logo
امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۲۶۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

ضرورت توجه به آب مجازی در کشاورزی

ضرورت-توجه-به-آب-مجازی-در-کشاورزی
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: کشور و استان ما به شکلی آزاردهنده با مشکل خشکسالی‌های متعدد و نیاز به تأمین آب برای بخش‌های مختلف مواجه است و یکی از راهکارهای رفع این معضل، توجه به آب مجازی خصوصا در بخش کشاورزی است.

اکبر باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: آب موجود در محصولات کشاورزی یکی از مواردی است که موجب اتلاف بسیار زیاد می‌شود اما چون مشهود نیست و به چشم دیده نمی‌شود بی اهمیت تلقی می‌گردد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه به آب مورد استفاده جهت تولید یک محصول آب مجازی گفته می‌شود، افزود: به عنوان مثال برای تولید یک کیلو هندوانه حدود ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و یا در تولید یک عدد سیب زمینی متوسط حدود ۲۵ لیتر، یک کیلوگرم ذرت ۹۰۰ لیتر، یک کیلوگرم برنج ۳ هزار و ۴۰۰ لیتر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه در تولید محصولات کشاورزی باید به آب و هوای منطقه توجه شود، گفت: مثلا زنجان چون منطقه سردسیری است، هندوانه و گوجه فرنگی و بیشتر محصولات کشاورزی آن در اواخر تابستان به ثمر می‌رسد و کشاورز مجبور می‌شود با نازلترین قیمت آنها را بفروش برساند در حالیکه ارزش آب مصرفی در تولید آن بسیار بالاتر است پس باید با توجه به منطقه، محصولاتی که کمتر آب مصرف می‌کنند و ارزش بالایی دارند در استان کشت شود تا آب زیرزمینی از طریق آب مجازی موجود در محصولات به هدر نرود.

وی با اشاره به اینکه بحران آب از منظر مدیریت آب، تابعی از میزان مصرف آب از منابع قابل دسترس است، تصریح کرد: اینکه در سطح دنیا فرمولی برای آب قابل برنامه‌ریزی وجود دارد و آن هم این است که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا ۲۰ درصد باشد شاهد شرایط پایدار، ٤٠ درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از ٤٠ درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد.

باقری ادامه داد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از ٦٠ درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور ما نسبت به پتانسیل تجدید شونده ۸۶ درصد است.

وی اذعان کرد: ما از مرحله بحران نیز عبور کرده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان، اذعان کرد: تغییرات اقلیمی نبود، تناسب زمانی و مکانی بارش‌ها، بالابودن بودن میانگین سرانه مصرف آب در استان نسبت به سرانه کشوری، رشد روزافزون مصارف آب به خصوص برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب افت شدید سطح این منابع در دشت‌های استان شده است.

 وی خاطر‌نشان کرد: افزایش دشت‌های ممنوعه، پشت سر گذاشتن خشکسالی‌های سخت و فقدان رعایت الگوهای صحیح مصرف چالش‌هایی است که گذر از آنها عزم راسخ مردم استان زنجان را همانند تمامی برهه‌های حساس می‌طلبد چراکه در صورت ادامه روند منجر به تجدید بحران آب خواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر