logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۳
[ شناسه خبر : ۳۲۷۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 20 دقیقه ]
جمله‌ای که در ذهن‌ زنجانی‌ها، جاویدان ماند؛

یک سفر و دلتنگی ۲۰ ساله

یک-سفر-و-دلتنگی-۲۰-ساله
مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش به استان زنجان سفر پر خیر و برکتی داشتند که آثار آن تا امروز کاملا مشهود است اما آنچه که در ذهن مردم تا ابد ماندگار شد بیان شیوای ایشان در ذکر جمله زنجانی گان وِرَر، اما عزّتنی، استقلالنی، اسلامنی ورمز؛ بود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مقام معظم رهبری ۲۰ سال پیش یعنی ۲۱ مهر ماه ۸۲ به استان زنجان سفر پر خیر و برکتی داشتند که آثار آن تا امروز کاملا مشهود است اما آنچه که در ذهن مردم زنجان تا ابد ماندگار شد بیان شیوای ایشان در ذکر جمله زنجانی گان وِرَر، اما عزّتنی، استقلالنی، اسلامنی ورمز؛ بود.

بیشتر بخوانید

مردم زنجان در این روز با یک استقبال تاریخی و با شکوه به استقبال مقام معظم رهبری رفتند، هنوز عده‌ای که در این مراسم حضور داشتند از شور اشتیاق آن روز و عشق و ارادتی که مردم به رهبرشان داشتند با ذوق و شوق تعریف می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم به سخنرانی پر محتوایی از جنبه‌های مختلفی پرداختند که گزیده‌ و خلاصه شده‌ای از این سخنرانی که برگرفته از سایت farsi.khamenei.ir است از منظر مخاطبان محترم خبرگزاری موج‌رسا می‌گذرد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم استان زنجان فرموند: شهر زنجان را از دیرباز به عنوان یک شهر مؤمن و فرهنگی شناخته‌ام. از این شهر در دوران‌های مختلف و از جمله در دوران انقلاب اسلامی نمونه‌ها و نشانه‌هایی بروز پیدا کرده که برای هر مجموعه انسانی مایه مباهات و افتخار است. اوّلاً در جریان انقلاب اسلامی، این شهر نقش ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب، در دوران دفاع مقدّس هم غوّاصان دریادلِ زنجانی در نیروهای مسلّح نقش‌های برجسته‌ای ایفا کردند. در زمینه حضور سیاسی و انسانی در صحنه‌های انقلاب نیز استان زنجان دارای موقعیت‌های برجسته است؛ یعنی متوسّط میزان حضور سراسری مردم کشور در مسائل حسّاس انقلاب مثل انتخابات پایین‌تر از حدّ حضور مردم زنجان است.

جوانان زنجانی به خاطر شجرنامه فرهنگی پر افتخار بر خود ببالند

امروز هم این شهر همچنان یک شهر با استعدادِ فرهنگی است؛ با سی هزار دانشجو و دانشگاه‌های متعدّد؛ با حوزه علمیه؛ با جوانان آگاه و آماده رشد و ترقّی معنوی و استعدادهای قابل شکوفایی. من مایلم جوانان زنجانی به‌خاطر این شجره‌نامه فرهنگىِ پرافتخار به خود ببالند و قدر استعدادهایی را که خدای متعال به جوانان این منطقه ارزانی داشته است، بدانند و با به‌کارگیری آنها، از امکانات خداداده حدّاکثر استفاده را بکنند تا برای آینده کشور و منطقه خود، ذخیره‌های ارزشمندی را به‌وجود آورند.

امتیاز این استان فقط فرهنگی نیست، بلکه نسبتِ رشد اخلاقی و دینی مردم این منطقه بالاتر از بسیاری از مناطق دیگر است؛ این را آمارهای انتظامی به ما نشان می‌دهد. در دوره انقلاب، بازار زنجان خدمات باارزشی را به پیشرفت انقلاب در این منطقه کرد و بازاری‌های زنجان و جوانان مؤمن در دوران دفاع مقدّس و دوران دفاع از ارزش‌های جمهوری اسلامی، همواره در وسط صحنه حضور داشتند و مردم زنجان جایگاه برجسته‌ای را برای خود ثبت کردند که تا امروز هم این هست و در آینده هم به فضل پروردگار خواهد بود.

 آنچه راجع به این استان میخواهم عرض کنم، این است که زنجان استان بسیار مستعدّی است. این استان از لحاظ زمین‌های حاصلخیز کشاورزی، معادن غنی و با ارزش فلزّی و غیرفلزّی، بخصوص بعضی از فلزّات مثل روی و سرب و مس و ارتباطات میانِ استانی قابل توجّه است. استان زنجان با استان‌های متعدّدی همجوار است و از لحاظ تردّد، یکی از محورهای پر تردّد این نقطه از کشور محسوب می‌شود. استانی که دارای مردم و زمین با استعداد است، می‌تواند امکانات فراوانی در آن رشد کند.

با استفاده از نیروی انسانی جوان و باهوش می‌توان مشکلات را حل کرد

آنچه در زمینه‌های مختلف صورت گرفته، در مقایسه با قبل از انقلاب، دارای آمارهای ۵۰۰ درصد، ۶۰۰ درصد، ۱۰۰۰ درصد و ۱۲۰۰ درصد است؛ اما استان هنوز از محرومیت خارج نشده و با همه تلاشی که صورت گرفته است، بعضی از مناطق آن جزو نقاط کاملاً محروم به‌حساب می‌آید. این نشان‌دهنده چیست؟ نشان‌دهنده این است که در دوره‌های گذشته و در دوران طاغوت، به این منطقه و به این مردم بسیار ستم شده است. این منطقه، یک منطقه خان‌زده است. در گذشته، همه منابع ثروت مادّی و انسانی این مناطق، زیرِ دست خوانینِ متکبّر و خودخواهی بود که هم در دوران سلطنت قاجاری و هم در دوران رژیم پهلوی این امکانات را با شکل‌های مختلف در دست داشتند و این استان را عقب‌مانده نگه داشتند. از این‌جا معلوم می‌شود که مسؤولان این استان و مسؤولان کشور و خودِ مردم باید دست‌به‌دست هم دهند و تلاش کنند تا معضلات موجود این استان حل شود که قابل حل هم هست؛ چون زمینه در این استان بسیار آماده است و میتوان با استفاده از نیروی انسانىِ جوان و پرنشاط و باهوش و با استفاده از زمینه‌های موجود و زیربناهایی که بحمداللَّه در این استان به‌وجود آمده، مشکلات را حل کرد. استان زنجان راه اصلىِ بسیار خوبی تا مرکز شهر دارد؛ فرودگاه دارد؛ خطّ آهن دارد، که میتوان با استفاده از این زمینه‌ها، کارهای بسیار بزرگ و خوبی در این استان انجام داد.

مسئولان به مسئولیت خود در قبال این مردمِ مؤمن اهمیت بدهند

یکی از هدف‌های عمده ما از این سفرها این است که توجّه مسؤولان کشور را به مناطقی که سفر می‌کنیم و نقاط حسّاس و مهمی که در آن مناطق وجود دارد، جلب کنیم تا هم مشکلات و هم گره‌گشایی‌ها را در خودِ آن مناطق مشاهده کنند. البته در همه مناطق کشور مشکلات وجود دارد؛ اما امکانات و کلید حلّ مشکلات هم در همان مناطق هست، که با همّت مسؤولان و مردم و همدستی و همکاری آنها، بسیاری از این گره‌ها باز خواهد شد. این‌جا هم همین‌طور است. کسانی که مسئولیتی به عهده دارند، باید به مسئولیت خود در قبال این مردمِ مؤمن اهمیت بدهند و حقیقتاً دوره فعّالیت خود را دوره خدمت قرار دهند و برای مردم کار کنند.

فساد در دستگاه‌های اقتصادی، منابع ثروت متعلّق به مردم را از بین می‌برد

ما مبارزه با فساد را مطرح کردیم و گفتیم فساد در دستگاه‌های اقتصادی و حکومتی موجب می‌شود منابع ثروت متعلّق به مردم از بین برود. به‌جای این‌که از مبارزه با فساد دفاع کنند، کسانی پیدا شدند که از امکانات حرف زدن با مردم استفاده کردند و به دفاع از مفسد پرداختند و مبارزه با فساد را وظیفه خودشان ندانستند! ایجاد اشتغال، رفع تورّم و تقویت ارزش پول ملی هم از مسائل مهمّ کشور است.

شعار نظام جمهوری اسلامی، باز کردن گره‌های زندگی مردم است

در زمینه مسائل داخلی، همه حرف ما این است که این ملت و این کشور با استعداد است. شعار نظام جمهوری اسلامی عدالت، اخلاق، تعالی و رشد انسان‌ها و باز کردن گره‌های زندگی مردم است؛ ما باید در این جهت حرکت کنیم. بعضی کسان از اوّلِ انقلاب نتوانستند این انقلاب و نظام را تحمّل کنند و هر وقت توانستند، سنگ‌اندازی کردند؛ ولی نظام اینها را تحمّل نمود و با اینها برخورد نکرد. البته اینها مجموعه بزرگی نیستند، بلکه مجموعه‌ای کوچک ولی پرمدّعا هستند که صدایشان بلندتر است و با لحن طلبکارانه‌تری حرف می‌زنند و می‌خواهند نظام اسلامی را که مشغول تلاش برای رسیدن به هدف‌های بلند و سربلندی و ترقّی ملت ایران است، دائم با چالش‌ها مواجه کنند. طبیعت اینها این است و این موضوع مربوط به امروز هم نیست؛ بلکه هر وقت نتوانسته‌اند با اسلام و نظام اسلامی کنار بیایند، به این شیوه متوسّل شده‌اند، که در صدر اسلام هم نظایرش را دیده‌ایم. برای اینها تبلیغ، گفتن و نصیحت کردن بی‌فایده است و البته بودنشان هم برای نظام اسلامی ضرری ندارد؛ چون وقتی مردم آگاه هستند و حقایق را میدانند و قدرت تحلیل دارند، وجود این‌گونه افراد هیچ اشکالی ندارد. در زمان پیغمبر و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام هم همیشه مخالفانی بودند. به‌هرحال، ما نمیخواهیم اصرار بورزیم؛ به قول مرحوم حکیم هیدجی:

 اولماز اولا گل تیکان، تیکان گل‌

 گرایسترن آغلا، ایسترن گل

وجود مخالف‌ها و مخالفت‌ها برای یک ملت آگاه و بیدار هیچ اهمیتی ندارد. آنچه مهمّ است، این است که مردم و مسؤولان وحدتشان را حفظ کنند.

 آرزوی دشمن این است که قوای سه‌گانه به جان هم بیفتند

ایشان فرموند: توصیه مؤکّد من به مسئولان این است که نگذارند در سطوح مدیریّتی نظام، دشمنان با ایادی خود اختلال و اختلاف ایجاد کنند. دشمن این را می‌خواهد و اصرار دارد که مدیران کشور را در جبهه‌های متفاوتی نشان دهد. آرزوی دشمن این است که قوای سه‌گانه به جان هم بیفتند؛ مجلس به جان قوّه قضایّیه، قوّه قضایّیه به جان دولت، دولت به جان قوّه قضاییه. مسؤولان باید هشیار باشند و نگذارند؛ بدانند امروز کشور به چه چیزی نیاز دارد.

مردم آزادانه رأی داده‌اند و از انتخابات استقبال کرده‌اند

 ما انتخاباتی در پیش داریم که اوّلین انتخابات در این کشور نیست؛ اما بعضی کسان طوری حرف میزنند که گویا برای اوّلین بار است که مردم این کشور می‌خواهند پای صندوق رأی بروند! مردمِ ما در بیست‌وپنج سال گذشته به‌طور متوسّط در هر سال یکبار به پای صندوق‌های رأی رفته‌اند؛ استقبال کرده‌اند و آزادانه رأی داده‌اند و ان‌شاءاللَّه در این نوبت هم استقبال خواهند کرد؛ بخصوص اگر احساس کنند که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی به وظایف خود به‌درستی عمل می‌کنند و خواست‌ها و نیازهای آنان را دنبال می‌کنند. اگر مردم این موضوع را مشاهده کنند، تشویق می‌شوند. گفته می‌شود زمینه شرکت مردم را فراهم کنید. این، زمینه شرکت مردم است. مردم اگر احساس کنند نمایندگان آنها دلسوزانه به مشکلاتشان توجّه دارند و تلاش می‌کنند، و اگر ببینند مسئولان دولتی که برگزیده نمایندگان مجلسند، در مسئولیت‌ها و مدیریّت‌های خود به‌طور جدّی کار می‌کنند، در انتخابات با شوق و رغبت شرکت می‌جویند؛ مردم ما امتحان داده‌اند.

ما استقلال را ارزان و آسان به‌دست نیاورده‌ایم؛ می‌خواهیم آن را حفظ کنیم

درباره موضعِ نظام جمهوری اسلامی درخصوص مسائل و چالش‌های بین‌المللی هم عرض می‌کنم همه حرف ما این است که ایران اسلامی می‌خواهد مستقل بماند. ما استقلال را ارزان و آسان به‌دست نیاورده‌ایم؛ می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. ما می‌خواهیم اختیار این ملت و کشور دست خود این ملت باشد، نه دست امریکا و مستکبران بین‌المللی. این نقطه، مقابل آن چیزی است که امروز استکبار می‌خواهد. استکبار می‌خواهد بر این منطقه و بر ایران تسلّط پیدا کند. استکبار که به دست ملت ایران از این کشور بیرون رانده شد، می‌خواهد برگردد؛ هدف امریکا این است. امروز استکبار نشان داده است که نم‌یخواهد با ملتی که برای استقلال و آزادی خود ارزش و ارج قائل است و حاضر نیست زیر بار آنها برود، کنار بیاید؛ این را شما می‌بینید. صریحاً گفته‌اند که می‌خواهیم نقشه خاورمیانه را عوض کنیم؛ یعنی به‌طور کامل رژیم‌های سرسپرده و دست‌نشانده در این منطقه وجود داشته باشند!

رژیم صهیونیستی هم در یکی از سخت‌ترین دوره‌های حیات نامبارک خود به‌سر می‌برد

امروز همه دنیا شاهدند که قدرت امریکا که در رأس استکبار است توانایی رسیدن به این هدفها را ندارد. ابرقدرتها کار خود را با تشر زدن پیش می‌برند. امروز می‌بینید که امریکا در عراق و افغانستان دچار چه مشکلاتی است؛ رژیم صهیونیستی هم در یکی از سخت‌ترین دوره‌های حیات نامبارک خود به‌سر می‌برد. جوانان و مردم بیدفاع و بیسلاح و مظلوم و همان دختر و پسر شهادت‌طلب و خانواده‌های تحمّل‌کننده و صبر کننده بر تلخی‌ها و سختی‌ها در طول سه سال اخیر، توانسته‌اند این رژیم را بیچاره کنند. ما می‌گوییم ملت‌های مسلمان باید قدرت خود را که همان قدرت ایمان و همبستگی بین کشورهای اسلامی است بشناسند و به آن تکیه کنند.

اگر ملتها و دولت‌های اسلامی، اصلی را که ملت ایران با کمال عزّت و قدرت برای خود محترم شمرد، محترم بشمارند، استکبار نمی‌تواند هیچ کاری در این منطقه بکند. ملت ایران از زن و مرد و جوان و پیر، نشان دادند که پولادین و با عزم و اراده و ایمان هستند. این مطلبی که شما گفته‌اید و در شعارنوشته‌های خودتان نوشته‌اید که:

 زنجانی‌لَر گان وِرَر

 انقلابا جان وِرر

 کاملاً درست است. آن را تصدیق می‌کنیم و از بن دندان باور میکنیم و می‌دانیم که: «زنجانی گان وِرَر، اما عزّتنی، استقلالنی، اسلامنی ورمز». این عزّت و قدرت معنوی و عزم ملت ایران است که ما امروز یک نمونه آن را در زنجان میبینیم.

 زنجانی‌ها خون می‌دهند و برای انقلاب جانشان را هم فدا می‌کنند.

 زنجانی خون میدهد؛ اما از عزّت، استقلال و اسلامش دست برنمی‌دارد.

 

جریان حیات‌بخش مجاهدت شهیدان آرامش و امنیت و پیشرفت را برای ملت ایران به ارمغان آورده است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دومین روز از سفر به استان زنجان در جمع خانواده‌های معظم شهیدان و هزاران نفر از جانبازان آزادگان و ایثارگران این استان تأکید کردند: ملت ایران پرچمی را که شهیدان سرافراز این سرزمین در دفاع از اسلام انقلاب و ایران برافراشته‌اند همواره در اهتزاز نگه خواهد داشت.  

رهبر معظم انقلاب اسلامی برکات بی‌پایان خون پاک شهیدان و آثار عظیم صبر و استقامت حیرت‌انگیز پدران مادران و همسران شهدا را از آیات آشکار الهی و تجلی معجزه‌ی ایمان در ملت ایران خواندند و افزودند: ایثار شهیدان و جانبازان استقامت آزادگان فداکاری همه‌ی رزمندگان و ایثارگران و پایداری خانواده‌های این عزیزان و دیگر قشرهای ملت دشمنان این آب و خاک را به عجز کشانده است.  

ایشان صبر و استقامت ملت‌ها در برابر مشکلات را زمینه‌ساز عزت و عظمت آنان برشمرد و خاطرنشان کردند: خون شهیدان عزیز ما بوستان سرسبزی در جهان اسلام به‌وجود آورده و با بلندآوازه کردن نام ایران نگاه همه‌ی ملت‌ها را متوجه ملت ایران ساخته است که این عزت و عظمت از آثار ایمان و پایداری ملت ایران به ویژه خانواده‌های عزیز شهیدان و ایثارگران به شمار می آید.  

رهبر معظم انقلاب با اشاره به پیشرفت‌های ملت ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی علمی و سازندگی افزودند: جریان حیات‌بخش مجاهدت شهیدان و دیگر ایثارگران آرامش و امنیت و پیشرفت را برای ملت ایران به ارمغان آورده است و یاد آن سرداران جبهه‌ی ایثار و استقامت هیچگاه از ذهن این ملت زدوده نخواهد شد.  

ایشان پایبندی به ارزش‌های مورد نظر شهیدان را زمینه‌ساز آبادانی دنیا و آخرت مردم ایران خواندند و افزودند: همچنان‌که شهیدان به ما آموخته‌اند با حفظ وحدت در مقابل دشمنان ایستادگی می‌کنیم و با تلاش و پیشرفت در همه‌ی زمینه‌ها راه پرافتخار آنان را ادامه خواهیم داد.

 

آمادگی روزافزون نیروهای مسلح به معنای جنگ‌طلبی نیست

حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای در مراسم مشترک نظامی نیروهای مسلح استان زنجان با اشاره به احترام ملت ایران به نیروهای مسلح تصریح کردند: آمادگی روزافزون نیروهای مسلح به معنای جنگ‌طلبی نیست بلکه نشانه‌ی بیداری و هوشیاری ملت ایران و نظام اسلامی است.  

ایشان با گرامیداشت یاد شهیدان سرافراز استان زنجان به‌ویژه غواصان دلاور این استان افزودند: مظلومیت شهیدان ما امت اسلامی را با حقانیت ملت ایران آشنا کرد و دلاوری رزمندگان مؤمن ما در دل‌های ملت‌های مسلمان نور امید و شوق حرکت آفرید و مستکبران را خشمگین کرد.  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملت ایران را ملتی شجاع و مقتدر و در عین حال مظلوم خواندند و خاطرنشان کردند: این ملت در کمال اقتدار و شجاعت در مقابل زیاده‌خواهی و زورگویی دشمنان می‌ایستد و با پاسداری از شرف و عزت و دین و میهن خود پرچم اسلام را همچنان در جهان برافراشته نگه‌خواهد داشت.

روح، اراده، نشاط و خون جوانی در کشور ما در جریان است

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان مسائل متعددی را فرمودند؛ که تنها به جزئی از این بیانات اشاره می‌شود ایشان خاطر نشان کردند: برای من امروز و این ساعت، بسیار شیرین و دلنشین است؛ چون اوّلاً در جمع شما عزیزان دانشجو و اساتید محترم و دانشگاهیان عزیز هستم؛ ثانیاً به‌خاطر این‌که آنچه در این‌جا گفته شد، حقیقتاً باعث شکرگزاری صمیمانه من از خدای متعال گردید. همه چیزهایی که ما آرزو داشتیم در محیط و جامعه دانشگاهی به‌صورت تفکّر عمومی درآید، امروز می‌بینیم در ذهن و زبان و فضای فکری دانشگاه ما شکل گرفته است.

به شما جوانان در شروع عرایضم این را بگویم که حضور شما در صحنه‌های گوناگون کشور یکی از بزرگترین نعمت‌های خدا بر این ملت است. من هر وقت در جمع شما جوانان و جمع‌های شبیه به این جمع شرکت میکنم، این بیت حافظ را به یاد میآورم که:

 نفس باد صبا مُشکفشان خواهد شد

 عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

 این وعده درباره ملت ایران به میزان زیادی تحقّق پیدا کرده است و شما جوانان که خودتان یکی از عوامل جوان شدنِ عالم پیر محسوب می‌شوید، تلاش خواهید کرد تا ان‌شاءاللَّه هرچه بیشتر چهره، نشاط، امید و تحرّک جوانی را در این ملت به‌وجود آورید.

 جوان شدن در یک مرحله، مربوط به جوان شدن نسل در جامعه است و یک کشورِ جوان در بخشی از جوانی خود مرهون کثرت جوانانی است که در آن کشور هستند، که ما از این جهت کشور جوانی هستیم. در بخش دیگر، مربوط به نو شدن آرزوها و جان گرفتن همّت‌ها و دمیدن روح امید در رگ و ریشه ملت است تا حرکتی نو را شروع کند؛ این هم در کشور ما به برکت انقلاب پیش آمد.

 امروز همه عوامل شبکه اختاپوسی استکبار جهانی سعی می‌کنند چهره جوانی و نشاط و روحیه جوانی را از ملت ما بگیرند؛ اما نمی‌توانند. برای من محسوس و ملموس است که روح، اراده، نشاط و خون جوانی در کشور ما در جریان است و این، نه در زیر سایه سنگین و ننگین حکومت پادشاهی ممکن بود و نه در زیر سایه ذلّت‌بار وابستگی به دشمنان. آنچه پیش آمده، به برکت آزادگی ملت ایران بوده است.

استحکام ساخت داخلی مهم است

من طرفدار حرکت‌های مؤمنانه و متدیّنانه و طرفدار جوانی هستم که با انگیزه دینی در میدان سیاست، علم و اقتصاد وارد می‌شود. جوانی که شعارش ارزش‌های دینی است، برای من مثل یک موجود مقدّس و محبوب است. البته من همه جوانان را دوست دارم؛ اما جوانانی که ارزشهای دینی برای آنها مهمّ است، در چشم من خیلی عزیزند. عدّه‌ای با تظاهر کردن به پایبندی به ارزش‌های دینی، بینظمی ایجاد می‌کنند که من با این کار موافق نیستم. یکی از چیزهایی که من از دانشگاه‌های زنجان خوشم آمد، این است که گفتند در این دانشگاه‌ها تشکّل‌های گوناگون دانشجویی با هم با بیادبی و هتّاکی و بدگویی و دست به یقه شدن رفتار نمی‌کنند. این رویّه خیلی خوبی است و توصیه میکنم همین‌طور باشید. هر کدام از تشکّل‌ها کار خود را انجام دهند؛ اما با هم دوست باشند و به هم اهانت نکنند. البته چالش علمی و فکری برای پیش رفتن و رشد پیدا کردن، خوب است.

آنچه برای ما مهمّ است، استحکام ساخت داخلی است، که این مطلب را چند ماه قبل به دانشجویان گفتم و الآن هم به شما می‌گویم تا همه بدانند که وقتی ملتی ساخت داخلی‌اش مستحکم است، اختلاف سلیقه، افرادش را به دشمنان یکدیگر تبدیل نمیکند. این ملت برای مسئولان و محورهای اداره کشورش اهمیت و احترام قائل است؛ چون این موضوع تعیین کننده است. وقتی دل‌های این ملت با ایمان عمیق مثل ایمان شما همراه شد، هیچ قدرتی نمی‌تواند آن را شکست دهد و وادار به عقب‌نشینی کند. ما با این پشتوانه می‌توانیم با همه چالش‌های بین‌المللی مقابله کنیم و پیش برویم.

 

تاسیس شبکه استانی سیما در زنجان

رهبر معظم انقلاب در ادامه سفر سه روزه خود به زنجان به دیدار مسئولان اجرایی زنجان پرداختند.

در این جلسه اعلام شد در سال‌های ۸۲، ۸۳ و ۸۴ سی و سه طرح در بخش کشاورزی وتامین منابع آب استان زنجان اجراخواهد شد.

در این مدت در بخش عمران و نوسازی روستاها، عمران شهری، بخش صنعت، بخش آموزش و پرورش، امور فرهنگی و ارتباطات جمعی، تامین مسکن و خدمات اجتماعی، بخش بهداشت و درمان و تربیت بدنی اجرا خواهد شد.

احداث چند سدخاکی، آبرسانی به ده‌ها روستا، احداث صد مجتمع کارگاهی وعملیات زیربنایی شهرک‌های صنعتی و تاسیس شبکه استانی سیما از جمله طرح‌هایی است که در استان زنجان اجرا خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این جلسه با تاکید بر اولویت‌بندی دراجرای طرح‌های مختلف حسن مدیریت و همکاری دستگاه‌ها را از عوامل موثر دراجرای صحیح و بموقع طرح‌های پیش بینی شده خواندند.

رهبر معظم انقلاب سرعت عمل دراجرای طرح‌های مصوب را خواستار شدند و افزودند : بگونه‌ای عمل کنید که آثار مثبت این تصمیمات هر چه سریعتر برای مردم استان زنجان ملموس شود.

ایشان استاندار و دیگر مسئولان استان زنجان را به پیگیری جدی و مستمر روند اجرای طرح‌های مصوب توصیه کردند.

همزمان با سفر حضرت آیت الله خامنه ای به استان زنجان سه هیئات به نمایندگی از ایشان و به سرپرستی حجج اسلام و المسلمین رسولی محلاتی، تقوی و ابراهیمی به شهرهای ابهر، هیدج، صائین قلعه، خرمدره، سلطانیه، ماهنشان، دندی، ایجرود، زرین آباد، حلب، خدابنده، قیدار، سجاس؛ زرین رود، گرماب و طارم سفر کردند.

هیئات‌های اعزامی که در مناطق مختلف با استقبال گرم مردم روبرو شده بودند با حضور در اجتماع آنها سالم گرم رهبر معظم انقلاب اسلامی را به مردم شریف و متدین این مناطق ابلاغ کردند.

 

و اما نتایج سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به زنجان

غلامرضا دیزج نژاد، معاون وقت برنامه‌ریزی استانداری زنجان ۱۸ تیر ۸۷ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، ضمن اعلام شمار طرح‌های عمرانی مصوب این سفر را 224 طرح و اعتبارات تخصیصی از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این طرح‌ها را بالغ بر 436 میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد.

وی، به برکات و رهاوردهای مهم این سفر اشاره کرد و افزود: احداث و تجهیز مراکز درمانی، بهسازی محیط‌های روستایی، تامین آب آشامیدنی روستایی، ساخت جاده‌های بین مزارع، احداث خانه محرومان، آسفالت راه‌های روستایی، احداث کتابخانه‌های عمومی و تجهیز کانون‌های فرهنگی، شبکه اشراق، ایجاد مجتمع‌های کارگاهی و زیربنایی شهرک‌های صنعتی، احداث سالن ورزشی، زمین چمن و مجموعه مادر و کودک، مراکز خدمات رفاهی خانواده‌های شهدا و ارتباطات مردمی، از جمله برکات این سفر بوده است.

دیزج نژاد میزان تسهیلات تخصیصی سفر رهبر معظم انقلاب را نیز 200 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از این میزان 24 درصد به بخش کشاورزی، 50 درصد به بخش صنعت و معدن، 20درصد خدمات و شش درصد نیز به بخش مسکن اختصاص یافت.

با تمام این‌ها با اینکه ۲۰ سال از این روزها گذشته اما خاطرات خوب این روز و نتایج این سفر کام مردم استان زنجان را سال‌هاست که شیرین کرده و زنجانی‌ها بازهم در آرزوی سفر رهبرشان به استان هستند تا بار دیگر ارادت قلبی خود به ایشان را به منصه ظهور برسانند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر