logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۲
[ شناسه خبر : ۳۲۹۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
المان‌های بی مفهوم؛

کوه آهن، بار نماد شهری زنجان را به دوش می‌کشد!

کوه-آهن،-بار-نماد-شهری-زنجان-را-به-دوش-می‌کشد!
نمادهای شهری دائره‌المعارفی از هویت مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی یک شهر را نشان می‌دهند و از ابعاد مختلف ساخت دارای اهمیت هستند اما این موضوع در خصوص برخی المان‌های شهر زنجان مغفول مانده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» امروزه شهرها بدون طرح و برنامه، گسترش افقی دارند و سبب بلعیده شدن زمین های پیرامونی خود که بسیار با ارزش نیز هستند شده  است، به طوری که در برخی از شهرها ناهنجاری های مختلف در عرصه کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست ایجاد شده و با ازدحام، شلوغی، ترافیک، آلودگی محیط زیست و رقابت های نابرابر در شغل، درآمد و مسکن مواجه هستند.

بیشتر بخوانید

بنابراین باید به دنبال ارتقای جنبه‌های کمی و کیفی زندگی در فضای شهری بود و به عبارتی شهرها را زیست پذیر کرد، با این وجود باید با استفاده از الگوهای نوین آمایشی به مفهوم واقعی شهر هوشمند و شهر فشرده رسید.

در این میان با استفاده از تکنیک‌های طراحی محیطی از جمله رنگ آمیزی، تناسب قطعات، جداول و نورپردازی، می توان فضاهای تعاملی در بستر محیط طبیعی و محیط مصنوع مانند بوستان ها و پارک‌های شهری ایجاد کرد و سبب شد سطح تعاملات اجتماعی افراد بهبود یابد تا شهروندان نسبت به محیط پیرامونی زندگی خود حس تعلق مکانی مناسبی داشته باشند.

در این راستا حتی می‌توان نماد‌ها و المان‌ها نیز بهره جست. چراکه نمادها و عناصر هویتی یک شهر در حقیقت ماهیت، تاریخ، علایق و سلایق مردم ساکن آن شهر را به نمایش می‌گذارند. 

در یک نگاه دیگر المان‌ها و نمادهای شهری دائره‌المعارفی از هویت مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی یک شهر را نشان می‌دهند. ​بنابراین از ابعاد مختلف انتخاب و ساخت المان‌ها دارای اهمیت هستند.

با این حال المان های شهر در محیط و فضاهای شهری باعث پویایی و هویت بخشی شهر می شوند و بهتر است که در طراحی المان های شهری و منظر و نماسازی شهر از عناصر متعارف و همخوان با فرهنگ محلی و بومی استفاده شود.

با این حال شهر زنجان نیز در طول سالیان میزبان المان‌های متعدد بوده است، تعدادی از المان‌ها شاید در نگاه اول همان معنا و مفهوم خود را برسانند اما برخی المان‌ها چنان پیچیده و یا چنان بی‌مفهوم طراحی شده‌اند که ذهن بیننده با دیدن آن‌ها متوجه موضوعی خاص نمی‌شود و حتی گاها جستجو در خصوص علت انتخاب و نصب چنین المانی حتی از متولیان امر بی‌پاسخ می‌ما‌ند با این شرایط یکی از المان‌هایی که در شهر زنجان سال‌هاست نصب شده و در حقیقت به عنوان نمادی از شهر زنجان محسوب می‌شود المانی است که در میدان انقلاب وجود دارد و اگر از هر شخصی در خصوص این المان سوال کنیم هر یک نظری داشته باشند و حتی ممکن است نظر هیچ یک واقعا مطابق با نظر سازنده این المان نباشد که این خود بسی جای تامل دارد.

از سویی دیگر یکی از المان‌های بی‌مفهومی که در شهر زنجان نصب شده و حاشیه‌های زیادی نیز با خود در پی داشت که حتی هم‌اکنون نیز به اتمام نرسیده المان میدان ۱۵ خرداد است که جایگزین المان دیگری در همان محل در سال‌های اخیر شد.

اما سوالی که ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده این است که این المان‌ها بر چه اساسی و چگونه انتخاب شده‌اند یا مفهوم المان میدان انقلاب و ۱۵ خرداد چیست؟

توضیح مفهوم المان با کتیبه معمول نیست

در این راستا مجید ناصحی‌مقدم؛ رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با اشاره به اینکه در زمان نصب المان‌ها به مفهوم آن‌ها توجه و سپس نصب می‌شود، گفت: المان‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند، برخی المان‌ها ساده و بی مفهوم بوده اما تعدادی از المان‌ها مفهومی و انتزاعی هستند.

وی با بیان اینکه طراح در زمان ارائه طرح توضیحاتی از المان ارائه می‌دهد، گفت: المان میدان انقلاب دارای مفهوم است و آن طور که طراح پیش‌بینی کرده ۸ بازوی این میدان نشان هشت سال دفاع مقدس و گنبد گرد نیز نشان از مسجد و محراب و به عبارتی گنبد سلطانیه را نیز به نمایش گذاشته است. 

ناصحی‌مقدم اذعان کرد: این المان تبدیل به نماد شهر زنجان شده است، با اینکه در چندین سال گذشته ساخته شده اما همچنان به‌روز است به عبارتی عمر المان‌های انتزاعی بالاتر بوده و وابسته به زمان نیست و در هر زمان می‌توان با آن‌ها ارتباط گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه از سازمان سیما منظر درخواست شده تا کتیبه‌ای نوشته شده و مفهوم المان را بیان کند، تصریح کرد: البته معمول نیست تا مفهوم المان با نصب کتیبه‌ها توضیح داده شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی المان میدان انقلاب و ۱۵ خرداد توسط یکی از طراحان مطرح کشور انجام شده است، افزود: عده‌ای المان میدان ۱۵ خرداد را سیاسی کردند، المان قدیمی تخریب و المان جدید نصب شد با این حال بنده نه قصد دفاع و نه تخریب این تصمیم را دارم.

ناصحی‌مقدم بیان کرد: المان‌ها معمولا بحث‌برانگیز هستند، یک سری از المان‌ها مانند صنایع‌دستی به راحتی مفهوم را می‌رسانند اما تعدادی از المان‌ها نیازمند فکر و تمرکز هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص مفهوم المان جدید ۱۵ خرداد این‌گونه توضیح داد: گنبد پایین نشان از رخداد انقلاب است که از پایین جوشیده و به آسمان منتشر می‌شود و اگر تمرکز شود انگار نوری از دل زمین می‌جوشد و و در آسمان منتشر می‌شود؛ به عبارتی انقلاب ما انفجار نور بود و مبدا آن نیز ۱۵ خرداد است.

وی ادامه داد: کناره‌های المان میدان ۱۵ خرداد باید پوشانده شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است، از سویی دیگر باید نورپردازی‌هایی انجام گیرد که فعلا رخ نداده است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه المان ۱۵ خرداد که در گذشته وجود داشت در اطراف دارای حوض آبی که گاها کودکان برای آب‌تنی می‌رفتند نمای زشتی به این منطقه می‌داد، افزود: از سویی دیگر بنا سازه نداشت و محکم نبود و هر لحظه ممکن بود فرو بریزد.

وی با بیان اینکه در زمان تغییر المان اصلا بنا نبود المان لاله تخریب شود، گفت: اما در زمان جا‌به‌جایی در همان ابتدا المان به دلیل نداشتن سازه؛ تخریب شد.

ناصحی‌مقدم با اشاره به اینکه اغلب المان‌ها مورد انتقاد قرار می‌گیرند اذعان کرد: المان‌هایی همانند گله‌آهوان یا المان‌های صنایع دستی قابل دفاع است با این حال تلاش می‌کنیم ترکیبی از المان‌های ساده و انتزاعی را در سطح شهر استفاده نماییم.

وی بیان کرد: المان‌هایی که مربوط به مشاهیر شهر، شهدا هستند در سطح شهر نصب می‌شود تا رضایت عمومی را داشته و تعریفی از زنجان باشد.

المان میدان ۱۵ خرداد زخمت و بی‌مفهوم است

سعید نجفی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا اظهار داشت: انتخاب طرح و نصب المان‌ها در سطح شهر داری پروسه است به طوری که باید ابتدا نظریه و طرح ابتدایی المان به شورا ارائه شود، بعد از مطرح و بررسی شدن در شورا در سازمان سیما منظر شهر نیز مورد بررسی قرار گیرد سپس باید به لحاظ ترافیکی نیز مورد تایید قرار گیرد و در نهایت شهرداری به مرحله اجرا بگذارد.

وی در خصوص المان‌های شهر زنجان همچون المان میدان ۱۵ خرداد گفت: المان فلزی این میدان در حال حاضر ناهمگون و غیر شکیل دیده می‌شود، شاید مهندسان عمران و معماران از این المان یک الهامی بگیرند اما از نظر مردم عادی این المان آن‌چیزی را که باید به عموم منتقل کند، نمی‌تواند.

نجفی با اشاره به اینکه باید فلز‌ها روکشی داشته باشند حداقل به لحاظ زیبایی شکیل دیده شود، گفت: باید این المان تغییراتی را داشته باشد و مفهوم ۱۵ خرداد را نشان دهد به عبارتی از این المان هیچ چیز نمی‌توان متوجه شد چراکه این المان مفهومی ساخته و احداث نشده است.

وی اذعان کرد: در طرح اولیه این المان ورق‌های مسی نیز در نظر گرفته شده بود که المان آهنی کنونی را پوشش می‌داد و شکیل‌تر از کنونی می‌کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه باید کتیبه‌ای در این محل نصب شود تا مفهوم المان مشخص گردد، گفت: بهتر است برای نشان دادن مفهوم ۱۵ خرداد و شهادت در این المان تغییراتی همچون نصب عکس امام و یا کبوتران در حال پرواز وجود داشته باشد و موضوع شهادت را مشخص کند، اما متاسفانه این امر تاکنون رخ نداده است.

وی با بیان اینکه هنوز المان کامل نیست، گفت: شاید بعد از اتمام مردم نیز با این المان مانوس شوند اما در حال حاضر المان زخمت است و مردم با این المان مانوس نشده و ارتباط نمی‌گیرند که البته حق با مردم است. 

نجفی با اشاره به اینکه خود المان باید با مردم ارتباط بگیرد وقتی یک المان نتواند ارتباط بگیرد کارایی ندارد، گفت: این المان فعلا کوهی از آهن است و مردم با آن ارتباط نمی‌گیرند.

زهرا بیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : شهروند ] [ ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ]
خیلی بی خاصیته هم المان هم سازندش
فرم ارسال نظر