logo
امروز : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۲۷۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
زنجان میزبان اولین رویداد ملی طلای سبز؛

زیتون، صاحب رویداد شد+جزئیات

زیتون،-صاحب-رویداد-شد+جزئیات
استان زنجان که یکی از اصلی‌ترین قطب‌های تولید زیتون در کشور است و امسال اولین رویداد ملی زیتون را برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»طبق آمار‌ها بیش از 90 هزار هکتار از اراضی سطح کشور به کشت درخت "زیتون" اختصاص دارد و سالانه قریب به 150 هزار تن برداشت زیتون از سطح باغات انجام می‌گیرد، در این بین شهرستان طارم استان زنجان نیز با تولید 40 درصد از کل زیتون کشور سهم بسزایی در این امر دارد و سالانه قریب به 45 هزار تن برداشت این محصول از سطح این شهرستان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

بنابراین شهرستان طارم قطب تولید زیتون و روغن زیتون کشور است و علی‌رغم تمام مشکلات و کم و کاستی‌هایی که در مسیر تولید وجود داشته این شهرستان توانسته یکی از برترین تولید‌کننده‌های زیتون به لحاظ کمیت و کیفیت باشد.

اما در طول این سالیان زیتون طارم نتوانسته نام این طلای سبز را به اسم نگین سرسبز زنجان و به نام طارم ثبت کند و همواره به نام استان‌های دیگر که سهم چندانی در تولید ندارند به فروش می‌رسد. بنابراین زیتون طارم در کشور در گمنامی به سر می‌برد؛ با این وجود نبود بازار محل عرضه زیتون در شهرستان طارم، نبود بازارچه‌های محلی در دهستان و روستا‌های این شهرستان سبب شده تا محصول روانه بازار سایر استان‌ها شود و با نام آن‌ها به فروش برسد.

با این شرایط در طول سالیان اخیر مسئولان استان برای این که بتوانند قدم‌های موثری در برند‌سازی و فروش مستقیم این محصول بردارند و بازار مستقیم عرضه آن به خریداران و تجار از سراسر کشور فراهم کنند، برخی کارهایی را انجام داده و امسال دست به اقدامی نو زدند و مقرر است تا اولین رویداد ملی زیتون با همت دستگاه‌های اجرایی استان زنجان؛ برگزار شود.

این رویداد در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۷ مهرماه و ۲ آبان ماه جاری در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی شمال‌غرب کشور برگزار می‌شود.

برای برگزاری این رویداد چالش‌های مختلفی در نظر گرفته شده که شامل موارد اشاره شده می‌باشد.

از جمله این چالش‌ها تصفیه پساب ناشی از فرآوری زیتون، مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌های زیتون، استفاده از فناوری سنجش از راه دور برای تشخیص کمبود عناصر گیاه و بیماری‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت باغ زیتون GIS, SDI و ...، تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی کشت شده در شهرستان طارم، زمان برداشت مناسب و دستگاه‌های مناسب برداشت میوه زیتون، فرآیند استحصال روغن و حفظ کیفیت روغن تولید شده، روش‌های نوین فرآوری زیتون کنسروی است.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به لینک  B2n.ir/APIK در جشنواره ثبت نام کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر