logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۲۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد

هشدار دامپزشکی استان زنجان در مورد ذبح دامها در ایام عید قربان/ تب کریمه هیچ علامتی در دامها ندارد/ برقراری کشیک در کشتارگاه‌ها

هشدار-دامپزشکی-استان-زنجان-در-مورد-ذبح-دامها-در-ایام-عید-قربان-تب-کریمه-هیچ-علامتی-در-دامها-ندارد-برقراری-کشیک-در-کشتارگاه‌ها

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان زنجان یبا اعلام هشدار به ذبح کنندگان دام در ایام عید قربان گفت: مردم طبق توصیه‌های دامپزشکی اقدام به کشتار کنند و یا آن از همکاران ما در این خصوص کمک بگیرند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نزدیک شده به عید قربان و افازیش خرید دام در این ایام اظهار کرد: مهمترین بحثی که در تب کریمه کنگو مطرح است اینکه این بیماری عمدتا از طریق خون و ترشحات دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است با یک زخم کوچک و نفوذ خون و ترشحات این بیماری به انسان منتقل شود، افزود: بر این اساس باید از دامهایی استفاده شود که تحت نظارت بوده و از میادین احشام زیر نظر دامپزشکی خریداری شوند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: یکی از موضوعات مهم نیز بحث ذبح دامها است، به خاطر اینکه مردم دچار مشکل نشوند ما در ایام عید قربان در کشتارگاه‌ها تمهیدات لازم را در این خصوص اندیشیده‌ و کشیک‌هایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های ما آمادگی ذبح دامهای خریداری شده مردم را دارند، ابراز کرد: اگر کسی در منزل خود دامی را ذبح می‌کند و به گوشت تازه دست می‌زند توصیه ما این است که از دستکش استفاده کند.

حاج‌کاظمی بیان کرد: این ویروس که ممکن است در خون و ترشحات وجود داشته باشد مهمترین تاکید این است که گوشت 24 ساعت ماندگاری در سرما را پشت سر بگذارد و قبل از آن مصرف نشود تا ویروس غیرفعال شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه در دام زنده و دام کشتار شده علامت خاصی ندارد، خاطرنشان کرد: بنابراین مردم باید احتیاط لازم را به خرج داده و توصیه‌های ذکر شده را مورد توجه قرار دهند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان زنجان اظهار داشت: ممکن است در این ایام برخی قربانی خود را بین اقوام و همسایه‌ها پخش کنند که در این خصوص نیز ما توصیه می‌کنیم که حتما به دریافت کنندگان گوشت تاکید شود که بعد از 24 ساعت ماندگاری در سرما این گوشت را مصرف کنند.

وی گفت: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هیچ موردی از بیماری تب کریمه در انسان مشاهده نشده است و در دامها نیز ما این بیماری را مشاهده نکردیم اما دوباره تاکید می‌کنم که این بیماری در دامهای هیچ گونه علائمی در بعد و قبل از کشتار ندارد و دامها را متاثر نمی‌کند یعنی تب کوچکی گرفته و به زودی رفع می‌شود اما در صورت انتقال به انسان علامت‌های شدید و کشنده‌ای دارد.

حاج‌کاظمی با بیان اینکه بیماری تب کریمه از طریق کنه نیز قابل انتقال است، اضافه کرد: نکته دوم این است که اگر مردم برای اینکه به دیگر بیماری های دامهای کشتار شده پی ببرند می‌توانند با ارجاع و یا با تماس با شماره 1512 و مراجعه دامپزشکان ما از آن اطلاع بیابند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر