logo
امروز : سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۲۹۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
خودکفایی در تولید تخم چشم زده ماهی؛

۸۰ درصد ماهی تولیدی زنجان از تخم چشم‌زده داخلی است

۸۰-درصد-ماهی-تولیدی-زنجان-از-تخم-چشم‌زده-داخلی-است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بیش از ۸۰ درصد تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا که سریع‌الرشد نیز هستند در کشور تولید و نیاز استان و کشور را تامین‌می‌کنند.

منصور حقی‌راد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: به اندازه ۵۰ درصد میزان تولیدی ماهی در استان، رهاسازی بچه ماهی در استخر‌های پرورش انجام شده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید در سال جاری بیش از ۱۶ هزار تن خواهد بود، افزود: تخم چشم زده ماهی، امسال نیز همانند سال‌های گذشته بخشی از فرانسه و بخشی نیز از تولیدات داخلی تامین شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بیش از ۸۰ درصد تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا که سریع‌الرشد نیز هستند در کشور تولید و نیاز استان و کشور را تامین‌می‌کنند.

وی با بیان اینکه استان زنجان به دلیل تولید بالای ماهی می‌تواند در فراوری و ارزش افزوده محصول ورود یابد، اذعان کرد: مقرر شده تا یکی از شرکت‌های بزرگ استان در بحث بسته‌بندی و فراوری ماهی ورود یابد و تا آبان ماه اقدامات لازم در این راستا به اتمام خواهد رسید.

حقی‌راد با اشاره به اینکه سالانه ۲ هزار تن ماهی از استان صادر می‌شود، تصریح کرد: ماهی صادراتی ابتدا فراوری شده و سپس صادرات انجام می‌گیرد و روسیه مقصد اصلی صادرات استان است هر چند که در دو ماه اخیر روند صادرات اندکی کند شده است.

وی با بیان اینکه پایانه صادراتی استان، قرارداد ۵ ساله با روسیه در راستای صادرات ماهی منعقد کرده است، خاطر نشان کرد: تولید محصولات صادرات محور است؛ با این وجود کشورهای دیگر همچون عراق، ارمنستان، آذربایجان و عمان مقصد‌های بعدی صادرات ماهی از استان زنجان هستند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان در خصوص پرورش ماهی کپور در استان نیز بیان کرد: تنها در چند سد به صورت محدود تولید این نوع ماهی انجام می‌شود و نهایت در هر هکتار در هر دوره ۵۰۰ کیلوگرم ماهی کپور تولید می‌شود، با این حال سهم تولید ماهیان گرمابی در استان پایین و در حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر