه اراضی لیل‌آباد یک هزار هکتار است و در بخشی از این زمین، گسل غرب زنجان قرار دارد که به سمت قره پشتلو می‌رود گفت: طبق مصوبه شورای عالی مسکن با وجود این گسل محدودیت ۱۰۰ درصدی برای عدم ساخت و ساز وجود ندارد.

وی ادامه داد: فقط برای ساخت ساختمان‌های امدادی و بیمارستان و ساختمان‌های بلند مرتبه محدودیت وجود دارد به عبارتی ساختمان‌های بالاتر از ۱۰ طبقه در این منطقه احداث نخواهد شد.

توسلیان با بیان اینکه اگر آیین‌نامه ۲۸۰۰ شورای عالی مسکن مورد رعایت قرار گیرد، ساخت مسکن تا ۸ طبقه بر روی گسل‌ها محدودیتی ندارد، گفت: وجود گسل‌ها در زنجان بزرگنمایی شده است، در صورتی که اگر به ضوابط دقت شود ساخت و ساز در حریم گسل‌ها کاملا مشخص است.

وی با بیان اینکه کل ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و باید آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله رعایت شد، افزود: شناسایی و پوشش گسل‌ها کامل نیست و شاید اگر زنجان به لحاظ گسل‌ها، دوباره مورد بررسی قرار گیرد گسل دیگری شناسایی شود.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه در ساخت و ساز باید فرض را بر این بگیریم که کل زنجان بر روی گسل قرار دارد و ساخت‌وساز‌ها باید با رعایت دستورالعمل‌هایی باشد، گفت: اگر آیین‌نامه‌ها رعایت شود محدودیت جدی حتی در حریم گسل برای ساخت و ساز وجود ندارد.

گفتنی است؛ استاندارد 2800 ایران یا آیین نامه ایمنی ساختمان در برابر زلزله مجموعه‌ای از مقررات در حوزه ساخت و ساز می‌باشد که برای مقاوم‌سازی همه سازه در برابر زلزله می‌باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر