logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۳۰۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل محیط زیست استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در زنجان مهار شد

بیماری-طاعون-نشخوارکنندگان-کوچک-در-زنجان-مهار-شد
مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه بعد از مشاهده اولین نمونه آلوده به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک منطقه تا یک ماه مورد پایش قرار گرفت گفت: خوشبختانه این بیماری در زنجان مهار شد.

محمد‌رضا یافتیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره اینکه پس از کشف لاشه میش در انگوران در اوایل تابستان پایش منطقه با تعداد نیروهای بیشتر در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: بعد از این مورد، خوشبختانه هیچ مورد مشکوک و مثبتی از این بیماری در استان زنجان مشاهده نشد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه پایش‌ها در حدود یک ماه به طول انجامید، افزود: پایش‌ها به وسیله دامپزشکی انجام و واکسیناسیون دام‌های اهلی انجام شد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه تمام آبشخورها در سطح استان ضدعفونی شد، گفت: طرح ایمن‌سازی دام‌های سبک استان علیه بیماری نشخوار کنندگان کوچک در جمعیت بز و گوسفند کلید خورد و تا ابتدای شهریورماه جاری ادامه داشت.

یافتیان با اذعان به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله بیماری‌های ویروسی بسیار واگیر برای گوسفند و بز است، بیان کرد: در صورت شیوع این بیماری تلفات و خسارات اقتصادی فراوانی در جمعیت دامی حساس به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه علائمی همچون زخم در دهان، ترشحات چشمی و بینی، علایم تنفسی و اسهال از جمله علایم بالینی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است، گفت: این بیماری واگیردار و ویروسی است و از قابلیت سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی برخوردار است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: ضرر و زیان ناشی از واکسینه نشدن دام‌های اهلی در مرحله اول متوجه دامداران و سپس متوجه حیات وحش می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دامداران برای پیشگیری از ابتلا دام‌های خود به بیماری‌های دامی باید در موعد مناسب آنها را واکسینه کنند تا خطری متوجه دام نشود، گفت: در صورت مشاهده حیات وحش تلف شده در طبیعت از دست زدن به لاشه‌ها به جد خودداری کنند و موضوع را نیز بلافاصله به نزدیکترین واحد محیط زیست یا اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر