logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰
[ شناسه خبر : ۳۲۷۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

گروگانگیری اقتصادی آمریکا و رد درخواست عراق برای دریافت یک میلیارد دلار از درآمد نفتی خود

گروگانگیری-اقتصادی-آمریکا-و-رد-درخواست-عراق-برای-دریافت-یک-میلیارد-دلار-از-درآمد-نفتی-خود
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که دولت عراق به دنبال دریافت یک میلیارد دلار پول نقد از محل درآمدهای نفتی خود از بانک مرکزی آمریکا است اما مقامات آمریکایی از تائید این درخواست خودداری و ادعا کرده‌اند درخواست عراق در تضاد با تلاش آنها برای مهار استفاده بغداد از دلار و توقف جریان نقدینگی دلاری غیرقانونی به ایران است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است: از زمان تهاجم آمریکا به عراق در دو دهه پیش، واشنگتن سالانه ۱۰ میلیارد دلار به بغداد ارائه می‌کند. این وجوه از درآمدهای فروش نفت عراق که نزد بانک مرکزی آمریکا سپرده شده است، تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی برای توجیه اقدام خود ادعا کرده‌اند که "پول نقد در دست عراقی‌ها به منبع سودآوری برای دلارهای نامشروع تبدیل شده است که به شبه نظامیان، سیاستمداران فاسد و همچنین به ایران منتقل می‌شود." عراق به دنبال حمایت از ارز ملی در حال سقوط خود از طریق دریافت این یک میلیارد دلار است.

یک مقام برجسته عراقی گفت که در پی رد درخواست اولیه عراق در ماه گذشته توسط واشنگتن، «بانک مرکزی عراق هفته گذشته درخواست رسمی دیگری ارائه کرد که وزارت خزانه داری همچنان در حال بررسی آن است.»

به نوشته این رسانه آمریکایی، از نوامبر گذشته، واشنگتن ۱۸ بانک عراقی را از معامله با دلار منع کرده و قوانین سخت گیرانه تری را برای انتقال الکترونیکی دلار از بانک‌های خود به بانک‌های عراق وضع کرده است.

مقامات عراقی فاش کرده‌اند که مقامات وزارت خزانه داری آمریکا به روسای بانک مرکزی این کشور اطلاع داده‌اند که ارسال محموله بزرگ دلار با هدف واشنگتن برای کاهش استفاده عراق از اسکناس‌های آمریکایی در تضاد است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد مقامات آمریکایی شواهدی را بیان کرده‌اند که نشان می‌دهد برخی از دلارهای رسیده به عراق طی سال‌ها به طور غیرقانونی به ایران و همچنین به ترکیه، لبنان، سوریه و اردن ارسال شده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در خصوص درخواست عراق، گفت: آمریکا همچنان به حمایت از عراق با ارایه دلار ادامه می‌دهد و دسترسی عراقی‌ها و شرکت‌های عادی به دلار را محدود نکرده است و این نشان دهنده همکاری مستمر با بانک مرکزی عراق است.

ایرنا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر