logo
امروز : شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۲۵۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دیوان عدالت اداری:

امکان ثبت شکایت از عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در دیوان عدالت اداری وجود دارد

امکان-ثبت-شکایت-از-عالی‌ترین-مقام-اجرایی-کشور-در-دیوان-عدالت-اداری-وجود-دارد
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: از عالیترین مقامات اجرایی کشور در صورتی که خلاف قانون عمل کند امکان شکایت به دیوان عدالت اداری وجود دارد، چراکه انتظام عموم در جامعه حفظ و قانون‌مندی و قانون گرایی در جامعه تضمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری امروز ۷ مهرماه در پیش از خطبه‌های نماز جمعه زنجان، ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: دیوان عدالت اداری در مرکز کشور مستقر است اما ما طبق روال در استان‌های مختلف حضور می‌یابیم و چهره به چهره با مردم صحبت می‌کنیم و طبق موازین قانونی به خواسته‌های مردم توجه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید

وی در ادامه افزود: بر اساس دو اصل مهم قانون اساسی؛ در اصل ۱۷۰ و ۱۷۳ قانون اساسی، در زیر مجموعه قوه قضائیه یک مرجع قضائیه مستقلی پیش بینی کرده است که عالی‌ترین مرجع قضائی در حوزه مسائل اداری کشور است و نظارت قضائی تام بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه‌های مختلف و حاکمیت دارد، و نظارت ما نظارت قضائی است.

وی بیان کرد: طبق اصل ۱۷۳ قانون اساسی، به منظور رسیدگی به شکایات، اعتراضات مردم نسبت به ماموریت دولتی و یا واحد‌های دولتی، هر دستگاه اجرایی و حاکمیتی چه متعلق به قوه قضاییه، مجریه، مقننه و یا نیروهای مسلح؛ برای احقاق حقوق؛ دیوانی به نام دیوان عدالت اداری تاسیس شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری اذعان کرد: در سال ۶۱ اولین روزهای تاسیس دیوان عدالت اداری کشور با مسئولیت آیت‌الله امامی کاشانی آغاز به کار کرد و آغاز به رسیدگی شکایت مردم از دستگاه‌های اجرایی نیز شروع شد.

حجت‌الاسلام مظفری با بیان اینکه هر فرد اگر به هر نهاد دولتی هر شکایتی داشته باشد و حقی از فرد ضایع شده باشد می‌تواند دادخواست داده و درخواست رسیدگی کند، افزود: اگر دستگاهی موظف به ارائه خدمتی به کارمندی باشد اما این اقدام را انجام ندهد باز فرد می‌تواند به دیوان عدالت اداری از این دستگاه شکایت کند.

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در یک مثال فرضا طبق قانون پرستاری که شغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود بعد از ۲۰ سال می‌تواند بازنشست شود، اگر دستگاه مربوطه به این موضوع توجه نکند، این پرستار می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و طبعا باید سنواتی ارائه شده و قبل از ۳۰ سال بازنشست شود بنابراین در این قبیل مثال‌ها فرد می‌تواند شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ارائه دهد.

وی بیان کرد: از عالیترین مقامات اجرایی کشور در صورتی که خلاف قانون عمل کند امکان شکایت به دیوان عدالت اداری وجود دارد، چراکه انتزام عموم در جامعه حفظ و قانون‌مندی و قانون گرایی در جامعه تضمین می‌شود.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه بالاترین مقام قضایی کشور حق دخالت در تصمیم و رای قاضی ندارد، افزود: در مراحل بعدی اگر رای قاضی خلاف باشد باید به مجار صحیح قانون ورود یابد.

‌وی با بیان اینکه دیوان در راستای مقررات قانونی، در جهت قانون، حاکمیت قانون و حکمرانی مطلوب در جامعه شکل گرفته است ، گفت: بر اساس قانون برای اینکه اعتماد عمومی به حاکمیت جلب شود، می‌توانند شکایت خود را به دیوان ثبت کنند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر