logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۸
[ شناسه خبر : ۳۲۳۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
قصه شهریور به پایان رسید اما پرداخت مطالبات گندم‌کاران زنجان به سرانجام نرسید؛

دست گندمکاران در پوست گردو!

دست-گندمکاران-در-پوست-گردو!
بخش اعظمی از مطالبات گندمکاران استان زنجان هنوز پرداخت نشده است و کشاورزان از وعده خرید نقدی گندم و پرداخت نسیه آن گله‌مند هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» برداشت خوشه‌های طلایی گندم در این روزها رو به اتمام است. با این که وقت آن رسیده تا گندم‌کاران بنشینند و مزد چندین ماهه خود را دریافت کنند، خستگی این چند ماه کار نفس‌گیر را از تن به در کنند، اما افزایش نرخ تورم در طول مدت کاشت تا برداشت نفس از کشاورزان بریده است و پرداخت نشدن مطالبات نیز رنج مضاعفی را برایشان رقم زده است.

بیشتر بخوانید

با این شرایط بدرلو یکی از گندمکاران استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا اظهار داشت: در زمان کاشت و داشت نهاده‌هایی همچون سم و کود با افزایش چند برابری قیمت نسبت به سال گذشته رو‌برو شده است، در نهایت در زمان برداشت نیز هزینه‌های حمل و نقل گندم و همچنین هزینه برداشت توسط کمباین‌هایی که هیچ استانداردی نداشتند و موجب ریزش 3 درصدی گندم می‌شدند همچنان خستگی را بر تن کشاورزان نگه داشته است.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۵ هزار تومان اعلام شد که در مقابل هزینه‌های تولید مبلغی چندان چشمگیری نیست و نمی‌تواند جبران این حجم از هزینه را کرده باشد، بنابراین با این شرایط وقت حساب و کتاب که می‌رسد مشخص می‌شود تنها مزد و عایدی که برای کشاورزان باقی مانده است همین خستگی چند ماهه ناشی از کار طاقت‌فرسای کشاورزی بوده است.

این گندمکار با بیان اینکه خوشبختانه امسال با تلاش کشاورزان و برخی اقدامات به‌موقع و مناسب طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی در تولید گندم محقق شد، گفت: با وجود تعیین قیمت به‌ موقع خرید تضمینی گندم، قند در دل کشاورزان آب شد اما این خوشحالی گندمکاران چندان تداوم نیافت.

پرداخت مطالبات گندمکاران به صورت نسیه انجام می‌شود

بدرلو بیان کرد: چراکه مدت‌ها بعد از خرید تضمینی، پول گندم به همان قیمت مصوب سال گذشته یعنی ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان واریز شد و از سویی دیگر بدون اطلاع کشاورزان از این مبلغ رقم بیمه نیز کسر شد بنابراین دریافت هزینه گندم‌کاران با قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان تا حال حاضر میسر نشده است به عبارتی وعده خرید نقدی به گندمکار داده شد اما پرداخت مطالبات به صورت نسیه انجام می‌شود.

وی گفت: از سویی دیگر مطالبات برخی گندم‌کاران چند ماه است که پرداخت نشده و گندمکاران از پرداخت نشدن مطالبات خود گلایه‌ و اذعان دارند اگر پول گندمی که از کشاورز خرید می‌شود به موقع پرداخت شود، آنها برای کاشتن این محصول در فصل بعد ترغیب می‌شوند و خودکفایی گندم نان که امسال محقق شده است تدوام پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کشاورز برای اینکه بتواند دوباره گندم بکارد باید زمین را آماده کند، بذر، کود، سم خریداری نماید و هزینه کشت و آبیاری را بپردازد، بنابراین تمام اینها نیازمند این است تا پول خریداری شده گندم پرداخت شود که متاسفانه این امر انجام نمی‌شود.

مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور ماه واریز می‌شود

با این وجود علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ۱۱ شهریور ماه اعلام کرده بود که کل پول گندم‌کاران تأمین و تا ۱۰ روز آینده پرداخت خواهد شد این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده بود مطالبات گندم کاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود!

این در حالی است که محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی نیز در روزهای گذشته گفته بود: به دلیل خودکفایی و تامین ۱۰۰ درصدی گندم، نیازی به واردات این محصول استراتژیک برای تولید نان در کشور نداریم و تلاش داریم تا پایداری خودکفایی در تولید گندم را ادامه دهیم در شرایط اقلیمی نامتعادل دچار مشکل و تنگنا نشویم.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم کاران در طرح خرید تضمینی دولت از کشاورزان نیز گفته بود: تا ۲۱ شهریور ماه بالای ۷۰ درصد مطالبات به میزان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی مطالبات نیز تا پایان شهریور ماه تسویه خواهد شد.

کشت گندم در بیش از ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی استان زنجان

با تمام این‌ها اکبر طیبی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا اذعان کرده بود: عمده محصول زیر کشت زراعی استان زنجان گندم بوده و از اهمیت خاصی برای دولت و کشاورزان برخوردار است. با این حال سالانه سطحی معادل با ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم دیم و ۱۸ هزارو ۵۰۰ هکتار زیر کشت گندم آبی می‌رود و در شرایط مناسب همچون امسال بیش از ۴۰۰ تن برداشت گندم از مزارع سطح زیر کشت استان انجام می‌شود.

بنابراین با این حجم از تولید که تحویل سلیوها شده مطالبات گندمکاران استان به بیش از ۶ همت(هزار میلیارد تومان رسیده است) در این راستا خبرنگار موج‌رسا پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران از مسئولان استانی طی هفته‌ها و روز‌های اخیر شده بود که در این راستا محسن افشارچی استاندار زنجان ۱۸ مرداد ماه در گفتگو با خبرنگار موج رسا; گفته بود: مطالبات گندم‌کاران در کشور رقم بسیار بالایی است چراکه تاکنون ۹ میلیون تن گندم خریداری شده است.

وی اذعان کرده بود: رقم بزرگی از مطالبات در کشور پرداخت نشده و این مطالبات به مرور در حال پرداخت است.

استاندار زنجان گفته بود: سال گذشته ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان بابت گندم خریداری شده پرداخت شد اما در سال جاری که تاکنون خرید گندم به اتمام نرسیده ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خریدار انجام شده است و این رقم بیشتر از دو برابر بودجه عمرانی استان است.

وی بیان کرده بود: کشاورزان باید به دولت فرصت داد تا مطالبات گندمکاران را پرداخت کند.

۷۰ درصد از بهای محموله‌های تحویلی گندم استان زنجان پرداخت شده است

از سویی دیگر ولی‌الله زمانی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان ۵ شهریور ماه گفته بود: بیش از 3580 میلیارد تومان از بهای خرید تضمینی گندم کشاورزانی که گندم خود را تا مورخ 20 مرداد ماه سال 1402 گندم خود را تحویل سیلوهای ملکی و خصوصی داده بودند، پرداخت شده است.

زمانی با اشاره به اینکه مطالبات پرداخت شده حدود 70 درصد از بهای محموله های تحویلی گندمکاران است، عنوان کرده بود: بهای پرداخت شده بخشی از مطالبات گندمکاران است و مابقی مطالبات در هفته‌های آتی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

 وی اذعان کرده بود: طبق اعلام بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سالجاری از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم 15 هزارتومان تعیین شده است.

با این حال طبق آخرین آمار احصا شده از شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان آمار خرید تضمینی گندم استان زنجان تا پایان روز ۱۳ شهریور ماه 1402 با فعالیت ۱۱ مرکز خرید به 411.431 تن رسیده است که که تا این تاریخ پرداختی مطالبات گندم کاران استان به ۳۷۷۰ میلیارد تومان رسیده است و باز قسمت اعظمی از مطالبات پرداخت نشده است.

و اما دستور رئیس جمهور برای پرداخت مطالبات گندمکاران

در این شرایط ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به وزارت جهاد کشاورزی دستور داده است تا مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم حداکثر تا پایان شهریور ماه پرداخت شود. آنگونه که گفته شده است، ۱۵۴.۵ هزار میلیارد تومان مطالبات کشاورزان بود که تا امروز بیش از ۱۱۰ همت پرداخت شده است. باقی آن با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور تا پایان شهریور ماه پرداخت خواهد شد.

حال امروز ۲۶ شهریور ماه است و آخرین ماه تابستان نیز بار و بندیل بسته و رو به اتمام است و با اینکه تنها ۵ روز به پایان شهریور ماه باقی مانده اما هنوز مطالبات گندمکاران استان زنجان تسویه نشده است و کشاورزان را چشم انتظار واریز مطالبات گذاشته است!

 زهرا بیات 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : جعفر ] [ ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ ]
سلام وخسته نباشید به مسولین زحمت کش وخدا شناس استان زنجان گناه من کشاورز چی آبروی برایم بابت بدهی به بانک و مردم نمانده چرا پول گندم کشاورز بدبخت را واریز نمی کنید انشالله خداوند متعال بابت این همه زحمت به شما اجر در این دنیا وآخرت اعطاء میکند
فرم ارسال نظر