logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۳۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
به مناسبت روز جهانی عکاسی؛

نداشتن امنیت شغلی مهمترین دغدغه عکاسان زنجانی/ خبر بدون عکس ارزش واقعی ندارد

نداشتن-امنیت-شغلی-مهمترین-دغدغه-عکاسان-زنجانی-خبر-بدون-عکس-ارزش-واقعی-ندارد

نداشتن امنیت شغلی و عدم پوشش بیمه ای از مشکلات عمده خبرنگاران استان زنجان محسوب می شود.

به گزارش موج رسا; در دنیایی که همه چیز خیلی زود فراموش می‌شود، عکس‌ها سندی هستند که با ثبت یک لحظه که راوی تاریخ می‌شوند. لحظه کوتاهی که در قاب کوچک عکاس‌ها ثبت می‌شود، آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند خشم، زیبایی، ظلم، امید و اندوه نهفته در دورن خود را به چشم‌هایی که نظاره‌گر آن هستند، منتقل کند.

عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد.

عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است.

 

*روز جهانی عکاسی

19 آگوست (28 مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است.

 

*تاریخچه‌ نامگذاری روز جهانی عکاسی

قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس، اشراف‌زاده‌ی فرانسوی در سال 1826 با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت.

 چند سال بعد یک فرانسوی دیگر به نام لوئی داگر در سال 1837 به فناوری‌ای دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه‌ی نقره‌اندود ثبت می‌کرد. او فناوری خود را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی بعنوان نخستین شیوه‌ی عملی ثبت تصویر شناخته می‌شود.

اما در بین عکاسان، عکاسان خبری از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که می توانند لحظات خبری را به ثبت برسانند.

بیشتر دولتمردان از عکاسان خبری حساب می برند چرا که هر لحظه ممکن است حرکات آنها توسط عکاسان ثبت شده و در فضای خبر منتشر شود.

عکاسان خبری استان زنجان نیز همانند عکاسان دیگر کشور دارای مشکلاتی هستند که در گفت و گو با یکی از فعالان این عرصه، مشکلات بیان می شود.

عکاس موج رسا،با تبریک روز عکاسی، اظهار داشت: بیشتر دغدغه ها و نکات مورد نظر عکاسان خبری استان مشترک است.

وی با بیان اینکه عکس مکمل خبر است و خبر بدون عکس ارزش واقعی خود را ندارد، خاطرنشان کرد: عکس مفهوم و موضوع را مستقیم به مخاطب می رساند و به همین دلیل دارای جایگاه ویژه ای در خبر رسانی است.

 

*جایگاه عکاسی در زنجان تعریف نشده است

این عکاس زنجانی با اشاره به اینکه جایگاه عکاس خبری در استان زنجان به خوبی تعریف نشده است،ادامه داد:متاسفانه بیشتر عکس های استفاده شده در خبرها عکس های تزئینی است.

عباسی بیان داشت: برخی از عکاسان استان نیز به دلیل نداشتن کارت برای ورود به جلسات با مشکلاتی مواجه می شوند،در برخی از مراسم های معمولی نیز اجازه عکاسی داده نمی شود.

وی با بیان اینکه این مشکل در کنسرت ها هم دیده می شود و بیشتر عکاسان نمی توانند از چنین مراسم هایی عکس تهیه کنند، گفت: در حال حاضر هر کسی که یک دوربین دیجیتال دارد، عکاس شده است و این امر موجب شده تا عکاسان خبری نادیده گرفته شوند.

این عکاس زنجانی با اشاره به اینکه عکاسان باید همچون خبرنگاران پایش و شناسایی شوند،گفت:این پایش موجب ایجاد رقابت  می شود.

عباسی نداشتن امنیت شغلی و پوشش بیمه ای را از دیگر مشکلات این قشر عنوان کرد و گفت: برگزاری جشنواره ها می تواند فرصت دیده شدن عکاسان را فراهم کند.

وی ادامه داد: سرقت عکس  از دیگر مشکلات این عرصه است که به دلیل فقدان قانون کپی رایت این مسئله پیش می آید.//ن

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ ]
استان زنجان در دولت تدبیر وامید به کشتارگاه بی توجهی ونابودی دست جمعی هنرمندان عکاس تبدیل شد
فرم ارسال نظر