logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۹
[ شناسه خبر : ۳۳۲۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران

سکته-مغزی-دومین-علت-مرگ-در-ایران
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت بروز سکته مغزی در کشور، گفت: در کشور ما سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولا ۱۵ درصد این آمار منجر به مرگ می‌شود که یا همان زمان و یا مدتی بعد فرد جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»علیرضا مهدوی در آستانه روز جهانی سکته مغزی، با اشاره به اینکه سکته‌های مغزی با عنوان حمله‌های مغزی هم شناخته می‌شوند، ‌ گفت: این حالت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به یک قسمت از مغز دچار اختلال می‌شود. در این حالت یا رگ‌هایی مسدود می‌شوند و یا خونریزی می‌دهند که در هر دو حالت ممکن است به بخش‌هایی از مغز خون نرسد.

بیشتر بخوانید

سهم ۸۵ درصدی مسدود شدن رگ‌ها در سکته مغزی

وی افزود: ۸۵ درصد از حمله‌های مغزی از نوع مسدود شدن رگ هستند که اگر این حالت طولانی مدت باشد، قسمتی که خون‌رسانی به آن متوقف شده است، از بین می‌رود؛ در واقع خون و اکسیژن به مغز نمی‌رسد و سلول‌های مغز از بین می‌روند. معمولا اگر با سرعت بیشتری به رفع انسداد رگ‌های مغزی رسیدگی شود، حالتی خوش‌خیم‌تر است.

اهمیت رسیدگی سریع به بیماران

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت نقش سرعت رسیدگی به بیمار سکته مغزی در جلوگیری از بروز مشکلات وسیع‌تر، بیان کرد: با رسیدگی سریع به بیمار در اغلب موارد سکته‌های مغزی قابل کنترل است، اما هرچه دیرتر نسبت به درمان اقدام شود، عوارض وسعت می‌یابد و حتی ممکن است تا مرگ هم پیش برود.

سکته مغزی دومین علت مرگ در ایران

وی با اشاره به اینکه حمله‌های مغزی دومین علت مرگ در ایران است، ‌ بیان کرد: سکته‌های مغزی شایع‌ترین علت ناتوانی بیماری‌های مغز و اعصاب است. سکته مغزی عارضه‌ای عروقی است که می‌تواند آسیب‌ها و ناتوانی‌های طولانی مدت مغزی ایجاد کند. شدت ناتوانی ناشی از سکته مغزی به وسعت ایسکمی و زمان مداخله ارتباط دارد.

بروز سالیانه ۵۵۰ هزار سکته مغزی در کشور

او ادامه داد: در کشور ما سالانه به طور متوسط ۵۵۰ هزار نفر دچار انواعی از سکته‌های مغزی می‌شوند که معمولا ۱۵ درصد این آمار هم منجر به مرگ می‌شود که یا همان زمان و یا مدتی بعد فرد جان خود را از دست می‌دهد.

زمان طلایی ۴ ساعته درمان سکته مغزی

مهدوی در توضیح دو طرح ۷۲۴ و ۲۴۷ که در حوزه درمان بیمارستانی اجرا می‌شود، اظهار کرد: هفت روز هفته هر ۲۴ ساعت باید خدمات مرتبط با سکته‌های مغزی و قلبی ارائه شود تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن از آسیب‌ها جلوگیری کرد. اگر سکته حاد مغزی در ۴ ساعت اول درمان شود، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض بهبودی کامل می‌یابند. سکته مغزی یک حالت اورژانس پزشکی است که درمان آن هم زمان طلایی دارد.

علائم بروز سکته مغزی چیست؟

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علائم بروز سکته مغزی، توضیح داد: تشنج، گیجی، سفتی گردن، اشکال در صحبت کردن، عدم درک مطلب دیگران، بی‌حسی در دست و صورت و پا، دوبینی، تاری دید، نابینایی در یک یا دو چشم، ‌ سردرد شدید همراه با حالت تهوع و گیجی، اشکال در راه رفتن و... مجموعه علائم هشدار دهنده در خصوص بروز سکته مغزی است و ممکن است هر کدام به تنهایی در یک فرد ظاهر شود و هشدار دهنده وقوع سکته مغزی باشد.

سکته مغزی را جدی بگیرید

وی درخصوص سکته مغزی خاموش، بیان کرد: این افراد بدون هیچ علتی تعادل، حافظه، کنترل عضلات، توانایی شناختی و... خود را به طور موقت از دست می‌دهند که موقت بودن این علائم نشان دهنده گذر از خطر نیست بلکه فرد باید حالات خود را جدی بگیرد و به مراکز درمانی مراجعه کند.

ایسنا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر