logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۳۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
8 تا 12 شهریور؛

جشنواره ای به خوشمزگی آش در زنجان برگزار می شود/بازدید 120 هزار نفر از جشنواره آش ایرانی در زنجان

جشنواره-ای-به-خوشمزگی-آش-در-زنجان-برگزار-می-شود-بازدید-120-هزار-نفر-از-جشنواره-آش-ایرانی-در-زنجان

جشنواره آش ایرانی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از هشتم تا دوازدهم شهریور ماه سال جاری در زنجان برگزار می شود.

به گزارش موج رسا; جشنواره آش ایرانی امسال برای دوازدهمین بار در شهر زنجان و در محل ائل داغی برگزار می شود و در حال حاضر برنامه ریزی های لازم برای برگزاری این جشنواره انجام می شود.

رقابت های نهایی شرکت کنندگان برای حضور در جشنواره آش ایرانی انجام شده و منطقه گاوازنگ زنجان در حال آماده سازی برای برگزاری این جشنواره ملی است.

این جشنواره از هشتم شهریور ماه سال جاری در زنجان آغاز و تا 12 شهریور ادامه دارد.از 30 استان کشور برای حضور در نمایشگاه ملی صنایع دستی حضور یافته اند و قرار است نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی استان ها در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گیرد.

استان زنجان اولین استانی است که این جشنواره را با ابعاد ملی در کشور برگزار می کند و سالانه گردشگران بسیاری را جذب این جشنواره کرده است.

در واقع در حال حاضر جشنواره آش یکی از جشنواره‌های فرهنگی و گردشگری در حوزه صنعت غذایی کشور محسوب می شود و که نقش مهمی در استقرار و اقامت گردشگران در زنجان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز از حضور 20 استان زنجان در بخش آش های سنتی و 30 استان در بخش صنایع دستی خبر داد و گفت: استقبال استان ها همچون سال های گذشته از این جشنواره بالا است.

یحیی رحمتی با بیان اینکه پیش بینی می شود تورهای مختلف گردشگری از استان‌های دیگر در این جشنواره حضور گسترده ای داشته باشند، افزود: در سال گذشته بیش از 120 هزار نفر از جشنواره سراسری آش ایرانی استان زنجان و نمایشگاه ملی صنایع دستی بازدید کردند.

وی ادامه داد: در سال جاری هم نمایشگاه صنایع دستی در بیش از 120 غرفه دایر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از حضور هنرمندان صنایع دستی و گروه‌های آئینی موسیقی، سیاه چادر و گروه‌های نمایشی در جشنواره آش ایرانی خبر داد و گفت:مرحله انتخابي نفرات استاني دوازدهمين جشنواره ملي آش ايراني با حضور 170 گروه برگزار و شرکت کنندگان نهایی اعلام شدند.

رحمتي خاطرنشان کرد: اين مرحله از جشنواره طي روزهاي 19و 20 مرداد ماه طي چهار نوبت صبح و بعد از ظهر در مجموعه گردشگري گاوازنگ زنجان برگزار و 15 گروه براي حضور در دوازدهمين جشنواره ملي آش ايراني انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه جشنواره آش دوازدهم با رويكرد تجربه ذائقه اقوام مختلف ايراني در حوزه غذا در استان زنجان برگزار مي شود،ادامه داد:حضور اقوام مختلف، اجراي آئين ها، موسيقي نواحي و مناطق، رقص هاي محلي اقوام، برپايي سياه چادرهاي عشاير از جمله برنامه هاي اين جشنواره محسوب می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: استان زنجان در سال های اخیر، اغلب به عنوان یکی از مقاصد اصلي سفر انتخاب مي شود که برگزاری جشنواره ها در افزایش مسافران تاثیرگذار بوده است.

اهمیت جشنواره آش ایرانی موجب شده تا مقام عالی استان زنجان برگزاری این جشنواره را فرصتی برای آشنایی اقوام ایرانی با یکدیگر بداند.

اسدالله درویش امیری خاطرنشان کرد:پیشینه تاریخی زنجان فرصتی مغتنم برای توجه به ظرفیت‌های گردشگری و افزایش میزان اشغالزایی در استان می شود.

وی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را موجب افزایش نشاط اجتماعی عنوان کرد و گفت: تقویت ظرفیت‌های گردشگری استان موجب افزایش اشتغال، رونق اقتصاد داخلی و معرفی ظرفیت‌های  موجود در استان می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه برگزاری جشنواره آش ایرانی، امکان معرفی فرهنگ‌ها و غذاهای محلی کشور را فراهم کرده است، ادامه داد:تفاوت‌های نژادی، جغرافیایی، سیاسی و زبانی هرگز نمی‌توانند مانعی برای ایجاد صمیمیت، همدلی، نزدیکی و ارتباط میان مردم شود.

درویش امیری بیان داشت:«امیدواریم با برگزاری جشنواره‌های متنوع در استان زنجان، گام‌های مؤثری در توسعه صنعت گردشگری برداریم.

وی با بیان اینکه استان زنجان به عنوان ”میزبان مهربان“، اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است، گفت: برگزاری این جشنواره موجب افزایش تعاملات اقوام در کشور شده است.

گفتنی است، جشنواره آش ایرانی در دوازدهمین سال برگزاری به دنبال معرفی ذائقه های غذایی کشور است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر