logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۲۹۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
آغاز بازسازی خانه خدیوی زنجان؛

شعله‌های آتش حریف خانه تاریخی زنجان نشد

شعله‌های-آتش-حریف-خانه-تاریخی-زنجان-نشد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در سال‌های گذشته خانه خدیوی زنجان شاهد ۱۷ بار آتش‌سوزی بود اما در حال حاضر این خانه در حال بازسازی است.

سعید صفوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه خانه خدیوی از خانه‌های تاریخی شهر زنجان است، اظهار داشت: دوره ساخت این بنا مربوط به دوره پهلوی است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه این خانه تاریخی همچنان کاربری مسکونی دارد و در اختیار مالک آن آقای خدیوی قرار دارد، افزود: این خانه تاریخی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است. و در محله دالان آلتی ضلع جنوبی خیابان هفت تیر واقع شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه خانه خدیوی در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، گفت: در سال‌های گذشته خانه خدیوی به حال خود رها شده بود که همین امر سبب بروز ۱۷ آتش‌سوزی در آن و گزارش به آتش‌نشانی شده است اما در حال حاضر این خانه در حال بازسازی است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های حفظ چنین بناهای تاریخی کمک گرفتن و همراهی مالکان آن‌ها است، گفت: در خصوص خانه خدیوی نیز با دعوت از مالک کارهای مرمت از جمله سبک‌سازی، عوض شدن تیرهای چوبی انجام شده است.

صفوی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در مرمت بناهای تاریخی مهم است، اذعان کرد: اگر مردم مشارکت نکنند، انجام این کار با اعتبارات محدود دولتی به مشکل خواهد خورد.

وی اذعان کرد: البته برخی از خانه‌های تاریخی شهر زنجان در دست مرمت قرار داشته و برخی دیگر نیز در حال طی مراحل ثبتی است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر